بررسی واژگان،آواها و نحریرها در ردیف آوازی (به روایت عبدالله دوامی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
- نویسنده پریسا کرمی
- استاد راهنما حمید متبسم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
موسیقی هر کشور دارای اجزا ساختاری و امور محتوایی- معنایی است. اجزای معنایی لایه های درونی موسیقی هستند که برگرفته از بنیادهای فلسفی و اندیشه ی هر قوم یا ملت است. پس از طبقه بندی واژگان ، آواها و تحریرهای مورد استفاده در آواز به دو گروه واژگان و آواهای با معنای آشکار و واژگان و آواهای با معنای پنهان و مطالعه ی معنایی آن ها ، نتایجی به شرح زیر حاصل شد: 1- واژگان ، آواها و تحریرهای مورد استفاده در آواز دستگاهی دارای کارکرد سه گانه هستند. به جهت شکستن مرزهای میان شعر و موسیقی و برقراری پیوند میان این دو، تقویت عاطفه ی شعر،کمک به خواننده در انتقال عواطف شخصی و کمک به ایجاد معنای مابعدی، دارای کارکردهای معنایی هستند . نقش فرودی، به کارگیری آن ها به عنوان مقدمه در آواز و کاربرد آن ها جهت تکمیل اوزان عروضی شعر، بیانگر کارکرد ساختاری آن هاست .کارکرد زیبایی شناختی آن ها به جهت ایجاد نوعی آزادی برای خواننده از بند قافیه ی نهاده شده در شعر و ایجاد فرصتی برای تنفس روحی او ، هنگام بیان معانی عمیق است. 2- چگونگی به کارگیری واژگان و آواهای دارای معنای آشکار در آواز دستگاهی را می توان در چهار قانون مشخص توضیح داد. این واژگان یا ساده هستند مانند "دل " ، "دوست"، "یار" و.... یا ترکیبی مانند "حبیب من" ، " جانم دل ای دل "،" دل ای جانم وای داد" و .... از ترکیب 12 واژه ی ساده با ضمیر "من " و آم "، یا با 7 آوا مثل " ای " ، "آخ" ، " آهای" و .. ویا با تکرار خود این واژگان مثل " امان امان" قریب به 50 ترکیب مورد استفاده در آواز به دست آمد. 3- معلوم گردید که واژگان آشکار مورد استفاده در آواز مفاهیم عمیقی هستند که همواره موضوع شعر شاعران برجسته بوده اند. این واژگان دارای ریشه و معنای فلسفی هستند و در عرفان ایرانی نیز حضور دارند. گاه اطلاق یک معنا به این واژگان دشوار است و از این جهت این واژه ها نیازمند تاویل و تفسیر هستند. 4- دیدیم که آواهایی مانند " ها" ،"آ"، "هِ" و ... که در نگاه اول بدون معنی به نظر می رسند، در مطالعه ای عمیق تر معنادارند. شیوه ی به کارگیری واژگان و آواهای دارای معنای پنهان، پیچیده تر است و تبیین چند قانون و روال برای چگونگی حضور آن ها در آواز ایرانی ممکن نیست .این روند در جداولی توضیح داده شد. 5- چینش آواها در کنار هم و مطالعه ی نحوه ی قرارگیری حروف نشان داد که واژگان و آواهای دارای معنای آشکار و معنای پنهان با هم مرتبطند. بالغ بر 100 آوا و ترکیب ، از کنار هم قرار گرفتن تنها 10 حرف به دست آمد. تعدد این واژگان و آواها در مواجه ی اول مشخص نیست و نوعی خاصیت پوشیدگی و مستوری در آن ها وجود دارد. 6- واژه های " جان" ، " خدا"، "یار"، "داد" و "دل" از کنار هم قرار گرفتن آواهای با معنای پنهان حاصل شدند. اما ارتباطی میان این آواها و واژه هایی از قبیل " حبیب"، " محبوب" ، "عزیز" و " روزگار" یافت نشد. بدین ترتیب می توان گفت واژگانی که مرتبط با آواهای دارای معنای پنهانند از اصالت و سابقه ی تاریخی بیشتری در آواز ایرانی برخوردارند. 7- شطح در اصطلاح صوفیان ، عبارتست از حرکت و بیقراری دل، هنگام غلبه ی وجد و بیان آن حالت به عباراتی که به نظر غیر اهل حق ،غریب است و درک آن مشکل می نماید. ویژگی های مشترکی میان شطح و واژگان و آواهای مورد استفاده در آواز وجود دارد که مهمترین آن ها، تاویل پذیری است. سایر این ویژگی ها عبارتند از: ما بعدی بودن معنا، تحرک، تکرار، تناقض، داشتن ویژگی های مشترک با زبان رمزی، خلاف آمدی عقل و گاه ناخوش بودن برارباب ظاهر. 8- ارتباط تنگاتنگ موسیقی دستگاهی و مقامی راهنمای ما برای دستیابی به خاستگاه واژگان و آواهای مورد استفاده در آواز است. آن چه اکنون به عنوان تحریر، آوا و واژگان در آواز دستگاهی اجرا می شود ، با واژگان و آواهایی که در موسیقی مقامی مورد استفاده قرار می گیرد مرتبط است . و در واژگان و آواهای موسیقی مقامی، ذکر حضوری پررنگ و اساسی دارد. ذکر به عنوان نوعی ریاضت ، با تعطیل حواس و استفاده از خیال متصل باعث می شود که شخص گوینده ی ذکر به عوالم بالا و حضرت خیال منفصل دست