میزانسن ساکن، خاستگاه و تأثیر آن بر تئاتر ایران (دهه 80)، عنوان بخش عملی: کارگردانی نمایش جان و جو

پایان نامه
چکیده

چکیده: هنر و فرهنگ شرق و غرب همواره بر یکدیگر تأثیرات انکار ناپذیری داشته و دارند.. در قرن بیستم و آغاز تئاتر تجربی تأثیرپذیری تئاتر غرب از شرق بیش از پیش اوج گرفت. تأثیر پذیری از شرق طیف وسیعی از تئاترهای تجربی در سرتاسر غرب را در بر میگرفت از فرمالیست های روس گرفته تا تئاتر فرانسه و آلمان و غیره. گریز از واقع گرائی , گرایش به نماد پردازی , استفاده خلاقه از تمامی توانائی های بدنی بازیگر تنها نمونه ای از تأثیرات تئاتر شرق بر غرب میباشد. غربیها از عناصر تئاتر سنتی شرق استفاده کرده و با تلفیق آن با قواعد و سنت تئاتری خودشان دوره تازه ای را در تاریخ تئاتر جهان آغاز کردند. یکی از مهمترین ویژگیهای هنر شرقی تمایل آن به ایستائی و سکون است اما نباید از نطر دور داشت که این ایستائی و سکون با خود حامل یک پویائی درونی میباشد که به خاصیت کشف و شهودی هنر شرقی باز میگردد. یکی از تأثیرات مهم هنر و تئاتر شرق بر غرب روی آوردن کارگردانان به طراحی میزانسنهای ساکن, بخصوص از دهه1950 به بعد که دهه درخشش و مطرح بودن تئاتر ابزورد بود میباشد. از آنجا که تئاتر در ایران پدیده ای وارداتی از غرب به شمار میرود لذا تأثیرپذیریش از جریانهای تئاتری غربی غیر قابل انکار میباشد. در اواخر دهه 1370 و آغاز دهه 1380 نسل تازه ای از نمایشنامه نویسان در تئاتر ایران ظهور کردند که محمد یعقوبی و بعدها امیر رضا کوهستانی از چهره های شاخص آن میباشند. ایندو از مهمترین کارگردانان و نویسندگانی هستند که به استفاده از میزانسنهای ثابت و ساکن در کارهایشان پرداختند و نوع تازه ای از زیبائی شناسی را در آثارشان به بینندگان تئاتر پیشنهاد دادند . موفقیت های بین المللی کارگردانانی مانند امیررضا کوهستانی با آثاری که با این رویکرد بر روی صحنه آورده بودند خود مهر تأئیدی بود بر ادامه این مسیر. در این رساله پس از ارائه کلیات تحقیق در فصل اول , در فصل دوم به بررسی ویژگیهای تئاتر و فلسفه شرقی پرداخته شده . در فصل سوم تأثیرات تئاتر شرق بر غرب مورد بررسی قرار گرفته است سپس در فصل چهارم درباره میزانسن ساکن و خاستگاه آن در تئاتر جهان صحبت شده و در فصل پنجم به بررسی خاستگاه میزانسن ساکن در تئاتر ایران با تمرکز بر آثار امیر رضا کوهستانی به عنوان نمونه شاخص آن پرداخته شده است .واژگان کلیدی: تئاتر شرق – فلسفه شرق – میزانسن ساکن – امیررضا کوهستانی

منابع مشابه

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

جایگاه پژوهش و میزان تاثیرگذاری آن بر جریان تئاتر دفاع مقدس- پروژه عملی :کارگردانی نمایش " تراخم"

تئاتر دفاع مقدس، از لحاظ گستردگی، سرمایه گذاری، برنامه ریزی و محتوا، مدون ترین و حمایت شده ترین جریان تئاتر کشور است که همپای انقلاب اسلامی، ظهور می کند و بالنده می شود. در جهت ارتقا سطح کیفی و کمی این بخش، حرکت های پژوهشی مختلفی انجام شده اند. لیکن تا کنون شاهد تحول چشمگیری که نشانه تاثیرگذاری جدی این پژوهش ها در زمینه تولید و عرضه تئاتر دفاع مقدس باشد، نبوده ایم. این پایان نامه به تبیین وضع...

15 صفحه اول

تئاتر پداگوژی در آموزش و پرورش ایران – پروژه عملی: کارگردانی نمایش آهسته با گل سرخ

"تئاتر پداگوژی" به عنوان تشکیلات مبتکری است که در یک پروسه¬ی روشمند - عملی و تئوری، انعطاف پذیر بوده و در این راه آغاز به تثبیت خود کرده."تئاتر پداگوژی" امروزه در مسیری قرار دارد که اندیشمندان آن را «مسیری به سمت علوم نرمال» می¬دانند. آنچه که در مورد"تئاتر پداگوژی"حائز اهمیت است، این است که پدیده¬ی "تئاتر پداگوژی" صاحب پیشینه¬ای بسیار قدیمی¬تر از نام خود است که ظاهراً از دهه¬ی 50 در شرق آلمان و ...

15 صفحه اول

بازتاب رئالیسم در تئاتر معاصر ایران؛ پروژه عملی کارگردانی نمایش «خواب بی وقت حوریه»

این رساله پژوهشی است دربارۀ بازتاب رئالیسم در تئاتر معاصر ایران با نگاهی به سه اثر شکار روباه، کوکوی کبوتران حرم و خروس. این پژوهش می کوشد با نگاهی به تاریخ تئاتر ایران و با توجه به رویکرد های کنونی کارگردانان معاصر به مفهوم رئالیسم در ایران بپردازد. در این راه از منابع کتابخانه ای، مشاهده فیلم های اجراها و مصاحبه با کارگردانان مد نظر استفاده شده . این پژوهش در چهار فصل به همراه نتیجه گیری ت...

انعکاس پرفرمنس ارت (هنر اجرا) در تئاتر معاصر ایران، پروژه عملی: کارگردانی نمایش «تخیل خالی خیال»

در اوایل قرن بیستم ، جنبش هنری تازه ایی در برابر اقتدار گرایی مدرنیسم قد برافراشت و در رویارویی با فرمالیسم رایج ، که اثر را از محتوا تهی کرده بود جانی تازه به رابطه هنرمند ، اثر هنری و مخاطب بخشید .این جنبش جدید با ارائه انگاره های هنری نو و اندیشه های مبتنی بر طرح مسائل بنیادین اجتماعی ، رویکردها و جایگزین هایی ممکن برای حل برخی معضلات اجتماعی عرضه کرد . هنر اجرا (performanceart) پدیده هنری ...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023