بازنمود جهان میکروسکوپی در نقاشی معاصر (1960-2008)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده لیلا گودرزی
- استاد راهنما بهنام کامرانی سید جمال مشتاقیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده رسال? حاضر به بررسی بازنمود جهان میکروسکوپی در نقاشی معاصر (1960 تا 2008) پرداخته و رابطه ی میان علم زیست شناسی و هنر نقاشی را در بین هنرمندان معاصر مورد پژوهش قرار داده است. هدف از این تحقیق یافتن پیوند های میان هنر و علم، که به دو حیط? متفاوت تعلق دارند، بوده است. این هدف از طریق بررسی هنرمندانی که در آثار خویش از علم زیست شناسی استفاده می کنند، دنبال شده است. امروزه تلاش هنرمندان در به دست آوردن تجارب علمی، به آنها این شانس را داده است که برای دست یابی به بستر های جدید هنری و گسترش فعالیت های خود در زمینه ی علم، از دانشمندان و محققان زیست شناس کمک بگیرند، و با طیف وسیعی از تجهیزات آزمایشگاهی آشنا شوند. نتیجه ی این آشنایی کشفِ وجوه تصویریِ تازه ای است که به جهان میکروسکوپی تعلق دارند. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی مورد پژوهش قرار گرفته، و این رساله بر آن است تا به چرایی و چگونگی گرایش به تصاویر علمی (زیست شناسی) در هنر معاصر (نقاشی) پاسخ گفته و بهترین نمونه ها را مورد تحلیل قرار دهد. به تدریج، که در یک همکاری بین رشته ای، هنرمندان به جستجوی اثر زیست شناسی روی هنر پرداختند، دانشمندان نیز تأثیرِ هنر را روی زیست شناسی بررسی کردند، و به این ترتیب گفتگو ها و گردهمایی های مختلف میان آنها شکل گرفت، و منجر به تشکیل یک هنر بینا رشته ای جدید با اسامی و اصطلاحات خاص خود شد، که در متن این رساله به آن پرداخته شده است. از دلایل چرایی و چگونگی گرایش هنرمندان به تصاویر علمی، می توان به پیشرفت های علمی و در عین حال پیدایش معضلات محیطی در جهان اشاره کرد. مسائلی مانند پیشرفت های روزافزون در علم شبیه سازی و برخی معضلاتِ آن که در حیوانات و گیاهان می توان مشاهده کرد نیز، از آن جمله اند. در ادامه آثار مهمترین هنرمندان این حیطه، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان این پژوهش خواهیم دید که چگونه این گرایش با دست آورد های تازه ی خود، در متن هنر معاصر به شکل روزافزونی مورد توجه هنرمندان قرار می گیرد، و این که این نکات تازه چیست.
منابع مشابه
بررسی هویت ترکیبی و چند پارگی در نقاشی معاصر جهان از 1960 تا کنون
چکیده : پژوهش حاضر به منظور بررسی هویت ترکیبی و چندپارگی در نقاشی معاصر جهان، برای یافتن برخی ویژگی های نقاشی پست مدرنیستی و مقایسه و بررسی آنکه آیا این گرایش از نقاشی ارتباط منطقی با زمینه های فکری ، فلسفی و جامعه شناختی دنیای معاصر دارد و یا نه انجام شده است و در آن به بررسی و شناسایی تاریخچه به وجود آمدن چندپارگی، چندگانگی و چند فضایی موجود در یک تابلو واحد پرداخته شد. بدین منظور از روش ت...
نقاشی فیگوراتیو(پیکره نما) معاصر چین (از 1960 تا کنون)
چکیده این پژوهش به بررسی هنر نقاشی فیگوراتیو معاصر چین و تحولات آن پرداخته است. هنر معاصر چین و به ویژه نقاشی معاصر این کشور سرشار از اقتباس و ارجاعات گوناگون به فرهنگ و هنر گذشته، به ویژه دوران مائوتسه تونگ رهبر حزب چین (بین سالهای 1949 تا 1976) و موقعیت سیاسی و اجتماعی آن زمان است. بنابراین برای بررسی نقاشی معاصر چین، در فصل نخست، ابتدا تاریخ هنر چین را به صورت اجمالی مرور کرده و سپس وقایع س...
15 صفحه اولگرایش به باروک در نقاشی فیگوراتیو معاصر
عصر باروک تحولیعظیم در عرصهٔنقاشی ایجاد کرد و امکانات بیانی وسیع نهفتهٔ زیادی را برای نقاشی به ارمغان آورد. این کیفیت های متنوع، زبان تصویری قدرتمندی را شکل داد که از قرن هفدهم تا کنون آبشخور هنرمندان و مکاتب زیادی بوده است. در طول قرن بیستم و بیست و یکم، باروک، هویت خود را به عنوان یک نگرش فرهنگی کلان در عرصه های گوناگون ادامه داد. ظهور دوبارهٔ گرایش های باروک در هنر معاصر، به ویژه نقاشی قابل تأ...
متن کاملDemocratization and life expectancy in Europe, 1960-2008.
Over the past five decades, two successive waves of political reform have brought democracy to, first, Spain, Portugal and Greece, and, more recently, Central and Eastern European countries. We assessed whether democratization was associated with improvements in population health, as indicated by life expectancy and cause-specific mortality rates. Data on life expectancy at birth, age-standardi...
متن کاملبحران معنویت در جهان معاصر
هدف: معنویت به عنوان خواست درونی انسانها باید بازتعریف شده و با تفکیک معنویتهای حقیقی از شبهمعنویتها تبیین شود. با معنویتزدایی و ترویج عقلانیت محض و مادیگرایی، معنویت در سراشیبی بحران قرار گرفته است. قابل توجه است که عنایت به مبانی فکری معنویتهای دینی آنها را کاملاً از رقبای بدلی خود تفکیک میکند. روش: روش این تحقیق، روش تحلیلی است. با تعریف معنویت و توجه به ابعاد مختلف آن، ویژگیهای شبهمعنو...
متن کاملپدیدار شناسی تصویر هنری در نقاشی معاصر-( شناخت نقاشی معاصر بر مبنای نظریۀ تصویر شعری گاستون باشلار)
این تحقیق به مطالعۀ پدیدارشناسی تصویر هنری در نقاشی معاصر بر اساس نظریۀ تصویر شعری گاستون باشلار میپردازد. هدف آن تبیین پدیدارشناسی تصویر هنری معاصر در آفرینش، وجود و تعالی آن است و مبتنی بر سه محور میباشد؛ نخست به آفرینش تصویر هنری، بهعنوان ترکیبی از عینیت و ذاتیت، میپردازد. سپس تصویر هنری را کوششی برای هستیشناسی مستقیم میپندارد، سپس به بررسی وجود آن به عنوان کوششی برای پدیدارشناسی روح م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023