مقایسه اثر بخشی آموزش حافظه کاری و بازی های رایانه ای در بهبود کنش هوش(نیمرخ اسید) و املای دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم تربیتی
- نویسنده زهره توکلو
- استاد راهنما علی غنایی چمن آباد
- سال انتشار 1392
چکیده
هدف از این پژوهش، مقایسه اثر بخشی آموزش حافظه کاری و بازی های رایانه ای در بهبود کنش هوش(نیمرخ اسید) و املای دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود. در این پژوهش از روش شبه تجربی با پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل و گمارش تصادفی استفاده شد. با استفاده از نمونه گیری داوطلبانه ودر دسترس تعداد 30 از نفر دانش آموز انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به شکل تصادفی گماشته شدند. در مرحله پیش آزمون از آزمون وکسلر کودکان به منظور اندازه گیری نیمرخ اسید و از آزمون املا برای تشخیص دانش آموزان مبتلا به ناتوانی املا استفاده شد .جلسات مداخله آموزش رایانه ای حافظه کاری و بازی های رایانه ای طی 24 جلسه 30 دقیقه ای اجرا شد. سپس در مرحله پس آزمون ، آزمون وکسلر و املا مجددا انجام گرفت .نتایج تحلیل کوواریانس(ancova) نشان داد که بین سه گروه آموزش حافظه کاری و گروه بازی های رایانه ای و کنترل تفاوت وجود دارد . همچنین نتایج آزمون تعقیبی lsd نشان داد از بین دو روش آموزش حافظه کاری و بازیهای رایانه ای ، آموزش کنش های اجرایی(آموزش حافظه کاری) بر دیگری برتری داشته و باعث کاهش خطا از نوع دقت، حافظه دیداری و شنیداری املا و بهبود کنش هوش در خرده آزمون های حافظه ارقام و رمز نویسی اسید وکسلر گردیده است
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملاثر بخشی آموزش حافظه کاری بر کاهش مشکلات خواندن و بهبود حافظه کاری دانش آموزان نارساخوان
Background: The purpose of this study is to determine the effectiveness of working memory training on decreasing reading problems and increase of working memory of dyslexic children. This is a quasi- experimental study with a pretest/post-test experimental and without control group. The sample consisted of 15 girl students with dyslexia that selected based on research recognition criteria among...
متن کاملبازی های رایانه ای و نقش آن در آموزش و یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی
Mental retardation is a term used for those students who have fundamental limitations in the social and communicational skills and mental operation. These limitations result in the mentally retarded students to learn educational materials late. Therefore, these student’s schools face problems such as learning difficulties. Also, these students are, usually, known as having the lack of enough mo...
متن کاملتأثیر آموزش بازی های رایانه ای بر عملکرد حافظه بینایی دانش آموزان نارساخوان
In the current research, the effects of teaching computer games over the performance of visual memory of dyslexic students have been studied. At first, the available games were identified and, then, among them, one game which was at the same level of students’ academic and cultural levels was selected. To analyze the effect of this game, 20 individuals suffering from dyslexia (10 in an experi...
متن کاملمقایسه اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی و بازی درمانی در بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به نارسایی در حساب
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی و بازی درمانی مبتنی بر توجه در بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به نارسایی حساب بود. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر آزمایشی با کارآزمایی بالینی بود که با طرح پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ناتوان در ریاضی پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی 92-1391 بود(1...
متن کاملمقایسه اثربخشی آموزش کنش های اجرایی و بازی درمانی در بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به نارسایی در حساب
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش کنش های اجرایی و بازی درمانی مبتنی بر توجه در بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به نارسایی حساب بود. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر آزمایشی با کارآزمایی بالینی بود که با طرح پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ناتوان در ریاضی پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی 92-1391 بود(13...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم تربیتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023