بررسی الگوهای کلامی در گفتمان نمایشنامه های تی. اس.الیوت با تکیه بر نمایشنامه های صخره ، جنایت در کلیسا ، گردهمایی خانوادگی ، مهمانی عصرانه
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده معصومه نشاط دوست
- استاد راهنما بهروز محمودی بختیاری اردشیر صالح پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این پژوهش با رویکردی زبانشناختی به شناسایی و بررسی الگو های کلامی در آثار تی .اس. الیوت پرداخته است و این الگو را در چهار نمایشنامه جنایت در کلیسا، گردهمایی خانوادگی ، مهمانی عصرانه و صخره مورد بررسی و تحلیل قرار داده است .تی .اس .الیوت شاعر منتقد و نمایشنامه نویس انگلیسی هفت نمایشنامه نوشته است. روش گرد آوری اطلاعات کتابخانه ای است اما تجزیه و تحلیل آن بر اسا س نظریات جدید تحلیل گفتگوی نمایشی می باشد . تی . اس الیوت شاعر ، منتقد و نمایشنامه نویش انگلیسی هفت نمایشنامه نوشته است . آثار نمایشی او دارای الگوی کلامی بارزی است . کلام در نمایشنامه های او شعر گونه است . تکنیک و روش تی . اس. الیوت در نگارش اکثر گفتگو های نمایشی به صورت منظوم است . در نمایشنامه های او میزان نقض اصل ادب بسیار کم و رعایت اصل ادب یکی از ویژگیهای آشکار شخصیت های نمایشی است. اکثر شخصیت های نمایشنامه های او تمایل زیادی به پرگویی دارند به نحوی که گفتارشان به سخنرانی یا موعظه شباهت می یابد . استفاده از گفتار مذهبی و کلام کتاب مقدس و اشاره به آیین های مسیحیت در نمایشنامه صخره و جنایت در کلیسا نمود بیشتری دارد. کنش گفتاری احساسی پرکاربرد ترین کنش گفتاری آثار الیوت است . کلام نمایشنامه های جنایت در کلیسا و صخره کاملا رسمی ، منظوم و مذهبی است . الیوت در نمایشنامه مهمانی عصرانه و گردهمایی خانوادگی از کاربرد کلام سنگین و شاعرانه فاصله می گیرد و به کلام محاوره نزدیک می شود .نمایشنامه های او از تغییرات ناگهانی کلام روزمره به کلامی هدفمند و شاعرانه برخوردار هستند. از نکات برجسته کلام او بیان جملات پرسشی فراوان است پرسشهایی که با پرسشی دیگر جواب داده می شوند از موارد بارز دیگری که در کلام نمایشی الیوت دیده می شود می توان به رعایت اصل ادب ، تاکید ، تکرا ر، همپوشی ، ریتم ،رعایت اصل همکاری اشاره کرد. الیوت با توجه به اینکه روح یک شاعر را دارد همواره کلامش را از گفتگوی روزمره جدا می کند و در فضایی آرمانگرایانه به خلق گفتگو های نمایشی اش می پردازد. او نمایشنامه هایش را تحت تاثیر آثار نمایش نویسان کلاسیک یونان و دوره الیزابت نوشته است. با توجه به بررسی های انجام شده می توان به این نتیجه رسید که تحلیل گفتمان نمایشی تی . اس. الیوت با رویکرد زبان شناختی امکان پذیر می باشدو قابل تعمیم به آثار دیگر او نیز هست. به عبارت دیگر کلام نمایشنامه های الیوت قابلیت یک بررسی علمی را دارد.
منابع مشابه
اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملچالشهای برگردان عناصر فرهنگی نمایشنامه با تکیه بر نظریه نیومارک
«شهرزاد» اثر ماندگار پدر نمایشنامهنویسی عربی؛ توفیق الحکیم با استناد به داستان هزارویک شب در جامهای فلسفی ابداع شده و نه تنها در بُعد اندیشگانی، بلکه از نظر ادبی نیز حائز اهمیت است. همواره مقولههایی وجود دارند که به دلیل تعلق به فرهنگ مبدأ به راحتی قابل انتقال به متن مقصد نیستند. انتقال این مقولهها که به نام مقولههای فرهنگمحور شناخته میشوند با دشواری زیادی روبهرو است. پیونده...
متن کاملواکاوی اندیشه های فراماسونی آخوند زاده با تکیه بر نمایشنامه مسیو ژوردان
در مقالة حاضر، با بررسی گرایش میرزا فتحعلی آخوندزادهبه انجمن فراماسونری و ارتباطش با اعضای فراموشخانة ملکمخان، به نمایشنامهنویسی او از منظر این ارتباط پرداختهایم. در این پژوهش ابتدا گرایش آخوندزاده به محافل فراماسونری در تفلیس و ارتباط او با فراموشخانة ملکمخان اثبات و به مؤلفههای فکری مشترک او با فراموشخانة ملکمخان و اعضای آن اشاره و سپس جایگاهِ نمایشنامه در اندیشة آخوندزاده تبیین شدها...
متن کاملتجلی ادبیات پست مدرن در نمایشنامه های علمی با تأکید بر نمایشنامه ی آرکادیا اثر تام استوپارد
نمایشنامهی علمی رویکردی نو در عرصهی نمایشنامه نویسی است که ریشه در آثار دراماتیک گذشته دارد. نگرش علمی به درام با توجه به رشد فناوری در قرن بیستم، متکی بر نظریههای علمی و دستاوردهای بشر در عرصهی علم و صنعت است. بیشترین نمود علم در هنر را می توان در آثار پست مدرن جستجو کرد که در آنها علم دست مایه ای است برای خلق اثر هنری. تام استوپارد، نمایشنامه نویس معاصر بریتانیایی، در میان دیگر نمایشنامه...
متن کاملبررسی نقش اشیاء در نمایشنامه های رنه دو ابالدیا
در نمایشنامه های معاصر‘ اشیاء دیگر یک زینت برای صحنه نیستند و بیانگر معانی مختلف می باشند که سزاوار تعمق است. اشیایی که در باز ی بازیگر بکار گرفته می شوند در اغلب مواردارتباط بصری و آنی با تماشاچی برقرار می کنند و علاوه بر این‘ قابلیت ایفای نقش های پیچیده تر را نیز دارند. در تئاتر‘ شخصیت ها برای پشت سر نهادن دشواری ها از وجود اشیاء حاضر در صحنه کمک می گیرند. همین اشیاء ممکن است در جایی دیگر واس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023