بررسی و مقایسه رمزپردازی در غزلهای سنایی و عطار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده یعقوب خدادادی
- استاد راهنما lمحمد حسن حسنزاده نیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در فصل اوّل این پژوهش، پس از بررسی معانی لغوی و اصطلاحی واژه ی رمز و معادل آن در زبان های اروپایی یعنی سمبل، نظریات اندیشمندان مختلف درباره ی تعریف رمز و تقسیم بندی رمزها مورد بررسی قرار گرفته است. سپس ماهیّت تصویر رمزی در تقابل با تصویر کلاسیک و رمانتیک ارزیابی شده، ویژگی های این نوع تصویر تشریح گردیده است. در نهایت، با اِعمالِ توسّعی در تعریف نظریه پردازان پیشین، تعریف زیر از رمز مبنای کار پژوهش قرار گرفته است: "رمز عبارت است از مجاز یا تشبیه یا استعاره یا تشخیص یا کنایه ای که دو مشخّصه ی فراروانی بودن و پدیداری بودن را دارا باشد." در فصل دوّم، ابتدا ده رمز از شبکه ی رمزهای جانوری مورد بررسی قرار گرفته است. این رمزها عبارت اند از: مرغ، باز، بلبل، طوطی، خفّاش، سیمرغ، ماهی، شیر، گوسفند و سگ. در میان رمزهای جانوری، پرندگان (به استثنای خفّاش) و ماهی و شیر برای نمادین کردن جنبه های متعالی وجود به کار رفته اند و سگ و گوسفند جهت نمادین کردن جنبه های پست و بهیمی و نفس امّاره. در بخش دوّمِ فصل دوّم، حضور نمادین شخصیّت های اساطیری و تاریخی در غزل های سنایی و عطّار مورد بررسی قرار گرفته است. این شخصیّت ها عبارت اند از: یوسف، سلیمان، عیسی، خضر، رستم، فرعون و محمود غزنوی. پیامبران و شخصیّت های مثبت برای نمادین کردن جنبه های متعالی و مسائل مربوط به عالم غیب به کار رفته اند و شخصیّت های منفی برای تصویر جنبه های پست و بهیمی وجود و مسائل مربوط به عالم مادّیات و تعلّقات نفسانی.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملبررسی و مقایسه متناقضنما در غزلیات سنایی و عطار
متناقضنمایی در شعر، هم در حوزه زبان و هم در حوزه معنا باعث آشناییزدایی و برجستگی کلام میشود. این شگرد از دیرباز مورد توجه شاعران بوده و عواملی چون تحوّل تکاملی ادبیات از سادگی به پیچیدگی و آمیختگی عرفان با ادب فارسی در پیدایش و گسترش آن نقش داشته است. عناصر متناقضنما به صورت ترکیب یا تصویر پارادوکسی و جمله یا بیان پارادوکسی به کار می روند. در این مقاله ضمن تعریف متناقضنما و پیشینه و زمینه...
متن کاملبررسی و مقایسه متناقض نما در غزلیات سنایی و عطار
متناقضنمایی در شعر، هم در حوزه زبان و هم در حوزه معنا باعث آشناییزدایی و برجستگی کلام میشود. این شگرد از دیرباز مورد توجه شاعران بوده و عواملی چون تحوّل تکاملی ادبیات از سادگی به پیچیدگی و آمیختگی عرفان با ادب فارسی در پیدایش و گسترش آن نقش داشته است. عناصر متناقضنما به صورت ترکیب یا تصویر پارادوکسی و جمله یا بیان پارادوکسی به کار می روند. در این مقاله ضمن تعریف متناقضنما و پیشینه و زمینه...
متن کاملبوطیقای فضا در غزلهای روایی عطار
عطار از نخستین شاعرانی است که بهصورت جدی در غزل روایتپردازی کرده است. طرح روایت در این دسته از غزلیّات تنها وجه یا قالب ادبی نیست، بلکه ساختاری معرفتشناختی دارد. عطار در طرح این روایتها و پیشبرد فرآیند معناسازی در آن، بهنحو مؤثری از فضای دلالی حاکم بر اشعار بهره میبرد. در این غزلیّات فضا عنصر پسزمینهای ساده محسوب نمیشود؛ بلکه بر کل روایت سایه افکنده است. بررسی غزلروایتهای عطار نشان می...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملنوآوری سنایی در قلندریات و تأثیر آن بر عطار
سنایی شاعر پیشگامی است که مسائل عرفانی را در حوزه غزل و قصیده وارد کرد. سنایی نماینده شعر اخلاقی و عرفانی زمان خویش است. استفاده از مضامین رندانه و مفاهیم قلندرانه چنان جایگاهی دارد که پس از سنایی، شعرایی همچون عطار و مولوی و حافظ، آنها را در شعر خود به کار بردهاند. روح خاصی در عرفان سنایی ساری و جاری است که با عرفای قبل و بعد از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023