کشش و کوشش در مثنوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زیبا دهقان
- استاد راهنما جلیل مشیدی زهرا موسوی
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده «کشش» و «کوشش» دو مفهوم اساسی و محوری در حوز? «عرفان و تصوف» است. بسیاری از صوفیان مطرح و اثرگذار اصالت را به «کوشش» مجاهده و تلاش سالک یا مرید داده و جذبه و عنایت را فرع بر آن دانسته اند امّا عارفی چون مولانا جلال الدین بلخی، «کشش» یا «جذبه الهی» را از تلاش و کوشش سالک برتر می داند دلیل مهّم وی بر این برتری، امنیت آدمی در حالت جذبه در مقایسه با حال وی در هنگام سعی و کوشش (سلوک عملی) در راه وصال حق است. از دیدگاه وی، سه نوع سالک در مثنوی- در قالب حکایت قلع? ذات الصور(دژ هوش رُبا)- مطرح هستند: اول سالک مجذوب، دوم مجذوب ابتر و سوم که بر دیگر سالکان از مرتبه والاتری برخوردار است شخص مجذوب سالک است، از نظر وی، مهمترین عامل جذب یا کشش به علت سنخیت روحی آدمی با خداوند متعال یا جنسیت بر اساس قانون جذب است که عشق، وظیفه این قانون را در مثنوی برعهده دارد. در عین حال برتری و انتخاب کشش از دیدگاه او به معنی تنبلی در راه سلوک و دست روی دست گذاشتن نیست بلکه از دیدگاه وی، کوشش بیهوده و حتی جهدالمُقِل (کمترین کوشش) ستوده است. از دیدگاه وی بین جذبه و مرگ اختیاری رابطه یی دو سویه حاکم است که هر کدام اثر و نتیجه دیگریست. مولانا مشخصه هایی برای جذبه به کار می گیرد که مهمترین آن ناگهانی و مکرر بودن جذبه و منشأ آن از دیدگاه وی، عالم ملکوت یا غیب است که تنها به تعداد معدودی روی می نماید، سه نوع جذبه در مثنوی مطرح است: جذبه خاص الخاص؛ موهبی است مخصوص پیامبر اکرم(ص)، جذبه خاص؛ مخصوص دیگر انبیا و اولیاست و جذبه عام ؛ کسبی و مخصوص انسانهای کامل است. راهکارهایی برای سلوک و کشش ارایه گردیده که لزوم مرشد در سلوک و همچنین داشتن استعداد، مرگ اختیاری و صُمت در کشش از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله از روش فیش برداری در شش جلد مثنوی شرح کریم زمانی و شروح دیگر در حدّ لزوم استفاده شده ، در حقیقت این موضوع با توجه به بکر بودن و اهمیت آن به عنوان یکی از شروط اصلی کشف و شهود عرفانی انتخاب گردیده است.
منابع مشابه
کشش و کوشش در آثار عطّار نیشابوری
«کشش» و «کوشش» دو مفهوم اساسی و محوری در حوزهی «عرفان و تصوّف» است. بسیاری از صوفیان مطرح و اثرگذار در عرفان اسلامی، در مسیر و طیّ «سلوک عرفانی»، اصالت را به «کوشش»، مجاهده و تلاش سالک و مرید داده و جذبه و «عنایت» را فرع بر آن دانسته اند. برخی دیگر از صوفیان بزرگ، نظیر مولانا، اصالت را به «کشش» داده و گفته اند : اگر «عنایت» و «جذبه» نباشد، کوشش سالک و مرید راه به جایی نمیبرد. در این میان، عطّار ...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملپیرامتنیت در مثنوی طاقدیس و مثنوی معنوی
مثنوی طاقدیس اثر ملا احمد نراقی به تقلید ازمثنوی معنوی سروده شده و همچون این اثر سترگ درآن موضوعات فراوانی از دیدگاه عرفان و مذهب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این مقاله میزان تاثیر پذیری مشترک حکایات مثنوی طاقدیس (به عنوان زبر متن) و مثنوی معنوی (به عنوان زیرمتن) از قصص قرآنی (به عنوان سر متن) بر مبنای نظریۀ پیرامتنیت ژرار ژنت واکاوی شده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که هم مولا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023