رابطه بین تقدیرگرایی و توسعه با تکیه بر آثار نویسندگان اجتماعی معاصر (1357-1320 )
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
- نویسنده بهرام شفیع زاد
- استاد راهنما محمد رسول گلشن محمودی
- سال انتشار 1392
چکیده
در علوم اجتماعی یکی از مسائلی که بسیار مورد چالش قرار گرفته است ، توسعه اجتماعی و عوامل موثر بر آن می باشد . دسته ای از تئوری ها به نقش عوامل فرهنگی نظیر دین بر روی این مقوله تاکید دارند . یکی از مفاهیمی که در مبحث دین جای می گیرد تقدیرگرایی و رویکرد تقدیرگرایانه نسبت به هستی و زندگی اجتماعی است . یکی از مشهورترین تئوری ها در این مورد ، نظریه وبر می باشد که بر اساس آن ، دریافت تقدیرگرایانه از هستی و نیز از خلقت و مشیت ازلی ، موجب تشویق فعالیت های مختلف اجتماعی و اقتصادی می گردد که خود آن منجر به رفاه ، پیشرفت و بهبود زندگی می گردد که از مقولات و شاخص های توسعه اجتماعی محسوب می گردند . در این پژوهش بر پایه ی تئوری وبر ، به بررسی اندیشه های شش نویسنده ی اجتماعی ایرانی در سه گرایش اسلام گرا ، سکولار و مارکسیست در عصر پهلوی دوم پرداخته شده است . روش مورد استفاده در این پژوهش ، تحلیل محتوی می باشد . یافته های این پژوهش نشان می دهد که این نویسندگان نوع تلقی های متفاوتی از تقدیرگرایی دارند و گرایش های فکری آنان بر دریافت شان از این مقوله موثر است . براین اساس شریعتی و مطهری که از نویسندگان اسلام گرا به شمار می آیند به تقدیرگرایی از نوع اصیل آن معتقد بوده و آن را عامل مهمی در پیشرفت و توسعه اجتماعی جوامع می دانند . رحیمی که از نویسندگان سکولار محسوب می شود ، اصولاً به وجود و حضور چنین مقوله ای در زندگی اجتماعی انسان ها اعتقادی ندارد ، و همه چیز را منوط به اراده و عمل انسان و آزادی وی در انتخاب می داند . صادق هدایت دیگر نویسنده سکولار ، بر عکس رحیمی همه چیز را از دیدگاه آن نوع از تقدیرگرایی می بیند که منجر به رخوت و سستی و پذیرش وضع موجود می شود . در واقع تقدیرگرایی هدایت مانع توسعه اجتماعی محسوب می گردد . طبری نویسنده مارکسیست ، ریشه های پیدایش تقدیرگرایی را در عوامل اقتصادی و تقسیم طبقاتی می داند و آن را مانع تغییر اوضاع و تکامل زندگی اجتماعی می پندارد . آریانپور ، اصولاً ویژگی توسعه یافتگی و نو بودن را در عدم پذیرش تقدیر می داند . به طور کلی ، ارتباط بین این دو مقوله در آثار ایشان به صورت مستقیم و آشکاری مطرح نشده است؛ اما بررسی دقیق این آثار و تحلیل محتوایشان ، نوع نگرش آنان را به این موضوع آشکار کرده است .
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملخیزش استعاره در شعر آیینی معاصر سیستان با تکیه بر آثار شاعران معاصر
شعر آیینی، بخش گستردهای از شعر پارسی را تشکیل میدهد گرچه توجه به شعر مذهبی و آیینی، بخش عمدهای از تاریخچة شعر پارسی از سبک خراسانی تا شعر نو را تحتالشعاع قرار میدهد؛ با این حال شکلگیری گفتمان مخصوص آیینی به عهد صفویه و تمرکز بر گونة ادبی مذهبی سرایی برمیگردد. در منطقة سیستان و بلوچستان که تعداد بیشماری از شیعیان را در خود جای داده است، شعر آیینی به شدت مورد استقبال قرار گرفته است....
متن کاملایران و دولت توسعهگرا - (1357-1320)
پیشینه تامل درباره توسعه و نقش دولت در آن، به طور معمول، به دوره قاجاریه و آشنایی جدی ایرانیان با دنیای جدید برگردانده میشود. با این حال، این موضوع همچنان زنده و دغدغه متفکران و دولتمردان ایرانی است و امروزه میراث پرباری از نکتهسنجیهای نظری و اقدامات انجام شده در این زمینه در اختیار قرار دارد. در مقاله حاضر تلاش بر آن بوده است که با مبنا قرار دادن نظریه دولت دموکراتیک توسعهگرا، برنامهها و ...
متن کاملبررسی وجه نوگرایی در نقاشی معاصر ایران(1320- 1357 هـ ش.)
نقاشی ایران در دهههای بیست تا پنجاه هـ . ش به دستاوردهای متفاوتی با سنتهای گذشته دست یافت. این دستاوردها بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود. بعدها این حرکت هنری، هنر نوگرا خوانده شد. هنرمند در تمام وجوه نوگرایانه کمتر به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی، و رمزهای هنر ملی، مذهبی و سنتی توجه داشت و بیش از آن، شیفته اجرا به شیوه جنبشهای آوانگارد غرب بود. کمتوجهی به خاستگاهها و نیازهای فره...
متن کاملبررسی نقش زنان معمار در معماری معاصر ایران (1320 تا 1357 خورشیدی)
فعالیت حرفهای زنان در ایران قبل از قاجار چندان مرسوم نبوده است، ولی از نیمههای دورة قاجار فرصت برای حضور زنان در جامعه فراهم شد. با توجه به اینکه حضور زنان معمار در معماری معاصر ایران اغلب نادیده مانده، هدفِ این پژوهش معرفی زنان معمار در دورة پهلوی و بررسی اثرگذاری آنها در حوزههای معماری است. پرسش اصلی پژوهش این است که عملکرد زنان معمار در دورة پهلوی در کدام حوزههای معماری صورت گرفته و تأثی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023