اروس سقراطی- افلاطونی در دو رسالهی فایدروس و میهمانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز
- نویسنده سیده زهرا حسینی
- استاد راهنما سید مجید صدرمجلس حسن فتحی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
افلاطون در فلسفه ی خود نهایتا در جستجوی نیکبختی و سعادت است. جهان محسوسات و تن خاکی مکانی برای سعادت مد نظر او نیست. او سعادت را برای روح در دیدار دوباره ی مثل و مجاورت با مثال خیر تعریف می کند. از این رو اروس یا عشق محرکی برای نیل به چنین سعادتی است. عشق مسیر دیالکتیکی- سیر از محسوسات تا مثال خیر- را که عبور از آن، لازمه ی فیلسوف یا دوستدار دانش شدن است، با راهنمایی یک راهبر، با تمرکز بر زیبایی میسر می سازد. چنانکه زیبایی یک تن آغاز مسیر است و در ادامه با علم به همانندی زیبایی تن ها، متوجه زیبایی روح می شود وپس از آن زیبایی آداب و رسوم و علوم را می بیند. در این مرحله او به کلی زیبایی دست می یابد و دریای بی کران زیبایی را به نظاره می نشیند. ناگهان به یاد مثال زیبایی که روحش قبل از هبوط در تن خاکی در سفر با خدایان به ورای گنبد آسمان موفق به دیدار او شده بود می افتد. چنین فردی حال توانایی آن را دارد که در کثرت امور وحدتی بیابد و در وحدت امور کثیر را ببیند یعنی به روش جمع و تقسیم و اهل دیالکتیک شدن آگاه است. او با سخنان خود که حاکی از حقیقت راستین است، مردم را به سوی حقیقت جویی رهنمون می شود تا با شناساندن حقیقت، به سعادت روح دیگران نیز کمک کند.
منابع مشابه
Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملجدال افلاطونی
جدال (دیالکتیک) بنیادیترین و اساسیترین مفهوم در نظام فلسفی افلاطون، اعم از هستیشناسی و معرفتشناسی است. دیالکتیک را افلاطون از سقراط به ارث برده است و چنانکه در این مقاله اشاره خواهد شد، تغییر و تحولی اساسی در آن ایجاد کرده و آن را از روش سقراطی صرف به مقام و مرتبهی فلسفه و دانش ارتقا داده و فلسفه را با آن، رنگ و لعابی دیگر بخشیده است. این نوشتار معانی جدال را در محاورات افلاطونی بازخوانی ...
متن کاملثنویت در الاهیات افلاطونی
الاهیات افلاطونی به مثابه بخشی از نظام فکری او تابع مؤلفههایی است که کل پیکره اندیشههای او را تحت تأثیر قرار داده است. وی، همانگونه که در حوزه هستیشناسی و متافیزیک، با توجه به میراث هراکلیتی و پارمنیدسی خود، دو ساحت عقلی و حسی را مطرح میکند، در حوزه الاهیات نیز از یک سو قلمرو متعالی را مطرح میکند که در آن میتوان ویژگیهایی نظیر ثبات، و حتی گونهای مشابهت با صفات نظامهای الاهیاتی ادیان،...
متن کاملباور دینی و شناخت افلاطونی
در جستجوی بهترین راه ممکن برای آزمون و تأیید باورهای دینی، نخست نسبت شناخت افلاطونی با شناختهای عقلی و تجربیتبیین شده است. سپس نشان داده شده است که چگونه از آموزههای افلاطونی برای تبیین پدیدهها و توجیه باورهای دینی استفاده میشود. در آخر، در ضمن نقد مبانی افلاطونی روشن شده است که شناخت افلاطونی، یا آنچه در ادبیات دینی «شناخت عرفانی» خوانده میشود، خود فاقد تبیین و توجیه فلسفیکافیاست، و ...
متن کاملصورتهای افلاطونی و ارسطویی فلسفه فیلم
شالودههای فلسفی پایداری که افلاطون و ارسطو بنا کردند، علاوه بر دنیای فلسفه، در رویکردهای نظری به هنر نیز تأثیراتی بر جا گذاشت. این مقاله درصدد است این تأثیرات را در حوزهی فلسفهی فیلم بررسی کند و با تقسیم سینما به دو جزء تصویر و حرکت، و دنبال کردن این دو جزء در هنرهای یونان باستان و توجه به شکلگیری فلسفهی هنر افلاطون و ارسطو در مواجهه با این هنرها، دیدگاه صاحبنظران معاصر، یعنی یان ژاروی و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023