تاثیر اقلیم بر شعر شاعران معاصر با تاکید بر نیما یوشیج ، فروغ فرخزاد و منوچهر آتشی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده شهناز رحیمی فرد
- استاد راهنما علی عباس رضایی نور آبادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
ادبیات نتیجه هنجارگریزی زبان یا خروج از هنجارهای زبان معیارست وبا تصویر سازی وخیال پردازی خالقان آن همراه می باشد اما از شرایط اجتماعی واقلیمی محیط نیز تاثیر می پذیرد . آثار ادبی همانند دیگر آثار هنری بازتاب دهنده ی محیطی هستند که در آن خلق می شوند وتعهد شاعر، نویسنده وهنرمند هراندازه بیشتر باشد بازتاب محیط درآثار آنها گسترده تر خواهد بود ، درشکل گیری وخلق یک اثر ادبی شخصیت پدیدآورنده بسیار مهم و تاثیر مستقیم بر آن اجتناب ناپذیر است . شرایط اقلیمی خاص باعث می شود روحیات ، نگرش وخصلت ها وعادات فردی وروانی انسان ها با هم متفاوت شود و همین امر سبب بروز اختلاف دراندیشه و افکار ونحوه ابراز عواطف واحساسات آنها گردد . نیما شاعری است که دوران کودکی وجوانی اش را درکنار چوپانان و در خطه سر سبز شمال سپری کرده و موسیقی دلنواز باران ، هوای همیشه خیس و بارانی وسبزی وطراوت جنگل در تاروپود وجودش ریشه دوانده است . پس هنگامیکه می خواهد احساساتش را در قالب شعر بیان کند قطعا از محیط پیرامونش تاثیر گرفته و واژه ها واصطلاحات خاص آن مکان را به کار می برد . در مقابل منوچهر آتشی که در جنوب ایران زندگی کرده برای بیان افکار واحساساتش ازآفتاب تفیده ، ریگ های سوزان ودشت کویر ونخل های سوخته یا سبز آنجا بهره می گیرد ونیز فروغ که درکلان شهری چون تهران زندگی کرده واژه هایی از قبیل دیوار ، در ، پنجره ، شلوغی ، خیابان وقانون و... را به کار می گیرد . نه تنها طبیعت پیرامون افراد در شعر موثر است بلکه طبیعت درون افراد نیز که به نوعی برگرفته از طبیعت بیرون است درخلق شعر تاثیر گذار است . در این پایان نامه سعی داریم ابتدا ( محیط زندگی واقلیم خاص این سه شاعر را مورد بررسی قرار دهیم وبا استناد به آثار شعریشان که نماینده سه حوزه اقلیمی متفاوت است ، ( نیما از حوزه شمالی ، آتشی از حوزه جنوب وفروغ از مرکز ) به بررسی تجلی طبیعت و اقلیم وتاثیر آن بر روحیه ، افکار ، منش ، احساسات این سه شاعر بپردازیم و تفاوت ها وشباهت های شعر آنها را بازگو کنیم
منابع مشابه
بررسی عناصر و مظاهر شهر در شعر نو فارسی(نیما یوشیج،سهراب سپهری، فروغ فرخزاد،منوچهر آتشی،محمدعلی سپانلو)
ادبیات و جامعه شناسی در قلمروهای مختلف نظری و عملی پیوندهایی عمیق دارند. یکی از پیوندگاه هایی که در این قلمرو، زمینه ای ارزشمند و مهم برای مطالعه و پژوهش فراهم می آورد بروز و نمودهای شهر و مظاهر آن در ادبیات است. شهر و عناصر پیوسته به آن در گذر زمان، دوره های زندگی انسان را بازمی تاباند و یکی از شاخصه های شعر نو توجه ویژه به این تغییر و دگرگونی در زندگی و نگاه انسان امروز است. این پژوهش می-توان...
فردیت در شعر معاصر(با تأکید بر آثار نیما یوشیج، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد)
در این پژوهش تلاش بر این است تا با بهره گیری از آثار منتشر شده و مطالعات صورت گرفته در مورد مدرنیسم و عنصر فردیت در شعر، جایگاه فردیت در آثار نیما، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد مورد بررسی قرار گیرد و نسبت حضور این عنصر در آثار هر یک مشخّص گردد. همچنین تلاش می شود میزان تأثرپذیری هر یک از این شاعران از مدرنیسم و بازتاب آن در آثارشان مورد بررسی قرار گیرد. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که طرح عنصر...
15 صفحه اولمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملبازتاب فولکلور در شعر معاصر (نیما یوشیج، فروغ فرخزاد، اخوان ثالث و احمد شاملو)
آن چه پیش روی خواننده قرار دارد، پژوهشی است، دربرگیرنده ی پنج جستار که در جستار نخست، نگارنده با صرف وقت فراوان و با مطالعه و دقّت بیشتر در چیستی فولکلور و جزئیات آن، تلاش نموده است تا کلّیات و مبانی موضوع را هرچند به طور گسترده، تبیین نماید. در این جستار خواننده با موضوعاتی چون : ترکیب فولکلور و مفهوم ترکیبی آن، برابرنهاده های پارسی فولکلور، تعاریف مختلف و متفاوت فرهنگ عامّه، گستردگی و چرایی گستر...
15 صفحه اولتحوّل نمادهای کلاسیک در شعر معاصر فارسی (احمد شاملو، نیما یوشیج، فروغ فرخزاد و شفیعی کدکنی)
چکیده نمادپردازی به عنوان یک مکتب ادبی هم چون مکاتب دیگر به سرعت جای خود را در ادبیات دنیا و از جمله ادبیات فارسی باز کرد. حرکت نخستین این مکتب از فرانسه و با نمایندگی پر رنگ شارل بودلر آغاز شد. گرایش های نمادین و سمبلیک در ادبیات معاصر فارسی علاوه بر اوضاع استبدادی و وجود حکومت های دیکتاتوری و احتیاط و ترس از سانسور رسانه ای، نتیجه تلاش شاعر برای غنی کردن جوهر ادبی شعر – با ایجاد ابهام- و شرک...
ابهام در شعر معاصر (نیما یوشیج، اخوان ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد)
یکی از مهم ترین مسائلی که در دریافت معنی شعر معاصر فراروی خوانندگان قرار دارد، مسأله ابهام است که بستگی به عوامل گوناگونی دارد. ابهام در نظریه های ادبی جدید نه تنها نکوهیده نیست، بلکه ارزش محسوب می شود و با شرکت دادن خواننده در فرایند آفرینش معنا نوعی تعامل میان خواننده و متن ایجاد می کند. ابهام در شعر معاصر معمولاً در کلیت آن نهفته است و در برخی موارد هم دستگاه بلاغی شعر را تحت تأثیر قرار داده،...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023