بررسی و تحلیل روایت و روایتگری در آثار بهرام صادقی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده مهدی جاویدخواه
- استاد راهنما مجتبی بشردوست حسین بوذری
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده روایت شناسی علمی است ، که به ادراک شگرف از ادبیات داستانی-روایی مددها می رساند. هر داستان، روایتی است؛ از رویدادها که در بُرهه ای از زمان طلوع می کند. بهرام صادقی،داستان نویس سمبول گرا و طنزپرداز، توانسته است متغیّرهای اجتماعی،سیاسی،فرهنگی،تاریخی،فلسفی و روان شناسانه ی معاصر را با عنصرخیال و آبنوشی از شگردهای روایی و ترفندهای داستانی بر روی نمودار روایتگری ببرد. پژوهشگر در این رساله می کوشد با احراز مقوله های زبانی و فکری(ساختار و محتوا) به بررسی و تحلیل روایت و روایت گری در رمان"ملکوت"و مجموعه ی داستانی"سنگر و قمقمه های خالیِ"بهرام صادقی بر اساس روایت خطّی و غیرخطّی بپردازد. بدین ترتیب، پیوند این دو مقوله را با شگردهای سمبولیستی و واقع گرایانه تبیین کرده و اُفُقِشان را در تحلیل آثار مذکور روشن می سازد. در فصل نخست، پس از ارائه ی "پیشینه ای کوتاه از پیدایی رمان و داستان کوتاه"،درفصل دوم به "کلیّات، و نظریه های مهمّ و اهمِّ علم روایت و روایت گری"؛در فصل سوم، به "بهرام صادقی که بود؟"،درفصل چهارم به "تحلیل روایت گری غیرخطّی در ملکوت" ، درفصل پنجم اجمالا به شخصیت پردازی و روایت گری در"ملکوت" و "سنگر و قمقمه های خالی":عناصر،ارکان و اهداف؛ درفصل ششم به ساخت گشایی دو نوع روایت در داستان های "سنگر و قمقمه های خالی" سپس در فصل هفتم، به "گروتسک"، و آنگاه در فصل هشتم به نتیجه گیری،ذکرکتاب شناسی و منابع قلم فرسایی می کند.
منابع مشابه
بررسی جلوه های گروتسک در آثار بهرام صادقی و اوژن یونسکو
گروتسک سبکی در هنر و ادبیّات است که براساس آن دو حسّ ناسازگار ترس و خنده به صورت همزمان به مخاطبان إلقا میشود. امروزه این مفهوم توصیفکنندة دنیای پریشان و ازخودبیگانۀ انسان معاصر است و نمایشدهندۀ دنیایی آشنا از چشماندازی بسیار عجیب که آن را ترسناک و مضحک جلوه میدهد. ناهماهنگی، افراط، اغراق، نابهنجاری، خندهآوری و ترسناکی، بارزترین ویژگیهایی است که یک اثر را گروتسک میسازد. داستانهای گروتس...
متن کاملمؤلفههای نوجویانة آثار بهرام صادقی و «رمان نو»؛تأثیر و تأثّر یا توارد؟
در عموم مطالعاتِ تطبیقی، آنچنان بر تقلید و اقتباس ادبیات داستانی معاصر ایران از ادبیات غرب تأکید شده که سهم عمدة تحولات تاریخی و اجتماعیِ این سرزمین در پیدایش نوجوییها و نوآوریهای صورتپذیرفته در ساحت ادبیات داستانی نادیده گرفته شده است، اما با توجه به آنکه ادبیات هر جامعه در هر دورة تاریخی تا حدودی تحت تأثیر جریانات موجود در همان عصر و محیط است، میتوان زمینههای بروز مؤلفههای مدرنیته...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملمشخصههای ادبیات گوتیک در ملکوت بهرام صادقی
گوتیک نام یک ژانر ادبی است که در دهۀ 1760 تا 1820 به وجود آمد و هنوز هم به اشکال گوناگون دیده میشود. اصطلاح "گوتیک"، در اصل، مربوط به معماری است اما رمان گوتیک یک تغییر عمده در ذوق و گرایشهای روحی عصر را نشان میدهد. در داستانهاى گوتیک نویسنده ذهن شما را با رمز و راز، دهشت و حیرتِ آمیخته به اضطراب مشغول میکند و از فضایى تخیلى و مالیخولیایى برخوردار میکند که به لحاظ ساختارى قابلیت آن را دارن...
متن کاملسفر قهرمانی کهنالگویی در ملکوت بهرام صادقی
نقد کهنالگویی از نظریههای مدرن نقد ادبی و مبتنی بر نقد روانشناختی است که براساس آرای یونگ بنا شده است. در این نوع نقد، ضمن مطالعه و بررسی کهنالگوهای یک اثر، چگونگی جذب آنها توسط ذهن خالق اثر نشان داده میشود. برپایۀ این مطالعات، سفر قهرمانی برای رسیدن به کمال فردیّت با تکیه بر حضور کهنالگوها در زندگی هر فرد میسر است. هدف پژوهشگر، بررسی رمان ملکوت نوشتۀ بهرام صادقی از منظر نقد کهنالگویی با...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023