طراحی باغ شعر شیراز با رویکرد معناگرایانه و قرآنی

پایان نامه
چکیده

چکیده باغ و متعلقات آن گسترده ترین مقوله شعر پارسی است. چنین مجموعه هایی آمیخته از عطر و رنگ، می تواند پرجاذبه ترین عینیت برای شاعر باشد. بر این مبنا است که شعر پارسی، از جهتی با وصف باغ آغاز می شود. باغ و اجزای آن بر اندیشه و احساس شاعر اثر می گذارد و از آمیزش این طبیعت بیرونی با طبیعت درونی شاعر، سروده هایی پدید می آید که هم مجسم کننده زیبایی های باغ و هم نماینده احساس زیبا شناختی سراینده است. باغ شعر شیراز با رویکردی معناگرایانه و قرآنی باغی است که بر پایه اصالت و احساس طرح ریزی شده است. در این باغ شعر و باغ ایرانی عناصر تأثیرگذار بر طراحی بوده است. هدف از طراحی این باغ تجلی اشعار غنی پارسی در کالبد منظری است که بستر انس شهروندان و گردشگران را با این گنجینه ملی فراهم آورد و نقشی قابل تحسین در زمینه پاسبانی از هویت ملی ایفا کند. در پژوهش « طراحی باغ شعر شیراز با رویکرد معنا گرایانه و قرآنی » هدف اصلی، ایجاد فضای معماری در جهت فراهم آوردن بستر برای معرفی الگوهای شعر و شاعری در شیراز است و همچنین بهره گیری از عرفان و قرآن در طراحی باغ شعر در جهت باز زنده سازی اشعار کهن پارسی با معرفی هر چه بیشتر شاعران با استفاده از عناصر معماری و معماری منظر می باشد؛ ارتباط مستقیم بین زبان و محیط زیست آنچنان مستحکم و عمیق است که هر فارسی زبانی برای درک و شناخت ارزیابی و اظهار نظر در مورد محیط انسان ساخت یا طبیعی چاره ای ندارد جز یاری گرفتن از چارچوب و اجزای زبان فارسی، این بدان معنا است که زبان تنها یک وسیله ارتباطی نیست و نقش آن بسیار فراتر از این محدوده کوچک می رود، به زبان دیگر فهم ما از محیط، از زبانمان نشأت می گیرد و در نتیجه زبان فارسی مرجع بسیار مهم و غیر قابل جانشینی برای دریافت و فهم ویژگی های خاص محیط زیست انسانی اصیل ایرانی است. زبان منظر منظر کلیه ویژگی های زبان را دارا می باشد، معادل کلمات یا اجزاء زبان یعنی الگوهایی از شکل ساخت مواد، نحوه شکل گیری و عملکرد را در بر دارد. منظر دارای فلسفه عملی فنون شاعری، علم معانی و جدل می باشد. منظر صحنه زندگی، ساخت رشد یافته و حامل معنی است، یعنی زبان است. برای اینکه ساخت منظرها از نظر احساس و شعور قابل قبول باشد نیازمند درک معانی بیان است. فهم و درک شعر منظر شامل دیدن، بو کردن، چشیدن، شنیدن و احساس کردن منظر، یک سمفونی از هارمونی های پیچیده است. فرآیند های طبیعی، ریتم پایه را که در شکل اولیه زمین بیان شده، ایجاد می کنند. فرهنگ به نوبه خود با تم های جدید و متغیر خود که الگویی پیچیده را با نقاطی برجسته از طبیعت و هنر به هم بافته است، به آن جواب می دهد. هنر،شعر،طراحی می دانیم هرجا که پای زیبایی به میان می آید، هنر زاده می شود. از آنجایی که شعر با ساز و کار زیبایی شناسی مخاطب را به خود جلب می کند، می توان آن را فصل مشترک حوزه ادبیات و حیطه هنر دانست. علاوه براین، شعر معنی را به مخاطب انتقال می دهد و بر او اثر می گذارد، این همان کاری است که همواره رویای معماری بوده است. در واقع نتیجه طراحی در یکی از سه حیطه زیر قرار دارد: 1- ارتباط با مخاطب از طریق نمایش زیبایی 2- انتقال مفاهیم( پس از برقرارکردن ارتباط ) برای افزایش ارزش این ارتباط 3- انتقال مفاهیم معنوی( در بالاترین سطح ) حکمای مسلمان زیبایی عالم محسوسات را مربوط به پایین ترین مرتبه وجود، طبیعت، دانسته ودرک آنرا به عنوان نازلترین مرتبه درک، احساس می دانند. با مشاهده و درک این زیبای انسان باید متوجه مراتب عالیتر زیبایی و از جمله خالق زیبایی می گردد. باز نمایش باغ در ادبیات فارسی پس از هنر موسیقی، ادبیات فارسی و به خصوص شعر، خیالی ترین و ذهنی ترین بیان از باغ در ادیان است و از سوی دیگردر اینجا هدف بازشناسی وجود ذهنی باغ در فرهنگ ایرانی در لابه لای آثار مکتوب منظوم و منثور ادبیات فارسی به صورت کمّی و کیفی می باشد ( شاهچراغی،1389: 93) بوستان محیطی است برای پرورش روح؛ مکانی است آرام و دور از غوغای زمان، جایی است که آدمی در آنجا به نفس خود معرفت می یابد. غزلیات حافظ که حاوی نگاه عرفانی او به طبیعت است با رویکردی اختصاصی عناصر را آیه های خداوند به شمار آورده است. در این نگاه، طبیعت جایگاه معشوق است که با او پیوند دارند، چیزی جدا از او نیست که با واسطه رمز خدا را معرفی کند. نگاه آیه نگر به وجود اشیا اشاره می کند در حالی که نگاه نماد پرداز به چیستی و ماهیت شیء نظر دارد. حافظ زیبابی طبیعت را در گروه منظره های خاص با عناصری گزینش شده، در حالت طبیعی و اوقاتی خاص می داند. حافظ علاوه بر طرح بحث های عرفانی، با خیال نازک اندیش و زبان چند پهلوی خود توانسته صحنه های عظیمی از کشف و شهود و تجربه های باطنی را در قالب تصاویر و مضامین ملموس ترسیم کند. با توجه به تحقیقات انجام گرفته طراحی باغ در این راستا شکل گرفته است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

