حکایت آدم و حوا از منظر نگارگری اسلامی ( با تأکید بر قصص الانبیا )

پایان نامه
چکیده

قرآن کریم برای پیام رسانی به بشر و رسیدن به هدف اصلی خود که همانا هدایت انسان است، از راهها و ابزارهای گوناگونی بهره جسته است که یکی از این راه ها استفاده از بیان حکایات مختلف پند آموز در این کتاب آسمانی است. بیان ساده و داستانی قصص قرآن باعث شده تا این حکایات در کتب و نسخ بسیاری باز آفرینی شود و همچنین مورد توجه نگارگران مسلمان در دوره های مختلف واقع شود. یکی از قصص زیبای قرآن کریم حکایت آدم(ع) و حواست که مضامین موجود در آن از جمله سجده بردن فرشتگان برآدم(ع)، منزل گزیدن آدم و حوا در بهشت، بیرون رانده شدن آن دو از بهشت پس از خوردن میوه ممنوعه و در انتها حکایت هابیل و قابیل، فرزندان آدم (ع) توسط نگارگران کشورهای اسلامی در نسخ متعددی که مهم ترین آنها قصص الانبیاء می باشد به تصویر در آمده است. معرفی این نسخه ها و نگاره های برجای مانده از آن ها و همچنین بررسی این نگاره ها به روش توصیفی – تحلیلی می تواند راهگشایی برای نگارگر عصر ما باشد تا با شناخت عناصر و مولفه های تصویری مختلفی که نگارگران برای نشان دادن مفاهیم و مضامین مورد نظر خود از آن بهره جسته اند، به طراحی و اجرای نگاره ای برای مخاطب روز، اما بر پایه سنتهای اسلامی و ایرانی بپردازد. از این رو پژوهش حاضر نیز سعی کرده با شناخت سنت ها و عناصر نگارگری اسلامی – ایرانی به مصور سازی مضمون بیرون رانده شدن آدم(ع) و حوا از بهشت با رویکردی معاصر بپردازد. شناخت مضامین مختلفی از این حکایت که نگارگران برای مصور سازی انتخاب نموده اند وهمچنین نمادها و نشانه هایی که برای القای فرازمینی بودن و گاه قدسی بودن شخصیت های این نگاره ها مورد استفاده قرار گرفته است، نشان می دهد که نگارگران مسلمان قصد شمایل نگاری از پیامبران و مقدسین را نداشته اند و علاوه بر مصور نمودن بخشی از حکایت به صورت روایی، مفاهیم مورد نظر خود را با استفاده از نشانه هایی چون هاله مقدس، رنگی خاص و یا ترکیب بندی اثر نشان داده اند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

صورت و معنا در نگارگری حضرت آدم و حوا (ع)

هنر اسلامی متعلق به عالمی است که معنویت، باطن آن و زیبایی، حقیقت ذاتی¬اش است که در صور هنری تجلّی یافته است. باطن و ظاهر، صورت و محتوا، هر دو تجلّی امر الهی اند یکی نامحسوس (معنا و محتوا) و دیگری محسوس (صور هنری)است. صورت و معنا در هنرهای اسلامی به معنی وسیع کلمه، ظاهر و باطن یک حقیقت اند. از بخش های مهم هنر اسلامی، نگارگری ایرانی است. در نگارگری، هر نقش فقط رنگ و شکل نیست بلکه معنایی هم دارد..فض...

عالم و آدم از منظر عرفان

هرجان بیداری ازخود می پرسد‘این اقیانوس بیکران وپرتلاطم وجود سرچشمه اش کجاست ؟جان عالم دنائی حقیقی کیست ؟ وجودشکوفا از محو حقیقت خود ‘جواب می شنود‘((لاهوالاهو))او که این سؤال و جواب ازاوست ‘او که در حجاب کبریائی خود محتجب است و فقط از وراء اسماء و صفات با چشم جان مشاهده می شود. گره تاریکی و محدودیت ادراک حسی ‘ اهل دنیا را به خود مشغول داشته و از دیدن نور محروم مستند ولی ضمیر و دل اولدالالباب و ...

متن کامل

داستان آدم و حوا در غزل معاصر

سروده های شاعران جز این که آینه ی ذهن و ذوق هنری و ادبی پدیدآورندگان خودند، آینه ی آموخته ها و دانسته های گوناگون آنان نیز هستند. و بازتاب هرچند فشرده و گذرای همین آموخته ها و دانسته هاست که آثار ادبی را از داده های گوناگون تاریخی، اساطیری، جامعه شناختی و ...سرشار می سازد. این داده ها که در زبان ادب تلمیح و اشاره نام گرفته اند، خاست گاه های گوناگونی دارند که یکی از زاینده ترین آن ها داستان های ...

خشونت در مجالس رزم با تأکید بر نگاره‌های اسطوره‌ای دوالیستی نگارگری ایران از منظر اسلاوی ژیژک (خشونت اسطوره‌ای)

رزم در باور ایرانیان قدمت بسیاری دارد و مبارزه همیشه از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی قهرمانان ایرانی بوده است. این مبارزه ابتدا با درگیری دائمی خیر و شرّ مطرح می‌گردد و سپس به ‌صورت‌های متفاوت در دوره‌های مختلف هنر ایران، بازنمود پیدا می‌کند. اسلاوی ژیژک، متفکر معاصر غربی، در کتاب‌ها و مقالات خود به مبحث خشونت پرداخته و سویه‌های پنهان آن را افشاء کرده است. پژوهش پیش‌رو با روش تحلیلی ـ تطبیقی، درصدد...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023