بررسی تاثیر موسیقی و ریاضی در نقاشی های واسیلی کاندینسکی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده شیوا پرهام
- استاد راهنما فاطمه هنری مهر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
هنر و ریاضیات هر دو ازعلوم کمال طلب و ایده آل جو هستند، که بشر را به ورط? متعالی رهنمون می سازند و در جنبه های بسیاری اشتراک داشته و هنرمندان گاه خواسته یا نا خواسته ریاضیات را وسیله ای برای بیان مناسب تر هنر خویش استفاده کرده اند. به عنوان مثال در یکی از معروفترین تعاریفی که توسط توماس آکویناس (اندیشمند قرون وسطا) برای زیبایی آمده ، سه شاخصه برای آن ذکر شده است : تناسب ، کمال و وضوح. مفهوم تناسب غالبا یک مفهوم ریاضی است که در هنرهای بصری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدین ترتیب ریاضیات را یکی از کلیدهای طلایی برای زیبایی می دانند و زیبایی شاخصه ای است از هنر والا. در این رساله با عنوان بررسی تاثیر موسیقی و ریاضی در نقاشی های کاندینسکی، ریاضیات را که در موسیقی و نقاشی تاثیر گذاشته و به نوعی حتی پایه و اساس موسیقی محسوب می شود، بررسی می کنیم و سپس به تاثیری که بر دیدگاه کاندینسکی و نقاشی هایش گذاشته است توجه می کنیم. در واقع موسیقی خود به تنهایی مجموع? عظیمی از ریاضیات و محاسبات محسوب می شود. نقاشی نیز آنجا به شدت تحت تاثیر ریاضی قرار گرفت که پرسپکتیو در دور? رنسانس وارد آن شد. همچنین در ایسم های قرن بیستم به گونه ای دیگر در نقاشی پدیدار شد، همچون امپرسیون در رنگ، کوبیسم در طرح، مینیمالیسم در رنگ و طرح و... اما در این مورد خاص یعنی موضوعی که مورد بحث این رساله است، آثاری از کاندینسکی را شامل می شود که متعلق به دور? خاصی از زندگی وی می باشد که با موسیقی دانی به نام آرنولد شوئنبرگ آشنا می شود و متوجه شباهت هایی میان نقاشی هایش و موسیقی های وی می گردد. موسیقی شوئنبرگ نیز موسیقی خاصی بود که تا آن زمان شنیده نشده بود. به هر صورت هدف از انتخاب چنین موضوعی را شاید بتوان در علاق? شخصی ام به ریاضیات جستجو نمود اما هدف مهمتری که در ارائ? چنین مبحثی دنبال می کنم بررسی آثار نقاشی جهان بر مبنایی که تولید شده است، می باشد. در این پژوهش فرض بر این است که رابطه معناداری بین ریاضیات با هنر وجود دارد. ریاضیات در تعریف معیارهای زیبایی شناسانه هنرهای تجسمی خصوصا عناصر بصری چون رنگ ، فرم و ترکیب بندی موثر است. و اینکه کاندینسکی در به تصویر کشیدن موسیقی خودآگاه یا ناخودآگاه ریاضیات را پایه قرار می دهد.
منابع مشابه
ارتباط نقاشی و موسیقی و نمایش موسیقی در نقاشی وبالعکس ( مطالعه موردی واسیلی کاندینسکی و آثارش)
در واقع هنر در دوران مدرن به شکل دیگری تجلی پیدا می کند. همین امر بود که باعث پیدایش پست مدرنیسم شد. سبکی که در عین قانونمندی بی قانون است. هنر مدرن با هنرمندانی چون سزان و گوگن که از پیشتازان این سبک می باشند آغاز شد و این تئوری توسط هنرمند، عارف، نقاش، موسیقیدان و شاعر بزرگ واسیلی کاندینسکی به هدف خود رسید و رسمیت یافت. اصول اصلی تئوری او در پرداخت محض به معنویت، و مبارزه با مادی گرایی در هن...
حیث مادی و معنوی هنر از دیدگاه واسیلی کاندینسکی
با توجه به این که این رساله در باب واسیلی کاندینسکی است و او جدای از آفرینش آثار نقاشی، نظریه ی خاص هنر خویش را پرورانده و کتب و مقالات چندی از خود برجای گذاشته این امر ممکن به نظر می رسد که به جستجوی سرچشمه های فلسفی و سنتی نظریه انتزاع کاندینسکی برآمد. براین اساس رساله ی حاضر با پرداختن به سنت های فلسفی از جمله مکتب نو افلاطونی و ایده الیسم آلمانی از یک سو و سنت آخرالزمانیِ روسی ومسیحی از سویی...
تاثیر آموزشهای دارالفنون در گرایش هنر عصر ناصری به غرب (با تکیه بر موسیقی و نقاشی)
تاسیس دارالفنون در سال 1268ق/ 1851م. آغاز رسمی و جدیِ نوسازی آموزش و متعاقبا عصر مبادلات علمی، فرهنگی و هنری با غرب بود. امیرکبیر با رسیدن به مقام صدر اعظمی، خواهان اجرا کردن اندیشه هایی مبنی بر پیشرفت در عرصه آموزش در علوم گوناگون برآمد، از این رو احداث دارالفنون را با به خدمت گرفتن معلمین غربی در اولویت فعالیت های خود قرار داد. از این رهگذر در اندک زمانی پس از فوت امیرکبیر و استخدام معلمین ارو...
متن کاملکودک وارگی در آثار واسیلی کاندینسکی،پل کله، خوان میرو و ژان دوبوفه
دراین پژوهش به بررسی دلایل توجه گروهی ازنقاشان چون پل کله ، خوان میرو ،کاندینسکی و ژان دوبوفه به نقاشی کودکان و در واقع به مطالعه ی چگونگی کارکرد هنری این چهار نقاش که هر کدام به نوعی با مطالعه ی دنیای کودکان ، تاثیراتی گرفته اند ودلبسته ی آن شده اند ، پرداخته شده است. با پیدایش پدیده ای به نام مدرنیسم، زیبایی دارای تعریفی سوبژکتیو می شود بنابراین محور کار هنری خلاقیت است نه فن ومهارت. واین هما...
15 صفحه اولتاثیر آموزشهای دارالفنون در گرایش هنر عصر ناصری به غرب (با تکیه بر موسیقی و نقاشی)
تاسیس دارالفنون در سال 1268ق/ 1851م. آغاز رسمی و جدیِ نوسازی آموزش و متعاقبا عصر مبادلات علمی، فرهنگی و هنری با غرب بود. امیرکبیر با رسیدن به مقام صدر اعظمی، خواهان اجرا کردن اندیشه هایی مبنی بر پیشرفت در عرصه آموزش در علوم گوناگون برآمد، از این رو احداث دارالفنون را با به خدمت گرفتن معلمین غربی در اولویت فعالیت های خود قرار داد. از این رهگذر در اندک زمانی پس از فوت امیرکبیر و استخدام معلمین ارو...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023