عدالت در نظام خانواده در اسلام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده حسین قربانپور آرانی
- استاد راهنما علی اله بداشتی محمد جواد نجفی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
عدالت در ارتباط مستقیم با حقوق افراد است ، تقابل حقوق اعضای خانواده در اسلام مبناست . در مقابل هر وظیفه ای حقی برای طرف مقابل ایجاد می شود ، اسلام در مسیر متعالی خویش اعضای خانواده را فراتر از رعایت حقوق یکدیگر به مدارا دعوت می نماید . اعضای خانواده در اسلام به عنوان یک آفریده ی آزاد خداوند و عضوی از جامعه ی انسانی دارای حقوق انسانی و اجتماعی مشترکی هستند اما به دلیل خلقت متفاوت و کارکردهای مجزایی که دارند حقوق نامتشابهی دارند ، نباید در صدد یکسان سازی نقش ها و به زعم برخی جنبش های کنونی همچون فمنیسم ، قائل به تساوی حقوق زن و مرد باشیم . اگر اعضای خانواده از جایگاه حقیقی خویش فاصله بگیرند ، مصداق بارز بی عدالتی است ، اسلام با فسخ تمام سنت های ظالمانه در مورد حقوق زنان به حقوق خانواده سامان بخشیده در این رابطه اعضای خانواده را در جایگاه واقعی خویش قرار داد . اسلام در تدوین هر قانون ، همسویی با خلقت زن یا مرد را در نظر گرفته است . اسلام پیوند ازدواج ( عقد ) را به دست زنان داده است ، زن با پذیرش مرد به عنوان همسر ، خانواده را بنیان می دهد ، در تدوین مهریه ، به طالب بودن مرد و مطلوب بودن زن توجه دارد اما در امر طلاق به دلیل احساسات رقیق زن اغلب اختیار را به دست مرد می دهد . مهریه ، نفقه ، ارث ، دیه ، مالکیت ، حق انتخاب ، آزادی سیاسی و وصایای اخلاقی موارد عنوان شده در پژوهش حاضرند که تاریخچه ، تعریف ، نحوه ی پیدایش و عدالت خواهی اسلام در مورد آنها در قالب چهار فصل بحث شده است . نهایتاً اسلام پرچم دار عدالت در همه ی جنبه های اقتصادی ، اجتماعی ، اخلاقی ، سیاسی و ... در امور خانواده است و در قبال تمام شبهاتی که امروز به هر عنوان بر موضوع عدالت در خانواده وارد می آید پاسخ گو است .
منابع مشابه
عدالت در نظام کیفری اسلام
چکیده نگرش مذهبی و اعتقادی مردم هر جامعهای به عدالت، در حوزه نظام اجتماعی آنان متجلی میشود. مباحث نظری عدالت بین مسلمانان، به طور جدی از مباحث اعتقادی و کلامیآغاز گردید و سپس به حوزههای سیاسی و اجتماعی راه یافت. توجه به عدالت در آموزهها و قوانین اسلامینقش بالا و والایی دارد، به نحوی که موجب بقای نظام حقوقی و دینی میشود. قرآن کریم نیز از انسانها خواسته تا در هنگام صدور حکم و ایجاد قوانی...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملعدالت اجتماعی در نظام اقتصادی اسلام و لیبرالیسم
اقتصاد لیبرالیسم که بر پایه فلسفه سودگرایی (یوتیلیتاریانیسم) بنیانگذاری شده، هدف اصلی خود را رشد اقتصادی و رفاه عمومی دانسته است و از این رهگذر به منزله ابزاری در خدمت سرمایهداری قرار گرفته و دستاورد آن، اختلاف شدید طبقاتی و ادامه ثروتاندوزی گروهی خاص و سرانجام گسترش ظلم و بیعدالتی است. در این مقاله، برآنیم که به این بحث بپردازیم که در مکتب لیبرالیسم هر چند گهگاه سخن از عدالت در توزیع رفته...
متن کاملمبانی و اصول عدالت استخدامی در نظام حقوقی اسلام
عدالت همواره یکی از اصول بنیادین حقوق و از مهمترین اهداف و آرمانهای حکومتها بوده است و یکی از ابعاد عدالت در جامعه، فراهم کردن شرایط یکسان برای همه افراد به منظور رسیدن به مناصب عمومی ذیل مفهوم عدالت استخدامی است که قانونگذار برای تحقق آن، سازوکارهایی را پیشبینی نموده است که از آن می توان به عدالت - رویهای در تحقق اصول عادلانه بهرهمندی از مشاغل عمومی تعبیر کرد. در واقع علاوه بر آنکه فرای...
متن کاملنظام اخلاقی خانواده در اسلام
این رساله با هدف تبیین و تدوین نظام اخلاق اسلامی بطور عام و مطلق، و نظام اخلاقی خانواده در اسلام بطور خاص پرداخته است. و پاسخگوی سئوالات از این قبیل است: چگونه انسان با تهذیب اخلاق و با بکار بستن تعلیمات اسلامی می توان به هدف خلقت نزدیک شود؟ و چگونه می توان خانواده را که بنیادی ترین واحد اجتماع است از فساد و انحراف حفظ کرد؟ و چگونه می توان در کنار خانواده یک زندگی شیرین و سعادتمندانه ای داشت؟.....
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023