بررسی تطبیقی ده گوشه مشابه از آواز های اقبال آذر و قربان خان شاهی

پایان نامه
چکیده

اقبال آذر و قربان خان شاهی دو چهره ی موسیقی آوازی در دوران قاجار می باشند که هر دو آموزش گوشه های موسیقی دستگاهی را نزد حاجی ملا عبدالکریم جناب قزوینی آموخته بودند. در این تحقیق تلاش می شود پنج گوشه از آواز های اقبال آذر و پنج گوشه از آوازهای قربان خان شاهی که توسط هر دو استاد آواز خوانده شده مقایسه شود تا نکات مشابه و متفاوت این دو روایت از جنبه های ساختاری(در سیستم مُدال) موسیقی ایرانی مورد بررسی قرار گیرد این تحقیق میتواند در سبک شناسی موسیقی آوازی دوران قاجار اثر بخش باشد و از سوی دیگر جنبه های مشترک آموزش را نشان دهد. با بررسی جنبه های ساختاری میتوان به این نتیجه رسید که اقبال آذر با توجه به اینکه زمان بیشتری برای ضبط آواز هایش داشته از نظر روند ملودی و فراز هایی که در اجرای یک گوشه از ردیف وجود دارد آنها را کامل تر اجرا کرده است و در هر گوشه حتماً فرود به دستگاه اصلی میکند. ولی قربان خان با توجه به محدودیت زمانی که برای ضبط صفحات آن زمان وجود داشته نتوانسته است گوشه ها را کامل اجرا کند. نتیجه ی دیگری که میتوان گرفت این است که اقبال آذر تحریرهای متعددی را در پایان هر گوشه اجرا می کرده است که قربان خان نیز از این تکنیک استفاده می کرده است ولی از نظر جمله بندی و طول زمانی، کوتاه تر بوده است.

منابع مشابه

بررسی تطبیقی جواب ساز به آواز: آواز سید احمد خان،تار درویش خان ، آواز تاج اصفهانی ، تار جلیل شهناز

مساله اصلی تحقیق حاضر بررسی دو شیوه جواب آواز با تکیه بر اجرای دستگاه ماهور توسط سید احمد خان _ درویش خان و اجرای آواز بیات اصفهان توسط جلیل شهناز _ تاج اصفهانی می باشد. ابتدا ساختار آواز بررسی شده است. نمونه هایی از تحریر و مکاتب جواب آواز مورد مطالعه قرار گرفته است. با بررسی انجام شده، جواب آواز دارای دو بخش است، جواب ساز به آواز در حین اجرای خواننده و جواب ساز به آواز پس از اتمام جمله خوانند...

15 صفحه اول

The effect of cyclosporine on asymmetric antibodies and serum transforming growth factor beta1 in abortion-prone model of mice CBA/J x DBA/2

كچ ي هد فده و هقباس : ي ک ي طقس زورب للع زا اه ي ،ررکم ا لماوع تلاخد ي ژولونوم ي ک ا رد ي ن قم طققس عون ي وراد دقشاب ي س ي روپسولک ي ،ن ح لدم رد طقس شهاک بجوم ي ناو ي CBA/j×DBA/2 م ي تنآ ددرگ ي داب ي اه ي ان و راققتم TGF-β لماوع زا عت مهم يي ن گلماح تشونرس هدننک ي سررب روظنم هب رضاح هعلاطم تسا ي ات ث ي ر اس ي روپسولک ي ن م رب ي از ا ي ن تنآ عون ي داب ي س و اه ي اکوت ي ن TGF...

متن کامل

The Study of Stressful Factors in Clinical Education for Nursing Students Studying in Nursing and Midwifery College in Khorramabad

کچ هدي پ شي مز هني فده و : شزومآ لاب يني شخب ساسا ي شزومآ مهم و راتسرپ ي تسا . و هنوگ ره دوج لکشم ي شزومآ رد لاب يني ، آراک يي هدزاب و ا ني شزومآ زا شخب راچد ار لکشم م ي دنک . فده اب رضاح شهوژپ سررب ي لماوع سرتسا از ي شزومآ لاب يني رد وجشناد ناي راتسرپ ي هدکشناد راتسرپ ي و يامام ي ماـجنا داـبآ مرـخ تسا هتفرگ . شور و داوم راک : رضاح هعلاطم کي هعلاطم صوت يفي عطقم ي تسا . د...

متن کامل

بررسی تطبیقی جلوه‌‌های عشق در شعر اقبال و شابّی

اقبال و شابّی دو شاعر توانای معاصر بودند که در شرایط مشابهی چون مستعمره بودن کشورهای هند و تونس، نوع تحصیلات، بهره‌گیری از موهبت اسلام و قرآن و تربیت در خانواده‌هایی معتقد و مذهبی، از نظر فکری بسیار به هم نزدیک شدند. بررسی تطبیقی اشعار این دو شاعر، نشان‌دهندة این است که عشق و علاقه‌ به دین و رسالت انسانی و وجدانی و مسلمانان جهان است که اندیشه‌های آنان را به سوی تعالی و عشق الهی سوق داده است. د...

متن کامل

آوانگاری و تجزیه و تحلیل ده آواز از ادیب خوانساری

مهم ترین مساله در این مطالعه کشف و معرفی شیوه ی آواز ادیب خوانساری است که تا کنون تحقیقی در این خصوص صورت نگرفته است. از دیگر اهداف این مطالعه شناخت جامعه موسیقی از رپرتوار پیشین (قدما) خصوصا در بخش آوازی و آواز ادیب خوانساری می باشد. در این تحقیق از آواز های ضبط شده در محافل خصوصی در طول عمر ادیب خوانساری استفاده شده است و در بخش آوانگاری فقط بخش آواز نت نویسی شده است. واژه های کلیدی در این...

15 صفحه اول

بررسی تطبیقی اندیشه های علامه اقبال لاهوری و امیر الشعرا شوقی

علامه اقبال لاهوری شاعر فارسی زبان هنددی و امیرالشدارا شوقی شاعر عرب زبان مصری، هر یک در دوره زندگانی خود از سرشناس تدرین شداعران کشورشان به شمار می آمدند. شرایط اجتماعی و سیاسی تقریبا مشابه حاکم بر جماه هند و مصر در قرن نوزدهم، باعث به وجود آمدن اندیشه هدای مشترک در ذهن و زبان این دو شاعر وطن پرست گردیده است. در این مقاله سعی ما بر این بوده اسدت، بدا بررسدی شدرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر جاماه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023