مطالعه نمادشناسانه نقش و رنگ در پته کرمان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده نجمه جعفری راد
- استاد راهنما مهرانگیز مظاهری تهرانی فریده طالب پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
پته دوزی، تجلی باورهای اعتقادی و فرهنگی خطه کرمان با حفظ ارزش های هنری و نمادین است. زنان هنرمند کرمانی با مهارت های خود، شال را صحنه جلوه گری نیازها، آرمان ها، آلام و خواسته هایی می سازند که ریشه در اعتقادات ایشان دارد. در حقیقت نقوش و رنگ های پته حکایت از ارتباط این هنر با باورها و فرهنگ مرسوم منطقه دارد؛ که در نهایت امر، به مدد سوزن و ریس به منصه ظهور می رسند. این پژوهش بر مبنای این فرضیه که نقش و رنگ در هنر پته دوزی کرمان مبتنی بر فرهنگ و اقلیم مردم منطقه می باشد، شکل گرفته است و با رویکردی نمادشناسانه به مطالعه و بررسی نقوش آن می پردازد. درصدد یافتن رابطه معنادار میان نقوش و رنگ های هنر پته به تحلیل این نقش ها، رنگ ها و مفاهیم آن ها با مراجعه به فرهنگ، اعتقادات و باورهای رایج مردم کرمان پرداخته شده که ماحصل این جستجو نشان دهنده جایگاه تعیین کننده اعتقادات مردم و اقلیم منطقه در شکل گیری نقش ها و رنگ های پته است. تا آن جا که هنرمند در صدد نشان دادن تصویر آرمانی خود از طبیعت به نقش پردازی بهشت گونه پته پرداخته و آن جا که خواسته ها و نیازمندی های خود را از طبیعت مطالبه می کند، از نقوش پرندگان که در معنای نمادین خود نشان از طلب باران می باشند، بهره برده است و در مواردی که آلام و دردهای خود را بر پته می دوخته زمینه شال را یک سره از نقوش بته ای که در ژرفای خود باردار معنای نمادین است، تصویرگری می کند. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعه کتابخانه ای، اسنادی(تصویری) و مصاحبه با اساتید فن بوده است؛ که به دنبال آن از طریق توصیف و تشریح یافته های تحلیل دسته بندی شده اند.
منابع مشابه
بررسی نقوش و ریشهیابی آنها در پته معاصر کرمان
پتهدوزی، نوعی سوزندوزی در شهر کرمان است. این هنر، تجلیگاه باورهای اعتقادی و فرهنگی مردم این خطه با حفظ ارزشهای هنری و نمادین آن است. زنان هنرمند کرمانی با مهارتهای خود، شال را صحنه جلوهگری نیازها، آرمانها، آلام و خواستههایی میسازند که، ریشه در اعتقادات ایشان دارد. در حقیقت، نقوش پته حکایت از ارتباط این هنر با باورها و فرهنگ مرسوم منطقه دارد که، به مدد سوزن و ریس به منصه ظهور میرسد. ا...
متن کاملبررسی تأویلی و نمادشناسانه نقش طاووس در هنرهای ایرانی
با توجه به متعالی بودن مقوله هنر و رابطه تنگاتنگش با حقیقت و زیبایی، می توان اینگونه استنباط کرد که هنر همواره از آغاز حیات انسان سعی کرده تا به امور مادی و دنیوی رنگ و بوی قداست و معنویت ببخشد. در این زمان است که میتوان به اهمیت هنر به عنوان شالوده و جوهر اصلی در بازنمایی صور و نمادهای عالم ملکوت در جهان طبیعت پی برد. دین و هنر همواره در طول تاریخ به عنوان دو مقوله مهم برای پاسخگویی به نیازه...
متن کاملمطالعه مردم نگاری عناصر نمادین نقش شده بر پته های کرمان
پته نوعی سوزن¬دوزی بر پارچه¬ای می¬باشد که از پشم بافته شده و بر روی آن تصاویری نقش می¬گردد که از سابقه¬ای تاریخی برخوردار است. این پژوهش در پی مطالعه مردم¬نگاری عناصر نقش شده بر پته¬های استان کرمان می¬باشد. این مطالعات از منظر نماد شناسی در زمره مردم¬نگاری تبیین شده و از جهت هدف بنیادی و از نظر روش توصیفی تحلیلی می¬باشد. اطلاعات ضروری در تحقیق، به شیوه کتابخانه¬ای و میدانی گرآوردی گردیده است. ج...
Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملببرسی نمادشناسانه فرم و نقش در فلزکاری دوره صفوی
چکیده فلزکاری دوره ی صفویه دارای ارزش های فرهنگی (هنری و مذهبی) بسیار در ابعاد مادی و معنوی است. هنرمندان مسلمان ایرانی در این دوره علاوه بر نیازهای مادی، سعی در برطرف کردن نیازهای معنوی خود داشته و توسط ماده و ابزار به نوآوری پرداخته اند. این موضوع سبب شد، تا ارتباط میان هنر و مذهب بیش از هر زمان دیگری شکوفا شود. این هنرمندان صفوی از مضامین شیعی و مفاهیم عمیق عرفانی در تزئین آثار خود بهره گر...
15 صفحه اولبررسی نقش و رنگ در قالی سیستان
The pattern and the colour used in Sistan carpets is influenced by the climatic, cultural, historical, and image-weaving conditions of the region. In view of their conception, beliefs, culture and the historical antiquity of the region, the artists and weavers of such images choose peculiar patterns and colours bearing their overt and covert understanding that are depicted in their weaving work...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023