پالایش نگارگری ایرانی از دوره ایلخانی تا صفوی از عناصر بیگانه چینی با تاکید بر سه شاهنامه بزرگ دموت ،بایسنقری و طهماسبی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده بهرام درستکار احمدی
- استاد راهنما ایرج اسکندری iraj eskandari
- سال انتشار 1394
چکیده
هنر نگارگری ایران در طول دوره های متفاوت تاریخی ، براساس حکومت ها و گرایش های غالب در مقطع زمانی خود ، دچار تغییر و تحول می شده است . حال این تغییرات ، براساس قدرت فرهنگی مقطعی که در آن اعمال می شود ماهیت خود را به طور نسبی دگرگون می سازد. دوره تاریخی ایلخانی با حکومت مغولان از این امر مستثنی نیست . با در نظر گرفتن اصل التقاطی هنر ایران ، فرهنگ و هنر ایران پس از پذیرش عناصر بیگانه خصوصا چینی ، و شدت گرفتن روند چینی مابی ، سعی در حل کردن و ایرانی کردن این تأثیرات ، در این دوره و دورهای حکومت های بعدی داشته است ، که خود معلول علت های زیادی از جمله ، تصوف ، ادبیات ، تأثیرپذیر از چین ، تاثیر مکتب های نگارگری بر یکدیگر،و ... در طول دوره تاریخی ایلخانی تا صفوی می باشد. که در این تحقیق به بررسی عوامل ذکر شده و نقش آنها در پالایش نگارگری ایرانی، ازدوره ایلخانی تا صفوی، پرداخته شده است .
منابع مشابه
سیر تحول تخیل در سه شاهنامه بزرگ ایلخانی، بایسنقری و طهماسبی با تکیه بر عناصر بصری
چکیده ندارد.
15 صفحه اولتحلیل بازنمایی فضاهای جنسیتی در نگارگری دوره ایلخانی بررسی فضاهای جنسیتی شده بر اساس نگارههای جامعالتواریخ و شاهنامه بزرگ ایلخانی
نوشتار حاضر تلاشی است تا بر اساس نگارههای برجای مانده از دوره ایلخانی، فضاهای جنسیتی بازنمایی شده در آن شناسایی و نسبتِ حضور زنان و مردان مورد مداقه قرار گیرد. در این راستا، نگارههای دو نسخه مهم برجای مانده از این دوره، جامعالتواریخ و شاهنامه بزرگ ایلخانی بررسی شده است. نگارههای جامعالتواریخ، گویای تاریخ مغولان و نگارههای شاهنامه بزرگایلخانی، به تاریخ اساطیری ایران اشاره دارد. طبقهبندی ...
متن کاملبررسی تطبیقی تذهیب آثار ادبی دوره تیموری و صفوی (شاهنامه بایسنقری و شاهنامه شاه تهماسبی)
نقوش تزیینی از اواخر قرن هفتم ه.ق. توسط نگارگران ایرانی به شکل متفاوتی در کتب ادبی مصور به کار رفت. این شیوه جدید تذهیب طی قرن نهم ه.ق. تحت تأثیر تیموریان به تدریج فراگیر شد. تذهیب به کار رفته در مهمترین نسخ ادبی قرن نهم و دهم شاهنامه بایسنقری و شاهتهماسب نیز نشانگر پیوندهای هنر کتابآرایی میان دو دوره است و وجوه ممیزه آنها زمینه خوبی برای مطالعه ایجاد میکند. در این پژوهش با استفاده از مناب...
متن کاملمطالعه تطبیقی نگارگری ایرانی و نظریه شمایلشناسی آروین پانوفسکی؛ بررسی موردی نگاره پادشاهی جمشید از شاهنامه بایسنقری
قرن بیستم، شاهد ظهور متراکم شیوههای مختلف در تحلیل و نقد آثار هنری بود. آروین پانوفسکی نظریهپرداز هنر در حوزه تصویر، گستره وسیعی از نقاشی تا سینما و پویانمایی را موردبررسی قرار داده است. او واژه کهن شمایل را برگزید و آن را از جایگاه سنتی و متعارف خود فراتر برد. اهمیت پانوفسکی در اندیشه معاصر، تدقیق دو روش شمایلنگاری و شمایلشناسی است. در این روش تحلیل، برای رسیدن به معنای چندگانه اثر هنری ب...
متن کاملبررسی نقش مایه های آیکونوگرافیک از ورای دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی
این مقاله نخست یکی از مفاهیم کلیدی مطالعات آیکونوگرافی با عنوان «دانش نقش مایه ها »، را که از موارد مهم این حوزه مطالعاتی محسوب می شود، معرفی نموده، سپس این مفهوم را از طریق نگاره هایی چند از دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی، از مکاتب هرات و تبریز، به آزمون گذاشته است. با ارائه این فرض که به کارگیری نقش مایه های ادبی از طریق تصویر در مکتب تبریز صفوی در مقایسه با هرات تیموری با حساسیت و دقت چشمگیری...
متن کاملThe effect of cyclosporine on asymmetric antibodies and serum transforming growth factor beta1 in abortion-prone model of mice CBA/J x DBA/2
كچ ي هد فده و هقباس : ي ک ي طقس زورب للع زا اه ي ،ررکم ا لماوع تلاخد ي ژولونوم ي ک ا رد ي ن قم طققس عون ي وراد دقشاب ي س ي روپسولک ي ،ن ح لدم رد طقس شهاک بجوم ي ناو ي CBA/j×DBA/2 م ي تنآ ددرگ ي داب ي اه ي ان و راققتم TGF-β لماوع زا عت مهم يي ن گلماح تشونرس هدننک ي سررب روظنم هب رضاح هعلاطم تسا ي ات ث ي ر اس ي روپسولک ي ن م رب ي از ا ي ن تنآ عون ي داب ي س و اه ي اکوت ي ن TGF...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023