بررسی تاثیر فرهنگ و عناصر هنری شرق در آثار نقاشی و مجسمه سازی تاها بهبهانی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مهدیه دارایی باف
- استاد راهنما فاطمه شاهرودی غلامعلی حاتم
- سال انتشار 1390
چکیده
در بین هنرمندان ایرانی تاها بهبهانی از جمله هنرمندانی است که در مطالعات و جستجوهای خود متاثر از گذشته تاریخی وهنری شرق بوده واین تاثیرات رادر خلق آثار خود تجسم بخشیده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته حاکی از آن است که آثار نقاشی و مجسمه های بهبهانی بطور اتفاقی خلق نشده اند ، هریک از آنها ریشه معرفتی داشته و از جهان بینی خاص وی که متاثر از فرهنگ و هنر شرق و بویژه ایران است نشات گرفته اند. در آثار این هنرمند الهام از شعر و عرفان شرقی در قالب فرم و محتوا قابل بررسی است.بعنوان نمونه پرنده و مفهوم پرواز که یکی از موضوعات مهم هنر ایران است از عناصر برجسته آثار نقاشی و مجسمه سازی این هنرمند محسوب می شود.معماری که خود به عنوان شاخه ای مستقل و گسترده در هنر ایران به شمار می آید،تاثیر زیادی در نقاشی ها و مجسمه های بهبهانی گذاشته است و بهره گیری از عناصر معماری ایرانی در آثار وی نمود برجسته ای دارد.خط نیز از دیگر عناصری ایرانی است که نه تنها در نقاشی بلکه در مجسمه سازی وی بکار رفته است. نور،عالم خیال و المان های دیگری همچون دایره،قفل وساز ازدیگر عناصر هنری شرقی به کار رفته در آثار تاها بهبهانی می باشد. از سویی دیگر بهبهانی را میتوان یکی از سردمداران سوررئالیسم در ایران دانست ، اما سوررئالیسمی که در آثار او می بینیم از نوع شرقی است. در حقیقت آثار او الهام گرفته از از مفاهیم عرفانی و متافیزیکی شرق و بویژه ایران است. با نگاهی به آثار او میتوان دریافت که این هنرمند با فرهنگ و هنر شرقی عمیقاً آشنا بوده است. .به طور کلی سورئالیسمِ بهبهانی، علاوه بر استقلال در اندیشه، در فرم هم به استقلال های نسبی دست پیدا کرده است. در نهایت بهبهانی با بکارگیری عناصر زیباشناختی وسوژه های مستمربرگرفته از فرهنگ و عناصر هنری شرق علی الخصوص ایران، حال و هوای آثارش را از دیگرهنرمندان هم عصر خود متمایز می سازد و جهان را از روزنه ای متفاوت به تماشا می نشیند.
منابع مشابه
پیامدهای بحران بیماری کرونا در هنر معاصر ایران با تکیه بر حوزه های هنری نقاشی، مجسمه سازی، سینما و تئاتر
این مقاله با هدف بررسی تاثیر بیماری کرونا بر هنر معاصر ایران در هنرهای نقاشی، مجسمه سازی، تئاتر و سینما با نظری بر رویکردهای بازتاب و شکل دهی در حوزه جامعه شناسی هنر انجام شده است. در پژوهش حاضر از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده شده و اطلاعات به روش های کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شده است. در این راستا کشور ایران به عنوان قلمرو مکانی در نظر گرفته شده و تمرکز مطالعه بر فعالیت های هنری در تهر...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملبررسی تأثیر ایدئولوژی و تفکر سیاسی در بهکارگیری عناصر تصویری در آثار نقاشی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی با آرمانهای دینی و مذهبی در سال ۱۳۵۷شکل گرفت. در این میان، هنرمندان نیز همچون دیگر آحاد جامعه سعی داشتند نقش خود را در این انقلاب ایفا کنند وبا توجه به احساس مسئولیت و تعهد خود به این حرکت عظیم مردمی دست به خلق آثاری متفاوت با اندیشههای گوناگون زدند. در این راستا،گروهی از این هنرمندان با اندیشههای دینی آثاری درارتباطبا مفاهیم انقلاب اسلامی خلق کردند و گروهی دیگر با تکیه بر ان...
متن کاملبررسی عناصر حماسی در غزلهای سیمین بهبهانی
بهکارگیری عناصر حماسی از ویژگیهای غزل امروز است. سیمین بهبهانی از شاعرانی است که به این امر توجّه ویژهای نشان داده است. او برای این کار، عناصر بلاغیای نظیر مبالغه و مفاخره را به کار میگیرد و در توصیف پدیدههای طبیعت از اصطلاحات خاص حماسه و ستیز بهره میجوید. سادگی تشبیه در غزلهای بهبهانی و بهکارگیری وجهشبههای سازگار با حماسه، لحن حماسی غزل او را تقویت میکند؛ علاوه بر این استفاده از مشبّ...
متن کاملبررسی حکم فقهی مجسمه سازی
در این مقاله ابتدا موضوع مجسمه سازی در آیات و روایات به طور مختصر بررسی شده و سپس به ذکر اقوال فقهاء در دو قسمت پرداخته شده است. در قسمت اول نظر فقهای شیعه که به پنج قول محدود می شود، ذکر شده است که عبارتند از: 1- حرمت مطلق تصویر (اعم از حیوان و غیر حیوان، مجسمه و نقاشی) 2- عدم حرمت مطلق تصویر (اعم از حیوان و غیر حیوان، مجسمه و نقاشی) 3- حرمت خصوص مجسمه اعم از حیوان و غیر حیوان 4- حرمت مجسم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023