یابد . شطح نیز هنگام غلبه ی وجد و سرمستی و ارتباط با حضرت خیال منفصل ، در صورتی که شخص لب به سخن بگشاید ،بر زبان جاری می شود. الهام و خیال متصل به عنوان خاستگاه مشترک شطحیات و واژگان وآواهای مورد استفاده در آواز دستگاهی ، وجود نسبت میان این دو مقوله را مسجل می کند. 9- به این ترتیب می توان به حضور واژگان، آواها و تحریرها در موسیقی آوازی ایران ، نگاهی فراتر از صرف تکنیک خوانندگی ، تکمیل کننده ی اوزان عروضی ، آغاز یا فرود داشت. حضور این واژگان و آواها در حوزه ی عوامل معنایی موسیقی ایرانی ، ارتباط معناداری با شطحیات در عرفان و ادبیات ایران دارد. 10- با بررسی ردیف آوازی به روایت عبدالله دوامی ، به عنوان مصداق معلوم گردید که این استاد ارزنده از مفاهیم تغزلی و عاشقانه و مفاهیم اجتماعی به یک اندازه و از واژگانی که به طور معین و مشخص به مذهب اشاره می کند، کمترین استفاده را کرده است. " امان" رتبه ی اول و "جان" رتبه ی دوم فراوانی در ردیف عبدالله دوامی را دارد. با مقایسه ی تعدد واژگان ساده و ترکیبی در ردیف عبدالله دوامی ، مشاهده شد که این استاد بزرگ از واژگان ساده بیشتر استفاده کرده است . واژگان ساده با ویژگی های شطح تطابق بیشتری دارند و به ساحت آن نزدیک ترند.
منابع مشابه
نگرشی بر تلفیق شعر و موسیقی در ردیف آوازی استاد عبدالله دوامی
موضوع اصلی این بررسی تلفیق شعر و موسیقی بوده است. در نظام دستگاهی موسیقی ایران که بر اساس نظم ساختاری ردیف تنظیم می شود، می توان به دنبال دانش فنی ای بود که به مرور زمان در آثار اساتید گذشته موسیقی ما تجلی یافته است. با بررسی کردن جنبه های مختلف آثار آنها می توان به این دانش دست یافت و هر گونه تحول در موسیقی آینده را از این منظر جستجو کرد. در همین راستا ردیف آوازی استاد بزرگ تاریخ معاصر موسیقی ...
15 صفحه اولنقد روایت عبدالله بن مسعود در استناد به عدالت صحابه
چکیده اعتقاد به عدالت صحابه امری است که مبنای نظرات کلامی، فقهی، تفسیری و... اهل سنّت قرار گرفته است. آنان برای اثبات این ادّعا به آیاتی از قرآن کریم و روایاتی استناد کرده اند. یکی از روایاتی که اهل سنّت برای اثبات عدالت صحابه، همواره به آن استناد نموده اند؛ روایت «مارَآهُ الْمُسْلِمُونَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ حَسَنٌ وَمَا رَآهُ الْمُسْلِمُونَ سَیِّئًا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ سَیِّئٌ» است که از عبدالله بن مسعود صادر و با طرق و متون مختلف ...
متن کاملبررسی اعتبار روایت المهدی فی لسانه رته و جنبش محمد بن عبدالله حسنی در جعل آن
One of the effective events of the second century inIslamichistory is the uprising of Mohammad IbnAbdollahIbn Hassan Al-Muthanna (100 – 145), a grandchild of Imam Hassan, the second Imam of Shi'ites.He started his acts for taking the caliphate of Islamic regions in the latest years of the Ommiad period. He was one of most important candidates for the caliphate. He continued his efforts even aft...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملچگونگی بسط و گسترش ملودی مدل در ردیف میرزا عبدالله
فرهنگ ایرانی و جلوه های آن به صورت زبان، آداب و رسوم، شعر، موسیقی و دیگر هنرها دارای خصوصیات ویژه ای است که این خصوصیات در تمام جلوه های آن مشترک است و تنها شکل و جنس عرضه آن درهر نوع از جلوه ای، متفاوت است. برای شناخت این خصویات در یکی از این جلوه ها، گاه باید خصوصیات جلوه های دیگر این فرهنگ را بررسی نمود. زیرا این ویژگیها در بعضی از جلوه ها قابل درک تر هستند و در بعضی دیگر، پیچیده به نظر می...
15 صفحه اولبررسی اوزان اشعار تعزیه و چگونگی انطباق آنها با گوشه های ردیف آوازی در موسیقی ایرانی
یکی از مباحث روز ادبیات، کاربردی شدن آنست. از میان شاخه های هنر شاخه ای که با ادبیات ارتباط تنگاتنگی دارد، موسیقی است. یکی از وجه های مشترک موسیقی و ادبیات عروض است که امروزه تا حدودی مغفول مانده است. عروض در شعر کلاسیک فارسی نقش محوری داشت، اما امروز اقبال به عروض دیگر همچون گذشته نیست و حتی در شعر امروز، عروض را معیار اصلی نمی دانند، در حالی که در پیشینه شعر فارسی با گستره ای از کاربرد وزن عر...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023