ساختار روایت در تلویزیون تعاملی با تاکید بر برنامه های نمایشی
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده الهه شاکری داریانی
- استاد راهنما مهدی رحیمیان علی رجب زاده طهماسبی سعید رحمانی
- سال انتشار 1393
چکیده
فیلم های متعارف مخاطب را پذیرنده ی منفعل جریان ثابت تصاویر تلقی می کنند و تماشای دوباره ی آن ها به معنای تا آخر نشستن و دیدن مجدد همان جریان رویداد است. اما چه می شد اگر فیلم ها – به جای این که نمایش رویداد ثابتی باشند – متوجه مخاطب می شدند و او را در گشایش پیرنگ دخالت می دادند؟ چرا نمی شود داستان های روایت نشده را کشف کرد و چرا اجازه نمی دهیم مخاطب در روند شکل گیری رویداد مشارکت کند؟ بررسی روایت پنهان شده در لوای «چه می شد اگر...» و پیرنگ های قابل هدایت که مخاطبان در آن ها نه تماشاگر منفعل، بلکه مشارکت کننده ای فعال باشند، هم چالشی زیبایی شناسانه و هم فناورانه است. فیلم تعاملی علاوه بر نیاز به یک مدل روایت مشارکت دهنده (روایت تعاملی) ، مستلزم فناوری لازم برای ارائه نیز هست. ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، بررسی و ارائه ساختار روایتی است که بتواند به عنوان ساختار روایت تعاملی در برنامه های نمایشی به کار رود. در این مسیر ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط به ساختار روایت و روایت تعاملی ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ و با تحلیل ارتباط بین زیبایی شناسی، روایت و تعامل و با ارائه آثار مرتبط به این زمینه ها به بحث پیرامون مدلی از روایت پرداخته ایم که درعین خلق روایت، امکان کنترل آن توسط بیننده و همچنین دخالت مخاطب در تغییر پیرنگ را نیز فراهم می آورد. توضیح می دهیم که چطور ساختار این مدل روایتی امکان ساخت داستان های متفاوت از سوی بیننده را فراهم می کند و چرا این مسئله نه فقط نیازی زیبایی شناسانه بلکه مسئله ای فناورانه و اقتصادی نیز هست. در نتیجه پس از بررسی ساختار روایت از دیدگاه های مختلف، کلاسیک و مدرن و پست مدرن و همچنین در بازی های رایانه ای، مدل های تعاملی، ویژگی های این مدل ها و نقاط قوت و ضعف آن ها بررسی شده تا مدلی برای روایت تعاملی فراهم شود که درگیری و تعامل عمیق مخاطب با روایت (تعامل ذاتی) را میسر سازد و ضمناً تولید یک فیلم تعاملی با این مدل به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد. در ساختار فیلم تعاملی تولید شده، مخاطب می تواند در 7 نقطه (نقاط تعامل) در روند داستان دخالت کند و درنهایت 57 نوع روایت مختلف در این ساختار(در مسیرهای مختلف) قابل مشاهده است. از طریق این مدلِ روایت تعاملی می توان علاوه بر سرگرم ساختن مخاطب و اثرگذاری های فراساختاری، او را با تجربه ی فیلم تعاملی با تولید مشترک خودش درگیر کرد. فیلم کوتاه تعاملی «صبح روزی که می تونیم شبش نمیریم» نتیجه مطالعات و پژوهش حاصل است که ساختار روایت آن با نتیجه این مباحث منطبق بوده و کارکرد ساختار پیشنهادی را به اثبات می رساند.
منابع مشابه
اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملتحلیل روایت در آگهیهای داستانی تلویزیون
یک آگهی تبلیغاتی به مثابه متنی رسانهای از تمهیدات گوناگونی برای انتقال پیام به مخاطبان خود استفاده میکند. در میان این تمهیدات، روایت و روایتگری عامل مهمی در صورتبندی متن آگهی است و ساختار روایتی بسیاری از آگهیهای تلویزیونی، از ویژگیها و عناصر یک داستان کوتاه بهره میگیرد. حوزههای روایتشناسی، تبلیغات و بازاریابی، مطالعات تلویزیون و ارتباطات، در سامان یافتن هدفمندِ واحدهای متنی این نوع آگه...
متن کاملتحلیل روایت در آگهی های داستانی تلویزیون
یک آگهی تبلیغاتی به مثابه متنی رسانه ای از تمهیدات گوناگونی برای انتقال پیام به مخاطبان خود استفاده می کند. در میان این تمهیدات، روایت و روایت گری عامل مهمی در صورت بندی متن آگهی است و ساختار روایتی بسیاری از آگهی های تلویزیونی، از ویژگی ها و عناصر یک داستان کوتاه بهره می گیرد. حوزه های روایت شناسی، تبلیغات و بازاریابی، مطالعات تلویزیون و ارتباطات، در سامان یافتن هدفمند واحدهای متنی این نوع آگه...
متن کاملساختار برنامه های مناسکی – مذهبی در تلویزیون
این پژوهش به بررسی ساختار برنامه های مناسکی مذهبی درتلویزیون می پردازد . علی رغم اهمیت برنامه های مناسکی مذهبی به نظر می رسد کمتر آثار قابل اعتنایی به این شیوه در تلویزیون کشور ما تولید می شود. از دلایل این ضعف فقدان شناخت علمی، حرفه ای تئوریک در این زمینه است. این پژوهش با شیوه ی اسنادی ومطالعه ی موردی با هدف شناخت عناصر ساختاری برنامه های مناسکی مذهبی انجام شده است . نخست رویکرد ابزارانگا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023