بررسی اصول وآرای فرقه ی نقشبندیه باتکیه برتحفه الاحرار و دیوان جامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه محقق اردبیلی
- نویسنده فریده حبیب زاده جبه دار
- استاد راهنما عسگر صلاحی
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده نقشبندیه یکی از فرقه های صوفیه در ایران است که پیروی از سنت و حفظ آداب شریعت و دوری از بدعت اساس این طریقه به شمار می آید. در آن نه خلوت است، نه عزلت، نه ذکر جهر، نه سماع و مرکز اصلی آن ماوراءالنهر بوده است. این فرقه به نام خواجه بهاءالدین نقشبند در قرن هشتم هجری قمری رونق گرفت و در واقع ادامه ی طریقه ی خواجگان است که به جهت تعالیم خاص خود خیلی سریع در ماوراءالنهر، داغستان، هندوستان و در قسمتی از جنوب شرقی شبه قاره هند، ترکیه، گیلان و کردستان گسترش یافت. مرید پروری و اطاعت بی چون و چرای سالک از شیخ و پیر، مثل همه فرقه های صوفیانه از اصول اولیه ی تعلیمات این فرقه بوده است. شاعران و نویسندگان بزرگی در ماوراءالنهر به این فرقه گرایش داشتند که در حوزه ی اندیشه و تفکر و تعالیم این فرقه آثار شگرفی در زبان و ادب فارسی بوجود آوردند. جامی و امیر علیشیر نوایی از این دسته اند. عبدالرحمان جامی در آثار متعددش از جمله دیوان سه گانه و اورنگ سوم هفت اورنگ، فرقه ی نقشبندیه را توصیف نموده و اشعاری در مدح و منقبت مشایخ بزرگان این طریقت سروده است. وی در تحفهالاحرار به یادکرد چهار قاعده «هوش در دم »، «نظر برقدم»، «خلوت در انجمن » و «سفردر وطن» که از اصول یازدگانه ی نقشبندیه بوده، پرداخته است. جامی ابیاتی درمورد اطاعت بی چون و چرا از شیخ، سلسله پرستی، پایبندی به سنت، حفظ آداب شریعت و دوری از بدعت که از اساس کار نقشبندیه است در دیوان و تحفهالاحرار آورده است و در نفحات الانس مشایخ این طریقه را معرفی کرده است.
منابع مشابه
بررسی سیر و سلوک هشتگانه طریقه نقشبندیه در هفت اورنگ جامی
نورالدین عبد الرحمن جامی از شاعران، محققان و عارفان نامدار قرن نهم هجری است که در میان متصوفه جایگاهی بس، عظیم دارد. هر چند در بسیاری از آثار جامی مباحث عرفانی وجود دارد؛ اما بیشتر دیدگاههای عرفانی او در مثنوی هفت اورنگ مطرح شده است. این مثنوی، در کنار بسیاری از قابلیتهایش، به مضامین و اندیشهای نقشبندیه نیز آراسته شده که در این نوشتار به اختصار بدان پرداخته شده است. هدف این نگارش پردازش سیر ...
متن کاملSurvey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملنقد و تحلیل گفتمان نقشبندیه در غزل جامی بر اساس نظریه زبانشناختی فرکلاف و هلیدی
Teymourid’s era was one of the most important periods in the history of Sufism. The most significant feature which differentiates this period from other eras is “its movement towards political power” which has been reflected in the relation of the kings to the sheikhs of Naqshbandyyeh, the most influential mystic sect. The present study is an attempt to analyze the position of Sufism of Naqshba...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملمقایسه ی بهره های قرآنی دیوان عراقی و دیوان جامی
چکیده ادبیات فارسی محور تلاقی دین و ادب است و هماره شعرای شیرین سخن و پارسی گوی ایران زمین از آیات قرآن برای جاودانگی کلام ، نشر فرهنگ و عقاید معنوی و از همه مهم تر متخلق شدن به خلق و خوی حضرت باری تعالی بهره جسته و اشعار خود را غنای ادبی بخشیده اند . موضوع و طرح مسأله ی این تحقیق ، بررسی مقایسه ی بهره های قرآنی دیوان عراقی و دیوان جامی است. این بررسی با هدف پاسخگویی به این مسأله صورت می پ...
پرتو کنایات قرآنی در دیوان جامی
چکیده کنایهها، به سبب کوتاه بودن، در میان عامۀ مردم کاربرد بسیار دارند و از آنجا که دارای معنای مجازی هستند، اغلب شعرا و نویسندگان برای جلوگیری از بیان صریح و مستقیم از کنایه استفاده میکنند. کنایه، چون تصویر ساز است و ذهن شنونده را در تعلیق میگذارد، زیبایی هنری میآفریند؛ به همین دلیل کنایه در ادبیات، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است و شاعران از آن بهرههای فراوانی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه محقق اردبیلی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023