بررسی نظریه ی اجماع همپوشان در فلسفه ی سیاسی جان رالز و کاربرد آن در اتحادیه ی اروپایی
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهرا شرعی
- استاد راهنما علی محمودی ارسلان قربانی شیخ نشین
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
جان رالز، فیلسوف عدالت دوران معاصر، اندیشه ی سیاسی خود را حول محور عدالت و طراحی جامعه ای عادل (جامعه ی بسامان) بیان نموده است. در این راستا وی در کتاب لیبرالیسم سیاسی خود سعی کرده است نقص موجود در مقالات و کتابهای پیشین خود را برطرف ساخته و جامعه ای عادل را به تصویر بکشد که بر اساس اصول دموکراتیک اداره می شود. وی با پذیرش اصل تکثر عقاید واصل تساهل ، (یعنی پذیرش نظریات معقولی که در یک جامعه وجود دارد)، خطوط اصلی نظریه ی اجماع همپوشان خود را ترسیم کرده است. یعنی با پذیرش واقعیات وفوق (تکثرگرایی معقول و اصل تساهل) ، از نظر وی شهروندان یک جامعه ی دموکراتیک عادل قادر خواهند بود تا از میان نظریات و مفاهیم ضد و نقیض موجود، بهترین برداشت از عدالت را در سایه ی اجماع بر پایه ی مشترکات برگزینند. نظریه ی اجماع همپوشان جان رالز، پایه و اساس پژوهش حاضر به شمار می رود. در این پژوهش سعی شده است تا این نظریه، مبنای ارزیابی یکی از نهادهای بزرگ جهانی یعنی اتحادیه ی اروپایی قرار گیرد، یعنی بر پایه ی اجماع همپوشان مد نظر رالز، اتحادیه ی اروپایی به عنوان یک مصداق مورد آزمون قرار گیرد. در این راستا با بررسی دقیق ارکان و مبانی نظریه ی رالز از سویی و ارزیابی روند شکل گیری اتحادیه ی اروپایی از آغاز همگرایی تا کنون از سویی دیگر، می توان وحدت در اتحادیه ی اروپایی را به عنوان مصداقی از تحقق نظریه ی اجماع همپوشان جان رالز دانست. مشاهده ی نمونه های ملموس در اتحادیه ی اروپایی که با مفاهیم کلیدی در اندیشه ی رالز همسویی دارند، از جمله : وجود تعدد و تکثر عقاید، پذیرش اصل تساه، معقول بودن اعضای اتحادیه، پذیرش اصل مرجعیت خرد عمومی و تعهد اعضای اتحادیه به ثبات اتحادیه و قوانین موضوعه ی آن، همه و همه دال بر عینیت نظریه ی رالز در اتحادیه ی اروپایی هستند این مستندات نشان می دهند که یکی از علل موفقیت اتحادیه ی اروپایی در همگرایی و ایفای نقش مشترک در جامعه ی جهانی، وجود اجتماعی بر پایه مشترکات میان اعضای آن بوده است. تجربه ی شکل گیری اتحادیه ی اروپایی به عنوان مصداقی از تحقق نظریه ی اجماع همپوشان جان رالز، می تواند در ارتقاء روندهای اجماعی در سایر مناطق و کشورها، مورد بهره برداری قرار گیرد.
منابع مشابه
Survey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملSurvey of cancer incidence during a 5-year (1998-2002) period in Semnan province
هدیکچ هقباس و فده : ناطرس زا بسانم تاعلاطا اب یم صاخ یئایفارغج هیحان رد فلتخم یاه همانرب ناوت ار یبط یاه یارب لابرغ و نامرد یرگ ) Screening ( هورگ دومن صخشم رطخرپ یاه . نآ زا هک اج گرم نازیم نانمس ناتسا تشادهب زکرم لااب ریم و ی زکرم رد یناقوف شراوگ هاگتسد ناطرس رثا رب ار ی ا هدرک شرازگ ناریا تس . یماـمت تـبث و یـسررب یارـب تفریذپ ماجنا یعماج قیقحت نانمس ناتسا یموب تیعمج نیب رد ناطرس دراوم ...
متن کاملنظریه ی امام خمینی (ره) درباره ی لاضرر و کاربرد آن در حقوق خانواده
حضرت امام خمینی (ره) درباره ی قاعده ی «لاضرر» نظر خاصی دارند و آن را به «نهی حکومتی» تفسیر می کنند. به نظر ایشان جمله ی لاضرر و لاضرار مشتمل بر دو قاعده در تحریم آسیب جسمی و جانی و در تحریم ایجاد فشار روحی و مضیقه ی روانی است. با این تفسیر، لاضرر یک حکم ثانوی حاکم بر همه ی احکام شرعی مثل «لاحرج» نیست. از تفسیر خاص امام خمینی (ره) در حقوق خانواده نتایج مهمی به دست می آید؛ یکی آنکه، هر گونه رفتار...
متن کاملفلسفه ی علمِ حکمای مسلمان و پیشینه ی ارسطویی آن
اگرچه مشهور است که فلسفه ى علم دانشی جدید و محصول قرون نوزدهم و بیستم است، اما ایننوشتار بر آن است که پیشینیان نیز به تناسب و فراخور علومِ خود، نوعی علم شناسی را بنا کرده اندکه نسبتش با علوم آن زمان با نسبت فلسفه ى علم با علوم جدید قابل تطبیق است؛ و می توان آن رامنطق علم یا فلسفه ى علم پیشینیان خواند. این نوشتار این دانش را در آثار ارسطو و بسط آن را درنزد حکمای مسلمان جستجو می کند. نخست چهار مسأ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023