تاثیر اوصاف و شروط بر تعادل اقتصادی عوضین
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده علوم اداری و اقتصاد
- نویسنده زهرا امینی
- استاد راهنما سیدمحمدصادق طباطبایی محمد مهدی الشریف
- سال انتشار 1391
چکیده
اوصاف و شروطی که متعاقدین آن را در عالم اعتبار بر اساس نیازها و اوضاع و احوال خود می آفرینند، گاه در مرحله ی اجرا عقیم می ماند و هیچ گاه در عالم واقع متولد نمی گردد. حال باید به این مسئله پاسخ داد که آیا حذف این اوصاف و شروط بر تعادل اقتصادی عوضین موثر خواهد بود؟ ارتباط اوصاف و شروط با عقد چگونه توجیه می گردد؟ در فقه اوصاف بر اساس یک تقسیم بندی کلی به دو دسته ی وصف صحت و اوصافی غیر از وصف صحت تقسیم می گردند، که ضمانت اجرای تخلف از وصف صحت می تواند دریافت ارش و یا فسخ قرارداد باشد. اما در تخلف از سایر اوصاف متضرر ناگزیر با ضمانت اجرای فسخ به عنوان تنها راه حل مواجه است. اوصاف را از جهات مختلف از قبیل میزان اهمیت، نحوه بیان و غیره می توان تقسیم نمود؛ اگر وصفی که مورد تخلف قرار گرفته است، جوهری و ذاتی باشد، معامله با بن بست بطلان روبرو می گردد و در غیر این صورت با ضمانت اجرای سنتی فسخ دست به گریبان خواهد شد. قدر متیقن این که اکثریت فقها به عنوان یک اصل پذیرفته اند که اوصافی که دارای ارزش مالی هستند، بر ثمن معامله موثر خواهند بود و فقدان آنها تعادل اقتصادی عوضین را متزلزل خواهد کرد. در مورد شروط نیز دقیقاً همین بحث مطرح است. نگارنده در این تحقیق بر آن است که با شناسایی انواع اوصاف و شروط به بررسی تأثیر آنها بر تعادل اقتصادی عوضین بپردازد. چهار عامل شرط، وصف،کمیت و اجل در برآورد مقدار ارزش در حین عقد می توانند دخالت داشته باشند و دخالت آنها در مقام سازندگی و ایجاد موازنه است. در نوشتار حاضر، در چهارچوب عنوان، در یک فصل به بررسی تأثیر شرط بر تعادل اقتصادی عوضین و در فصل دیگری به بررسی تأثیر وصف بر تعادل اقتصادی عوضین پرداخته خواهد شد. اجل نیز تحت عنوان یکی از اقسام شرط مورد بررسی قرار گرفته و کمیت و مقدار را نیز اگر وصف باشد تحت یکی از عناوین وصف و در صورتی که مقدار نماینده میزان عوضین باشد از بحث ما است. نگارنده در پی آن است که با استفاده از روش کتابخانه ای پس از تبیین نظریات به ضمانت اجراهای ناشی از برهم خوردن تعادل اقتصادی عوضین بپردازد. در فقه امامیه و به تبع آن در قانون مدنی این راهکارها بسیار محدود می باشند، که غالباً نیز به فسخ قرارداد منتهی می شوند، در حالی که در عصر حاضر اکثر نظام های حقوقی متمایل به سمت بقای عقود و حتی الامکان جلوگیری از برهم خوردن معاملات هستند. امید است قانون گذار در قانون گذاری های بعدی با استفاده از روش های جدید انقلابی در این باب از حقوق صورت دهد.
منابع مشابه
تحلیل فقهی تقابل یا عدم تقابل ثمن با شروط و اوصاف مندرج در بیع
در زمینۀ تقابل یا عدم تقابل ثمن با شروط و اوصاف مندرج در بیع، در فقه، دو دیدگاه مختلف وجود دارد. گروهی از فقها، عقیده دارند که اوصاف و شروط، نقشی در تعیین ثمن معامله ندارند بلکه تنها در جهت ترغیب مشتری به خرید مؤثر هستند. گروهی دیگر بر آنند که اوصاف و شروط مربوط به مبیع، در میزان ثمن معامله تأثیر دارند و معادل قسمتی از ثمن بهشمار میروند. بهعبارتی، گروه اول از فقها، به قاعدۀ «الشروط لایوزع عل...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملبررسی شروط عوضین از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه با تاکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)
چکیده ندارد.
15 صفحه اولشرایط تحقق خیار غبن
غبن عبارت است از عدم تعادل فاحش میان ارزش دو عوض در قرارداد. زیاندیده از غبن می تواند معامله را فسخ کند. برای تحقق خیار غبن شروط سه گانه ذیل ضرورت دارد: معوضبودن قرارداد، عدم تعادل اقتصادی عوضین به طور فاحش در زمان انعقاد قرارداد و جهل مغبون. برخی فقیهان برای فاحش-بودن غبن ضوابطی را مشخص کردهاند اما به نظر مشهور فقیهان که مورد پیروی قانون مدنی نیز قرار گرفته است، تشخیص آن با عرف است.
متن کاملشرایط تحقق خیار غبن
غبن عبارت است از عدم تعادل فاحش میان ارزش دو عوض در قرارداد. زیان دیده از غبن می تواند معامله را فسخ کند. برای تحقق خیار غبن شروط سه گانه ذیل ضرورت دارد: معوض بودن قرارداد، عدم تعادل اقتصادی عوضین به طور فاحش در زمان انعقاد قرارداد و جهل مغبون. برخی فقیهان برای فاحش-بودن غبن ضوابطی را مشخص کرده اند اما به نظر مشهور فقیهان که مورد پیروی قانون مدنی نیز قرار گرفته است، تشخیص آن با عرف است.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده علوم اداری و اقتصاد
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023