تصاویر کاریکاتوری و تمسخر آمیز در هجویات جریر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده محمدرضا عباسی بیژایم
- استاد راهنما صادق عسگری
- سال انتشار 1393
چکیده
موضوع کاریکاتور کمتر مورد توجه شاعران قدیم قرار داشته است، امّا از دوره ی عباسی به بعد این موضوع رواج بیشتری یافته است و در آثار ابن رومی و جاحظ بیش از دیگران بروز یافته است. آنچه در این پژوهش می آید نگاهی موضوعی به هجویات شاعر عصر اموی جریر بن عطیه الخطفی است که طی آن تصاویر کاریکاتوری وتمسخر آمیز موجود در آن، بررسی می گردد وسبک و اسلوب شعری وهمچنین مضامین کاریکاتوری وسخریه آمیز و عوامل گرایش او به این سبک شعری مورد تحلیل ونقد قرار می گیرد. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که اشعار جریر مورد توجه مخاطبان فراوانی واقع شده است. البته این به خاطر تنوع سبک وعواطف عمیقش نیست، بلکه به خاطر تمسخر آمیز بودن اشعارش بوده است. او شاعران و افراد بسیاری را مورد ریشخند وتمسخر قرار می دهد و با تحقیر آنها زمینه ی خنده دیگران را فراهم می آورد. او رقیبان خود نظیر فرزدق و أخطل را بارها با تصویر سازی های مختلف مورد هجو و ریشخند قرار می دهد، به گونه ای که همین تصویر سازی های او باعث ایجاد خنده ی سایرین می شود. او در کنار مقوله ی تحقیر و تمسخر، اسلوب کاریکاتوری خاصی را نیز به کار گرفته است و با تشبیه رقیبان و مهجوینش به الاغ، میمون، سوسمار، سوسک و... آنها را برای مخاطبان ترسیم می نماید. گاهی نحوه ی راه رفتن، بزرگی شکم، کوتاهی قد و رنگ چهره، آنها را مورد تمسخر قرار می دهد وتصویری کاریکاتوری ارائه می دهد. جریر در بیان وترسیم تصویر کاریکاتوری اش از عناصر کاریکاتور که همان عنصر عیوب جسمانی، عنصر تولید، عنصر نکته پرانی، وعنصر تشبیه و تمثیل است، به خوبی بهره برده است. او از الفاظ رکیک و جنسی برای تحقیر وتصویرسازی کاریکاتوری درباره ی مهجوینش استفاده کرده است. تا جایی که ذکر بسیاری از این نوع ابیات باعث شرمساری ودور از ادب است. نکته ی مهم دیگر اینکه شاعر از سبک داستانی وقصصی نیز برای بیان مضامین تمسخر آمیز وکاریکاتوری اش بهره جسته است. گویی او کاریکاتور را با داستانی شعری ترسیم می نماید. هر چند که بیان داستان گونه ی او برای ترسیم کاریکاتور از پختگی لازم برخوردار نیست.
منابع مشابه
Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملسبک شناسی هجویات متنبّی
هجو از فروع ادب غنایی به شمار می رود و مانند هرگونة ادبی دیگر، دارای ویژگــی های سبکی خاصّی است که شناخت آنها، می تواند در درک بهتر ساختـار و ارزش ادبی آن مؤثّر واقع شود. این امر با وجود اهمیّت آن در فراهم نمـــودن زمینة مناسـب جهت مطالعـات روان شناختــی و جامعه شناختــی به ویژه جامعه شناسی ادبیات، به دلیل سیطرة نقد اخلاقـی در مقایسه با انواع دیگر ادبی بسیار کمتر مورد توجه واقع شده است.پژوهش حاضر...
متن کاملمقایسۀ سبکی هجویات حطیئه و خاقانی
ادبیّات تطبیقی یکی از رویکردهای نو در ادبیّات معاصر جهان است و بیتردید نقش سازنده و مؤثّری در غنیسازی ادبیّات هر ملّتی ایفا میکند و زمینههای شناخت و بهرهمندی وسیع از انواع ادبی ملل مختلف را ایجاد میکند. یکی از انواع ادبی که بسامدهای گوناگون آن در آثار بیشتر شاعران پارسیگو و عربیسرا واقع شده و آثار قابل ملاحظه و خواندنی در این نوع به وجود آورده، «هجویهسرایی» است. مقایسۀ سبکی این نوع ادبی در ...
متن کاملمقایسه سبکی هجویات انوری و متنبی
هجو یکی از انواع ادبی است و قسمتی از شعر شاعران فارسیسرا و تازیگو را به خود اختصاص داده است. اما به دلیل محدودیتهای اخلاقی- که در جوامع وجود دارد- کمتر کسی وارد این حوزه از ادبیات شدهاست؛ در نتیجه بسیاری از مسائل ادبی و اجتماعی مربوط به این نوع ادبی ناشناخته و در هالهای از ابهام پنهان مانده است. در حالی که پژوهش و تحقیق در این باره میتواند گوشههای پنهان جوامع را مشخص نماید. علاوه بر ...
متن کاملروش شناسی هنر سوررئالیستی در خلق تصاویر وهم آمیز
وهم گرایی سوررئالیسم را می توان نوعی تلاش برای خلق رویدادهای غیرعادی و شگفت انگیز در پدیده های زندگی روزمره، به منظور دستیابی به چشم اندازی وسیع و نامحدود از «واقعیت» تعریف کرد.رجوع سوررئالیسم به نمودهای بی واسطه جهان واقعی در شرایطی صورت گرفت که جنبش های پیشتاز هنر مدرن دغدغه خود را در مورد «تعریف واقعیت» از طریق تغییرشکل صوری آن دنبال کرده بودند.این بازگشت تداوم همان سرخوردگی دادائیستی از شعا...
15 صفحه اولاصلیترین ویژگیهای سبکی هجویات سوزنی سمرقندی
هجو از فروع ادب غنایی است که به دلیل سیطرۀ نقد اخلاقی تا کنون به شیوۀ بایسته مورد توجه واقع نشده است. این پژوهش به بررسی اصلیترین ویژگیهای سبکی هجویات سوزنی سمرقندی پرداخته و آنها را از نظر سطوح زبانی، ادبی و فکری بررسی کرده است. در این پژوهش از ذکر ابیاتی که در آنها واژههای رکیک و ناخوشایند به کار رفته، خودداری شده است. روش پژوهش توصیفی = تحلیلی است و نتایج با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023