تحلیل آثار نظامی بر اساس اصول و مبانی هنرهای تجسّمی (در هفت پیکر، خسرو و شیرین و لیلی و مجنون)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند
- نویسنده فهیمه مختاری
- استاد راهنما زینب نوروزی علیرضا باوندیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده در نتیجه ی هم گامی همیشگی ادبیات و هنر و به دلیل تأثیر و تأثّرات این دو حوزه بر یکدیگر، می توان به نقاط تلاقی و عناصر مشترکی میان شعر و هنرهای تجسّمی (به عنوان شاخه ای از هنر) دست یافت و بر اساس آن به بررسی و تحلیل آثار این دو حوزه پرداخت. هنرهای تجسّمی در مسیر اهداف اصلی خود: 1- تجسّم مفاهیم 2- انتقال معانی 3- توجّه به شیوه های زیبایی شناختی، با شعر پیوند می یابد؛ بر این اساس می توان عناصر و ویژگی هایی که در شعر زمینه ی این پیوند را فراهم می کنند در یازده عنصر خلاصه کرد: 1- واژه (ابزار زبانی) 2- اندیشه و معنا 3- فرم و ساختار 4- تصویر 5- صورخیال 6- عناصر بصری 7- روایتگری و توصیف 8- سبک 9- ریتم و ضرباهنگ 10- تخیّل 11- عاطفه و احساس. هر یک از این عناصر شعری در هنرهای تجسّمی نیز مصداق می یابد و بستری را برای تحلیل اشعار در پیوند با این گونه هنرها فراهم می آورد. در میان شعرای پارسی زبان، می توان پیوند شعر و هنرهای تجسّمی را در هنر شاعری نظامی به وضوح دریافت. اشعار نظامی بیش از هر شاعر دیگری به واسطه ی صورخیال غنی، واژگان حسّی و نحوه ی بیان آن ها، تمرکز بر عناصر بصری و القای رنگ، نور، فضا، خط و غیره، دقّت، جزئی نگری و توصیفات مینیاتوری، در برخی موارد فرم و ساختار روایی داستان ها و توجّه به روساخت شعر بیش از ژرف ساخت آن (با وجود آن که اشعارش از لحاظ ژرف ساخت جایگاه ویژه ای دارد) به هنرهای تجسّمی نزدیک شده و قابلیّت تجسّمی به شعر بخشیده است. این پژوهش با رویکردی تطبیقی سعی بر آن دارد تا جنبه های مختلف هنرهای تجسّمی را در اشعار نظامی بازخوانی کند.
منابع مشابه
تحلیل وضعیت آغازین در منظومه خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفتپیکر نظامی
عنصر «شروع» یا «وضعیت آغازین»، یکی از مهمترین تکنیکهای داستانی است که نقشی برجسته در رویکرد مخاطب و نوع خوانش وی از اثر دارد؛ بدین مفهوم که چگونگی شروع داستان تا حد زیادی تکلیف خواننده را در مواجهه با متنی که پیش رو دارد، مشخص میکند. یک شروع قصوی، رئال، سوررئال و... آشکارکننده خط سیر داستان و منطق حوادث آن است و نوع آن داستان را مشخص میکند. مطالعه وضعیت آغازین منظومههای داستانی نظامی مبین...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملطرح داستانی"خسرو و شیرین" و" لیلی و مجنون " نظامی گنجوی با تأکید بر روایت شرقی
در ادب پارسی، برای بیان مضامین غنایی و عاشقانه، علاوه برقالب غزل استفاده از مثنوی نیز رواج دارد. در پایان قرن ششم هجری، نظامی گنجوی نظم داستانهای بزمی و غنایی رابه حد اعلای کمال رسانید. با تحلیل ساختاری میتوان به تناسب هنری و ظرافت های کلام نظامی پی برد.تجزیه و تحلیل اجزا و عناصر سازندهی متن داستان، زمینهی شناخت بیشتر آن را فراهم آورده، نقاط قوت و ضعف آن را مینمایاند. درجستارحاضر به تحلیل...
متن کاملتحلیل وضعیت آغازین در منظومه خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفتپیکر نظامی
عنصر «شروع» یا «وضعیت آغازین»، یکی از مهم ترین تکنیک های داستانی است که نقشی برجسته در رویکرد مخاطب و نوع خوانش وی از اثر دارد؛ بدین مفهوم که چگونگی شروع داستان تا حد زیادی تکلیف خواننده را در مواجهه با متنی که پیش رو دارد، مشخص میکند. یک شروع قصوی، رئال، سوررئال و... آشکارکننده خط سیر داستان و منطق حوادث آن است و نوع آن داستان را مشخص میکند. مطالعه وضعیت آغازین منظومههای داستانی نظامی مبین...
متن کاملبررسی تقابلهای دو گانه در مثنویهای عاشقانه لیلی و مجنون و خسرو و شیرین نظامی
تقابلهای دوگانه از مفاهیم و مؤلفههای اساسی در ساختارگرایی و نظریات زبانشناسی و نشانهشناسی است که در باورهای کهن بشری ریشه دارد. بنا بر اهمیت بررسی تقابلهای دوگانه در آثار فاخر ادبیات فارسی این تحقیق درصدد است به بررسی تقابلهای دوگانه در مثنویهای عاشقانه نظامی، لیلی و مجنون و خسرو و شیرین پرداخته و ابعاد مختلف این مسأله را در این دو اثر فاخر مورد تبیین و تحلیل قرار دهد. منظومههای عاشقانه...
متن کاملتحلیل وجههای غنایی در داستانهای عاشقانه (با تکیه بر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی)
با توجه به اینکه شعر غنایی نوعی شعر کوتاه و غیر روایی است که به بیان احساسات میپردازد، این سؤال مطرح است که چگونه میتوان داستانهای بلند عاشقانۀ ادبیات فارسی را ذیل نوع ادبی غنایی جای داد. با بررسی داستانهای عاشقانه از منظر نقد نوع غنایی، این مطلب آشکار است که در داستانهایی که ماجرای عشقی برای گوینده مهمتر از ماجرای روایی است، وجوه مختلف بیان عاطفه بر اصل روایت سایه افکندهاست. بنابراین، و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023