بررسی تطبیقی مبنای مشروعیت نظام سیاسی در اسلام و لیبرالیسم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده عبدالله نظری
- استاد راهنما محمدجواد نوروزی محمدوحید بینش
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1384
چکیده
یکی از ضروریات زندگی بشر، وجود نظام اجتماعی و تشکیل دولت است، مهمترین ویژگی دولت و حکومت اعمال قدرت سیاسی در عرصه ی فراگیر زندگی است همراه با حق اعمال فشار یا احتمال کاربرد زور، بدیهی است که این اعما ل زور نیاز به توجیه دارد. بحث اصلی این است که ریشه و علت این اعمال قدرت در کجاست؟ از این رو مشروعیت دولت کلید اصلی فهم این پرسش است، چون دولتی که مشروعیت دارد شهروندان مکلف به اطاعت از آن هستند. در این رساله در پی یافتن پاسخ این سوال بوده ایم که مبنای مشروعیت نظام سیاسی اسلام و لیبرالیسم کدام است؟ در ادامه، نتیجه ای که این پژوهش به آن منتهی گردید این است که دو نگرش متضاد، هر کدام، اهداف و انگیزه های متقاوتی را برای نظام سیاسی در نظر می گیرند. لذا با توجه به داشتن موارد متشابه شکلی و ساختاری، آن دو نظام سیاسی دارای تمایزات بنیادی و نظری هستند، بنابراین مبنای مشروعیت نظام سیاسی آنها از تغایر و تعارض اساسی برخوردارند و قابل هماهنگی و همانندی و یکسانی را ندارد.
منابع مشابه
رابطه اقتدار و مشروعیت در نظام سیاسی اسلام
چکیده در ادبیات سیاسی رایج، مشروعیت به معنای «پذیرش حق اعمال قدرت از سوی شهروندان» تعریف میشود، اما از نگاه اسلام مشروعیت نظام سیاسی دقیقا بر اساس تعریف مذکور تعریف نمی شود بلکه مشروعیت نظام سیاسی به شرعیت آن گره می خورد، بنابراین تفاوت اساسی میان تعریف مشروعیت از نگاه ادبیات رایج در علوم سیاسی و از منظر تفکر اسلامی مشاهده میشود در این تحقیق تلاش می شود ضمن تبیین تمایز نگاه اسلام به موضوع مش...
متن کاملشاخص کارامدی نظام سیاسی اسلام در ساحت مشروعیت
پژوهش حاضر درصدد بررسی این مسئله اساسی است که شاخص کارامدی نظام سیاسی اسلام در ساحت باور یا بعد ماهوی و آموزه مشروعیت چیست و برای تبیین آن این فرضیه را طرح می کند که اولا دین کارامدی لازم در جهت مدیریت جامعه را دارا است و ثانیا نقشی اساسی در جهت فایق آمدن بر موانع داخلی، خارجی و بهره وری مطلوب از ظرفیت های نظام سیاسی در جهت کارآمدسازی نظام سیاسی ایفا می کند و شاخص کارامدی نظام سیاسی در بعد م...
متن کاملبررسی تطبیقی حقوق دولت برملت در نظام سیاسی اسلام و نظام لیبرال دموکراسی
ما در جهان معاصر، با دو نگرش اساسی در مورد حقوق روبهرو هستیم: نگرشی بر اساس فرهنگ دینی و الهی و نگرشی مبتنی بر فرهنگ لیبرال دموکراسی که سیاست را جدای از دین میانگارد. در فرهنگ دینی، حق الهی حقی ذاتی است و سایر حقوق از حق الهی سرچشمه میگیرد. از این رو خداوند حقوق و تکالیفی را برای بشر تشریع کرده که در سایه آن، بشر میتواند به سعادت و قرب الهی دست یابد، در حالی که در نظام لیبرال دموکراسی به دل...
متن کاملمبانی مشروعیت قدرت سیاسی در اندیشه سیاسی اسلام
مؤلّفه مشروعیّت در یک نظام سیاسی،اساس ومبنای حاکمیّت حا کمان واطاعت شهروندان ازقدرت سیاسی است. دربستر تحوّل تاریخی در جوامع انسانی اعم از غربی وشرقی، در ابتداء حاکمان، واجد فرّه الهی بودند. نظریه¬های حق¬الهی،مشروعیّت¬الهی و پس از آن نظریّه مشروعیّت دینی درعرصه حکومت و سیاست با تمسّک به کتاب مقدّس ومتون مذهبی توجیه می شدند. در تفکراسلامی¬بطور¬أعم، اختلاف نظر درباب¬ منشآء مشروعیّت برخاسته از دومبنای« معرفت ...
متن کاملعدالت اجتماعی در نظام اقتصادی اسلام و لیبرالیسم
اقتصاد لیبرالیسم که بر پایه فلسفه سودگرایی (یوتیلیتاریانیسم) بنیانگذاری شده، هدف اصلی خود را رشد اقتصادی و رفاه عمومی دانسته است و از این رهگذر به منزله ابزاری در خدمت سرمایهداری قرار گرفته و دستاورد آن، اختلاف شدید طبقاتی و ادامه ثروتاندوزی گروهی خاص و سرانجام گسترش ظلم و بیعدالتی است. در این مقاله، برآنیم که به این بحث بپردازیم که در مکتب لیبرالیسم هر چند گهگاه سخن از عدالت در توزیع رفته...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023