تنوع در طرح معماری با غهای تاریخی شیراز باغ ارم و باغ تخت و باغ جهان نما و باغ دلگشا

به گفتۀ محققان، باغ ارم و تخت و جهان نما و دلگشای شیراز از باغهای قدیمی ایران اند، با سابقه ای دستکم تا پیش از قرن هشتم. این ادعا نشانۀ اصالت این باغ ها است. اطلاعات و اخبار موجود از وضعیت و ترکیب این با غها تأملی موشکافانه تر در طرح آنها را ممکن کرده است. درک معماری این با غها، که از قدیم یترین نمونه های پابرجا در ایران اند، هم در شناخت باغ ایرانی به طور خاص و هم درشناخت معماری این سرزمین، در ...

متن کامل

نظام الگویی باغ‌تخت شیراز با تکیه بر بازآفرینی تصویر باغ

باغ‌تخت شیراز، یکی از باغ‌های تاریخی مهم این شهر است که ساخت آن، به قرن 5 هجری، دوره اتابکان فارس باز می‌گردد و در دوران بعد، به ویژه دوره قاجار بازسازی شده است. این عمارت بعد از قاجار، به دلیل عدم رسیدگی، متحمل آسیب‌های فراوانی شده و در حال حاضر، دارای کاربری نظامی- اداری است. این باغ علاوه بر اینکه یک اثر تاریخی است، از جمله معدود باغ‌های معلق (باغ‌تخت‌های) ایران و دارای معماری و طراحی منحصر ...

متن کامل

تحلیل تطبیقی عناصر فضایی باغ ایرانی در طراحی پارک‌های شهر شیراز

باغ ایرانی از قدیمی ترین تجربه‌های باغ آرایی و منظره پردازی در جهان است که قدمت زیادی در نزد ایرانیان دارد. باغ ایرانی مجموعه ای فرهنگی، تاریخی و کالبدی است که در آن آب، گیاه و ابنیه در نظام هندسی مشخصی با هم تلفیق شده و محیطی مطلوب، ایمن و آسوده برای انسان بوجود آورده است. شیوه حضور آب در باغ ایرانی دارای نظامی خاص و هماهنگ با هندسه باغ بوده است،گیاهان در باغ ایرانی به منظور سایه اندازی، محصول...

متن کامل

آرایه‌های قرآنی در شعر ابوالعتاهیه

ابوالعتاهیه شاعر برجسته و مبتکر فن زهدیات در عصر عباسی به نحو بارز و چشمگیری تحت تأثیر اعجاز بیانی قرآن کریم قرار گرفته و از فنون بلاغی و آرایه‌های قرآنی در سروده‌هایش بهرة فراوان برده است. تأثیرپذیری ابوالعتاهیه از قرآن کریم شامل همة ابعاد واژگانی، ترکیبی، بلاغی، موسیقایی و مضمونی است، امّا آنچه در شعر وی بیش از همه به چشم می‌خورد آرایه‌هایی است که فرم و مضمون آنها از قرآن کریم اقتباس شده که از...

متن کامل

مبادله پیام با نگاهی به رویکرد قرآنی

صاحبنظران، برای ارتباط از جنبه مواجهه مخاطب با پیام، مدل‌های چندی را مطرح کرده‌اند که در قالب دو رویکرد اساسی بیان شده است. در رویکرد نخست که مدل انتقالی یا خطی نامیده می‌شود، مخاطب در برابر پیام، کم‌وبیش منفعل فرض می‌شود و همسو با رمزگذاری فرستنده، به رمزگشایی پیام می‌پردازد اما در رویکرد دوّم که مدل مبادله‌ای نام گرفته، مخاطب فعّال فرض می‌شود و بر اساس تفسیر و تحلیل خود پیام را رمزگشایی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده معماری و شهرسازی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023