بررسی تصویرسازی کتب دینی گروه سنی کودک و نوجوان (آثار ده تن از تصویرگران به نام پس از انقلاب)، عنوان بخش عملی: تصویرسازی زندگی سه پیامبر (حضرت عیسی و حضرت یوسف ع- حضرت محمد ص)

پایان نامه
چکیده

روش های متفاوتی در اموزش و شناساندن مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان وجود دارد. یکی از موثرترین روش ها ، بیان تصویری است که نوعی آموزش غیرمستقیم به شمار میرود. از آنجا که تصویر بیش از متن و نوشته در حافظه ماندگار میشود، برای ماندگاری مفاهیم دینی که ممکن است گاه پیچیده بنظر آید، بسیار مناسب خواهد بود. تصویرسازی کتب دینی کودک و نوجوان ، بدلیل وابستگی به مفاهیم و ارزش های دینی ، برای بیان تصویری مناسب و رشد کیفی در کنار رشد کمی آن، نیازمند بستری مناسب از دانش و پژوهش تصویرسازان و فعالان این حوزه خواهد بود. این گونه تصویرسازی با ادبیاتی غیرتخیلی و مبتنی بر واقعیت پیوند خورده است. از سویی به دلیل ماهیت فرازمینی وانتزاعی بسیاری از مفاهیم دینی ،مرزهای بهره گیری هنرمند از حوزه تخیل نامحدود خواهد بود. در عین حال این تخیل ورزی در چهارچوب های مشخصی معنا میگیرند. بررسی عناصر تاثیرگذار در آفرینش یک تصویرسازی دینی موفق از جمله بازگشت به سنت های تصویری گذشته ، و اینکه آیااساسا میان تصویرسازی دینی معاصر و تصویرسازی سنتی میتوان پیوندی برقرار نمود؟و همچنین شناخت عناصر موثر در حفظ فضای معنوی این آثار ، از جمله مباحثی است که در این رساله به آن پرداخته میشود. در این رساله یافته ها و مطالب بروش مطالعات کتابخانه ای گردآوری شده اند.

منابع مشابه

مطالعه تطبیقی نگاره های معراج حضرت محمد (ص) و نقاشی های عروج حضرت عیسی

نگاره های با موضوع معراج حضرت محمد (ص) و عیسی (ع) از مهمترین آثار تصویری با مضمون دینی در نقاشی های ایرانی و مسیحی است. هدف از بازگویی معراج این دو پیامبر (ص) در قرآن علاوه بر تکریم و بزرگداشت شخصیت آنها، اشاره به گوشه ای از قدرت بی پایان الهی است. مهمترین مساله مشترک بین هر دو عروج این است که هر دو آن بزرگواران در بیداری و با جسم و روح به معراج رفتند. این پژوهش بر اساس روش توصیفیِ تحلیلی و با ر...

متن کامل

مقایسه حضرت ابراهیم (ع) و حضرت محمد (ص) در قرآن

نوشته پیش رو با عنوان "مقایسه حضرت ابراهیم (علیه السلام) و حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)" در قرآن با محور قرار دادن آیه 68 سوره مبارکه آل عمران و بررسی جنبه های معنوی ـ الهی آن دو پیامبر، در پی اثبات آن است که پیامبر گرامی اسلام و کسانی که با جان و دل و با معرفتی کامل دعوت پیامبر را پذیرفته اند نزدیکترین افراد به ابراهیم (علیه السلام) می باشند و سخن آن دسته از افرادی که خود را به جهت نسب به او...

تاثیرپذیری اندیشة اقبال از شخصیت پیامبر اسلام(ص) و حضرت ابراهیم(ع)

تجلی مضامین و معانی بلند قرآنی و بازتاب سیرة انبیاء الهی در آثار شاعران ونویسندگان از چنان شمول و گستردگی برخوردار است که همواره از ابعاد گوناگون نیاز به واکاوی، تحلیل وبررسی دارد. در همین راستا متفکر عارف و شاعر نامدار پاکستانی علامه محمد اقبال به عنوان ادیبی هنرمند و سرایندة اشعار فارسی با قرآن کریم و دیگر منابع اسلامی ارتباطی تنگاتنگ داشته است. این ارتباط در سرتاسر دیوانش به وضوح مشاهده می­ش...

متن کامل

The Study of Stressful Factors in Clinical Education for Nursing Students Studying in Nursing and Midwifery College in Khorramabad

کچ هدي پ شي مز هني فده و : شزومآ لاب يني شخب ساسا ي شزومآ مهم و راتسرپ ي تسا . و هنوگ ره دوج لکشم ي شزومآ رد لاب يني ، آراک يي هدزاب و ا ني شزومآ زا شخب راچد ار لکشم م ي دنک . فده اب رضاح شهوژپ سررب ي لماوع سرتسا از ي شزومآ لاب يني رد وجشناد ناي راتسرپ ي هدکشناد راتسرپ ي و يامام ي ماـجنا داـبآ مرـخ تسا هتفرگ . شور و داوم راک : رضاح هعلاطم کي هعلاطم صوت يفي عطقم ي تسا . د...

متن کامل

اشارات عرفانی در داستان حضرت یوسف(ع)

شکل­گیری زبان خاص عرفانی، مخصوصاً در تأویلاتی که از آیات قرآن ارائه می­شود، ریشه در قرآن دارد؛ به عبارت دیگر، گرایش به تفسیر تأویلی برآمده از قرآن است. در قرآن، بخش زیادی از مفاهیم در قالب تمثیل بیان شده است. وجود این تمثیل‌ها در حقیقت نزدیک‌کننده‌ی هرچه بیشتر مفهوم به ذهن مخاطب است. تفاسیر عرفانی نیز که غالباً صورتی تمثیلی یا تأویلی دارند، از این سبک تمثیلی قرآن به ویژه در تأویل داستان‌های قرآنی...

متن کامل

بررسی مراتب تجلّی در میقات حضرت موسی(ع) و معراج حضرت محمّد(ص) از دیدگاه عرفا تا قرن هشتم

موضوع این مقاله، بررسی دیدگاه‌های عرفا دربارة مراتب تجلّی با توجّه به قصّه‌های قرآنی میقات حضرت موسی(ع) و معراج حضرت محمّد(ص) است. خدا در حقّ موسی فرمود: «جاء موسی» و دربارة پیامبر گفت: «أسری بعبده.» عرفا با توجّه به این مسأله، میقات و معراج را سفری عرفانی می‌دانند. موسی طالب، مرید، محبّ و سالک مجذوب بود. در مقابل، محمّد مطلوب، مراد، محبوب ومجذوب سالک بود. همچنین، موسی دچار« صعقه» شد و با تجلّی حق دچار ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023