بررسی فقدان واقعیت در خودنگاره ی عکاسانه ی معاصر (مورد پژوهی: لوکاس ساماراس و یاسوماسا موری مورا)؛ عنوان بخش عملی: خودنگاره
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده حنانه السادات طباطبائی نژاد
- استاد راهنما محمد خدادای مترجم زاده
- سال انتشار 1393
چکیده
این نوشتار با عنوان «بررسی فقدان واقعیت در خودنگاره ی عکاسانه ی معاصر» مطالعه ای درباره ی خودنگاره در عکاسی، واقعیت و بازنمایی آن در عکس و مفهوم «خود» از دوران مدرنیسم به این سو است.در این مطالعه ابتدا به بررسیِ سیرِ خودنگاره و تحولات آن در طول تاریخ هنر و از آغاز اختراع عکاسی تا دوران معاصر، پرداخته شده است.پس از این مرور تاریخی و تفسیری و بررسی مناسبات زمانی و تاثیر هر دوره بر درک ما از خود و پیرامون مان در فصل دوم، فصل بعد به بررسی وجه استنادی عکس، تاثیر آن بر عکاس و ارتباط آن با واقعیت و امر واقع می پردازد. این که چگونه ورود به قرن بیستم و فضای مدرن و سپس پست مدرن و دوران دیجیتال، منجر به بازنگری در تعریف ما از واقعیت و بازنمایی آن شد.هم چنین این فصل برخی نظریات راجع به «خود» و خودنگاره را مورد بررسی قرار می دهد.با توجه به اهمیت موضوع «خود»، ارتباط آن با واقعیت و بازنمایی آن در عکس، در ادامه در فصل چهارم با تمرکز بر نظریه ی لکان، اندیشمند برجسته ی پساساختارگرا، ارتباط «خود» با تصویر، مورد بررسی قرار گرفته است.این که یکی پنداشتن تصویر با خود، توهمی است که از دوران کودکی در انسان شکل می گیرد و این که هنر از نگاه لکان هم چون زبان، درباره ی فقدان است.انتخاب لوکاس ساماراس و یاسوماسا موریمورا، هنرمندان پست مدرن که هر کدام به شیوه و در ژانری کاملا متفاوت از یکدیگر در طول دوران حرفه ای شان، بر روی موضوع «خود» و خودنگاره تمرکز کرده اند و بررسی وتحلیل آثارشان، تلاشی است برای برقراری ارتباط میان مباحث مطرح-شده در فصل های گذشته و تحلیل آن آثار با تمرکز بر موضوع «خود» و بازنمایی واقعیت. فقدانِ واقعیتی یکه و واحد، حرکت به سمت شناختِ آن و عدمِ دست یابی به آن که در واقع سبب ممی شود این حرکت، همواره امکان پذیر بماند و شناختی که حتی اگر به آن دست یابیم، خود برساخته ایست از فرهنگ و تاریخ، از جمله نتایجی است که در این پژوهش حاصل شده است.
منابع مشابه
روزمرگی و غرابت تشویش آور آن در خودنگاره ی سبز نوشته ماری ایندیای
ماری ایندیای نویسنده زن مشهور ادبیات معاصر فرانسه است که به بازنمایی تصویر ادبیات فانتستیک در دنیای امروز پرداخته. رمان های او دربردارنده ی عناصر خیالی و فراطبیعی و درون مایه های وهم انگیز اند. در داستان های او حقیقت زندگی با دنیای غیر واقعی ترکیب می شود و درخواننده حسی غریب بر می انگیزد. خودنگاره ی سبز یکی از رمان های اوست که با ساختاری پیچیده این حس را در ذهن تداعی می کند، حسی که فروید از آن ...
متن کاملSurvey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملبررسی عکاسی خودنگاره معاصر و تاثیر آن بر خود عکاسان (مورد پژوهی عکاسان: جو اسپنس و کریستینا نونز)
این تحقیق بر پایه کشف رایطه تنگاتنگ عکاسی و روانشناسی است و به بررسی تاثیراتی که عکاسان از عکسهای خود می گیرند، می پردازد.و اینکه چگونه می توان به کمک عکاسی و عکس به شخص کمک کنیم تا بر قسمتهای منفی زندگی اش فایق آید.هدف اصلی این تحقیق کشف بینش شخصی و پذیرش خویشتن در عکاسی خودنگاره و استفاده از آن در علم روانشناسی و درمان است
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملSurvey of cancer incidence during a 5-year (1998-2002) period in Semnan province
هدیکچ هقباس و فده : ناطرس زا بسانم تاعلاطا اب یم صاخ یئایفارغج هیحان رد فلتخم یاه همانرب ناوت ار یبط یاه یارب لابرغ و نامرد یرگ ) Screening ( هورگ دومن صخشم رطخرپ یاه . نآ زا هک اج گرم نازیم نانمس ناتسا تشادهب زکرم لااب ریم و ی زکرم رد یناقوف شراوگ هاگتسد ناطرس رثا رب ار ی ا هدرک شرازگ ناریا تس . یماـمت تـبث و یـسررب یارـب تفریذپ ماجنا یعماج قیقحت نانمس ناتسا یموب تیعمج نیب رد ناطرس دراوم ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023