تأثیرات تصوّف بر مقتل نگاری کربلا از قرن هفتم تا دهم هجری قمری (با تکیه بر کتاب های مثیر الأحزان و منیر سبل الأشجان، اللّهوف علی قتلی الطّفوف، روضه الشّهداء)
پایان نامه
- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده عباس حسن خانی
- استاد راهنما عباس برومند اعلم سیده رقیه میر ابوالقاسمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در پژوهش حاضر سعی شده با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر داده های کتابخانه ای و تکیه بر منابع به این سوال اصلی پاسخ گفته شود، که مقتل های نوشته شده درباره ی واقعه ی کربلا از قرن هفتم تا دهم هجری قمری، از اندیشه های صوفیانه چه تأثیراتی پذیرفته اند؟ فرضیه ی ما این است که همزمان با گسترش اندیشه های صوفیانه در جهان اسلام از قرن هفتم به بعد، رویکردهای صوفیانه نیز در مقتل نگاری کربلا در این دوره بیشتر شده است. این مطلب با مطالعه ی متون مکتوب این دوره و توجّه به یکی از شاخصه های اندیشه ی تصوّف در این دوره، یعنی نزدیکی آن به معارف شیعی قابل مطالعه و بررسی است. در این راستا سه مقتل مثیر الأحزان ابن نما، لهوف سید بن طاووس و روضه الشّهدا واعظ کاشفی بعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصله نشان داد که در دوره ی مورد بحث، با گذشت زمان تأثیرپذیری از تصوّف نیز در مقاتل بیشتر شده است. روضه الشّهدا اگرچه در مجموع یک کتاب تاریخی است امّا با توجّه به عقاید صوفیانه ی نویسنده ی آن و گرایش نقشبندی او و همچنین زمان نگارش کتاب یعنی اوایل قرن دهم که نزدیکی تشیّع و تصوّف بیشتر شده بود، با رویکردهای صوفیانه نگاشته شده است، امّا در لهوف این بُعد صوفیانه کم رنگ تر است و در مورد مثیر الأحزان که به لحاظ زمانی در آغاز این دوره نوشته شده است، نمی توان با قطعیّت سخن از تأثیرپذیری از اندیشه های صوفیانه به میان آورد. در واقع دو عنصر زمان نگارش و جایگاه اجتماعی نویسنده تأثیر اصلی را در میزان تأثیرپذیری مقاتل از تصوّف در دوران میان قرن هفتم تا دهم هجری قمری داشته است و این موضوع در سه مقتل مورد بحث کاملاً مشهود است.
منابع مشابه
مقتل نگاری شیعیان (از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری)
تأکید قرآن بر توجه به تاریخ و عبرت آموزی از آن سبب توجه مسلمانان به علم تاریخ و تاریخ نگاری گردید. تاریخ نگاری اسلامی در آغازین مرحله خود با سیره نگاری رونق گرفت. شیعیان نیز با وجود همه موانع، سعی خود را به کار بسته و علاوه بر نگارش سیره، در دیگر گونه های تاریخ نگاری از جمله مقتلنگاری نیز تلاش کردند و آثار با ارزشی را به وجود آوردند. کتاب های مقتلنگاری شیعیان، بیشتر بیان شرح حال شهادت امامان ...
متن کاملامام علی(ع) در متون صوفیه (با تأکید بر متون تصوف تا قرن پنجم قمری)
سیمای امام علی(ع) در تألیفات صوفیه بازتاب یافته است و بر این اساس میتوان متون تصوف را جزو منابع شناخت حضرت بهشمار آورد. در این مقاله با تأکید بر چهار عامل تأثیرگذار در ذهنیت صوفیه نسبت به امام علی(ع)، کوشش شده است تا تصویر ایشان از حضرت بررسی شود. این چهار عامل عبارتند از: الف- اوصاف شخصیِ امام علی(ع) در روایات و احادیث مورد استفادة صوفیه که اغلب ماخوذ از منابع سنی هستند. ب- نسبت امام علی(ع) ب...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملبررسی خیزشهای آخرالزمانی در ایران بین قرنهای هفتم تا دهم هجری با تأکید بر نقش تصوف و تشیع
مصائب پیاپی در پی هجوم چنگیز و تیمور، باعث شد تا مردم، جذب نحلههایی شوند که یا به انزوا گرایش داشتند و یا به انقلاب. هر دوی این پدیدهها، گونهای از اعتراض به وضع موجود بودند که یکی راهحل شخصی و دیگری راهحل اجتماعی را پیشنهاد میدادند. جریانهای تشیع و تصوف، به مرور از تقیه و عزلت بیرون آمدند و با یافتن نقاطی مشترک، به یکدیگر نزدیک شدند. موضوعی که گرایش به انقلاب را بیشتر میکرد، احقاق حق ا...
متن کاملترجمه کتاب "اللهوف علی قتلی الطفوف"؛ بزبان اردو؛ تألیف "سید ابن طاوُس"
این رساله ترجمه کتاب "اللهوف علی قتلی الطفوف" سید ابن طاووس (ره) است که مولف محترم کتاب آن را به سه بخش تقسیم کرده اند: بخش اول: زندگانی امام حسین (ع)، از ولادت تا عاشورا- این بخش شامل حوادثی است که از ولادت تا روز عاشورا به وقوع پیوسته- بخش دوم: شامل حوادث روز عاشورا و جانبازی یاران و اصحاب امام حسین (ع) و بخش سوم شامل حوادثی است که پس از شهادت امام به وقوع می پیوندد، از خروج سرها از کربلا و ا...
15 صفحه اولریشهیابی دگرگونیهای فکری و رفتاری تصوف مکتبی تا قرن نهم هجری قمری
بیشتر جنبشهای احساسی و مکتبهای فکری ایرانی که پس از شکست ساسانیان شکل گرفته از اندیشهها و زمینههای اجتماعی خالی نبوده است؛ از جملة آنها گرایشهای گروهی صوفیان است که، ازطریق دعوت به زهد و استغنا، هدف شخصیتبخشی و بیدارگری داشتهاند. البته این هدفها از دید مراکز حکومتی پنهان نمانده و دریافتهاند که توجه بزرگان این مکتبها به پاکی نفس و تربیت رفتاری مردم، نتیجهاش اثبات و ثبات شخصیت انسانی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023