بررسی حسامیزی در دیوان صائب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت معلم تهران
- نویسنده سعید بیرانوند
- استاد راهنما حبیب الله عباسی مرتضی میرهاشمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1382
چکیده
در این رساله ، حسامیزی ، یکی از عناصر تصویرساز در شعر صائب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. حسامیزی از دیرباز در شعر شاعران فارسی زبان به کار رفته است، اما کاربرد آن تا قبل از دوره سبک هندی چندان چشمگیر نیست. در سبک هندی بسیاری از شاعران از جمله بیدل و صائب حسامیزی را به طور گسترده در شعر خویش به کار برده اند.در فصل اول این رساله مباحث نظری حسامیزی عنوان شده است که شامل: تعریف حسامیزی ، حسامیزی ، مجاز یا استعاره ، انواع حسامیزی، ترتیب حواس، حسامیزی در شعر اروپا، مختصری در باره حسامیزی در شعر فارسی ، حسامیزی و موسیقی و حسامیزی و زبانشناسی است. در فصل دوم آماری از بسامد انواع حسامیزی های صائب نشان داده شده و حسامیزی های این شاعر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.بسامد نسبتا بالای حسامیزی در دیوان صائب بیانگر توجه شاعر به این عنصر بلاغی است. صائب از رهگذر این صنعت شعری ، تصویرهایی زیبا و بدیع خلق نموده است که جلوه ای خاص به شعرش بخشیده است.
منابع مشابه
بررسی جنبهها و جلوههای تمثیلی پرندگان در دیوان صائب تبریزی
بررسی و مطالعة نظاممند جایگاه پرندگان در تمثیلهای دیوان صائب، از جمله راههای دقیق و علمی است که ما را به دنیای فکری وی نزدیک خواهد ساخت. پژوهش حاضر، عهدهدار بررسی و تحلیل ابعاد به کارگیری پرندگان در تمثیلهای این شاعر نامی پارسی گوی میباشد؛ نگارنده در این جستار با واکاوی دیوان صائب سعی در نمایاندن هرچه بیشترسحر بیان وی میباشد. بیانی که با بهرهگیری از صنعت تمثیل سبب اعجاز بسیاری از ادب...
متن کاملبازتاب تعلیمی مثلها در دیوان صائب تبریزی
سبک هندی (اصفهانی) از سبکهای معروف شعر فارسی است که هر چند در ابتدا مورد بیمهری بسیاری قرار گرفت امّا به مرور زمان توانست حقانیت خود را ثابت کند. صائب بزرگترین شاعر ایرانی این سبک است که از تمام امکانات فرهنگی، طبیعی و زبانی اطراف خود برای ساختن، ترکیبات و مضمونهای شعری بهره گرفته و آنها را با خیالهای رنگارنگی ترکیب کرده تا در مخاطب تأثیر فراوانی به جا بگذارد. این شاعر که بیشتر مضمونهای ب...
متن کاملعالم تصویر در دیوان صائب تبریزی
هر چند نقاشی نوعی تقلید از طبیعت است ولی همیشه تقلیدی صرف نیست زیرا معمولاً ذوق و اندیشه نقاش در آن دخالت دارد. بدین گونه که نقش پرداز مبتکر مناظر و نهادهایی را از عالم خاک برای بیان احساسات و آرمان های خود برمی گزیند و دخل و تصرفاتی در تصویر کردن آن، بر پایه ذوق هنری و ابداعات فکری به عمل می آورد تا آن پدیده ها را در تابلوی نقاشی خود بدان گونه که در نظر دارد جلوه دهد. از نحوه تقلید و برداشت های...
متن کاملاثرپذیرى دیوان صائب تبریزى از قرآن کریم
در مقاله حاضر تلاش م ىشود انواع تأثیرپذیرى از آیات قرآنى در دیوان شاعر برجسته ایرانى، صائب تبریزى، بررسى شود. در این راستا، ابتدا ابیاتى از دیوان شاعر که متحلّى به آیه اى از قرآن است استخراج و آنگاه آیه موردنظر، همراه با توضیحات لازم، ذکر می شود. بدیهى است این اقدام زمانى که با توضیحات وافى درباره بیت یا ابیات برگزیده همراه شود، علاوه بر اینکه خواننده را در درک بهتر مفهوم موردنظر شاعر یارى م ىده...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت معلم تهران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023