مقایسه ریزساختاری جنس scrophularia در ایران

پایان نامه
چکیده

سرده scrophularia در ایران شامل 60 گونه (از این میان 28 گونه، انحصاری ایران) می باشد. در تحقیق حاضر، پس از مطالعه تمامی نمونه های موجود در هرباریوم مرکزی دانشگاه تهران و موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور و نمونه های جمع آوری شده (شامل 37 گونه)، تنوع در ویژگی های ریخت شناسی و ریزریخت شناسی گونه ها بررسی شد. بررسی صفات ریزریخت شناسی با استفاده از میکروسکوپ الکترونی اسکنینگ، شامل تزئینات سطح بذر نشان داد که این صفت شواهد مناسبی را برای تفکیک گونه ها و گروه های طبیعی در درون سرده فراهم نمی کنند و تنها برای شناسائی گونه ها مفید می باشد. بررسی تزئینات سطح کپسول به دلیل کم بودن تعداد نمونه های مورد مطالعه، گرده شناسی و کرک شناسی به دلیل تفاوت بسیار نامحسوس در گونه های مورد بررسی ادامه داده نشد. در مطالعه سیستماتیک مولکولی، پس از استخراج dna، تقویت قطعه هسته ای its و قطعات بین ژنی کلروپلاستی trns-trng و trnl-trnf در 20 گونه از این سرده انجام شد، گونه هایی از سرده های verbascum، pedicularis و veronica نیز به عنوان برون گروه انتخاب شده اند. با استفاده از برنامه فیلوژنتیکی paup ver. 4b10، درخت های پارسیمونی، upgma و neighbor joining حاصل با هم مقایسه شدند. دندروگرام های حاصل از داده های its (که نسبت به trns-trng که سرعت تکاملی بالاتری دارد قابل اعتمادتر می باشند)، نیز گروه بندی های قدیمی توسط e. boissier وlall &.mill را تایید نمی کنند، همان گونه که درخت های حاصل از مطالعات trns-trng نیز نتایج مشابه را نشان می دهند. به منظور تعیین وضعیت صفات ریخت شناسی و مطالعه ی هموپلازی آنها، از 5 صفت مهم مورد استفاده در طبقه بندی های سابق درون سرده، ماتریس اطلاعاتی تهیه شده بر روی درخت پارسیمونی حاصل از داده های its ردیابی شدند. نتایج حاصل، چندین بار برگشت تکامل و گاهی تکامل موازی صفات ریخت شناسی در گونه ها را نشان می دهند و طبقه بندی های موجود را به طور قطعی تایید نمی کنند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

معرفی دو گونه جدید از جنس های Jurinea و Scrophularia از جنوب شرقی ایران

در طی مطالعه فلور منطقه گوغر کرمان در قالب پایان نامه کارشناسی‌‌ارشد مولف دوم، دو گونه جدید از جنس Jurineaو جنس Scrophularia مشاهده شد. گونه J. mobayenii از بخش Bellae به دو گونه J. meda وJ. Sharifianaنزدیک است. گونه S. kermanica با داشتن برگ‌های منشعب، کپسول هرمی درشت و ناهموار، گل‌های بدون استامینود و دارای پرچم‌های طویل از سایر گونه‌ها مشخص می‌شود.

متن کامل

Phenylpropanoid glycosides from Scrophularia ningpoensis.

Three phenylpropanoid glycosides named ningposides A (3-O-acetyl-2-O-feruloyl-alpha-L-rhamnopyranose), B (4-O-acetyl-2-O-feruloyl-alpha-L-rhamnopyranose) and C (3-O-acetyl-2-O-p-hydroxycinnamoyl-alpha-L-rhamnopyranose) along with the known compounds sibirioside A, cistanoside D, angoroside C, acteoside, decaffeoylacteoside and cistanoside F were obtained from the roots of Scrophularia ningpoensis.

متن کامل

Iridoid glycosides from Scrophularia ningpoensis

Three new minor iridoids were isolated from the roots of Scrophularia ningpoensis. They were elucidated as 8-Oferuloylharpagide, 8-O-(2-hydroxy-cinnamoyl)harpagide and 6-O-a-D-galactopyranosylharpagoside. # 1998 Published by Elsevier Science Ltd. All rights reserved.

متن کامل

معرفی دو گونه جدید از جنس های jurinea و scrophularia از جنوب شرقی ایران

در طی مطالعه فلور منطقه گوغر کرمان در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد مولف دوم، دو گونه جدید از جنس jurineaو جنس scrophularia مشاهده شد. گونه j. mobayenii از بخش bellae به دو گونه j. meda وj. sharifianaنزدیک است. گونه s. kermanica با داشتن برگ های منشعب، کپسول هرمی درشت و ناهموار، گل های بدون استامینود و دارای پرچم های طویل از سایر گونه ها مشخص می شود.

متن کامل

مطالعات ریزساختاری پوشش کرکی در جنس .Bromus L (تیره گندم) به عنوان شاهد تاکسونومیکی

در این تحقیق سطح زیرین برگ در 28 گونه از جنس Bromus از نظر صفات ریزساختاری در دو ناحیه رگبرگی و بین رگبرگی مورد مطالعه قرار می‌گیرند. نتایج نشان داد که ناحیه رگبرگی از سلولهای بلند و کوتاه و در صورت وجود از کرک و خار تشکیل می شود و ناحیه بین رگبرگی شامل سلولهای بلند، روزنه‌ها و کرک است، که در همه گونه ها عمومیت دارد. ولی از نظر نوع کرک و تراکم آنها تفاوتهایی وجود دارد که می‌تواند دارای ارزش تاک...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

موزه جانورشناسی دانشگاه تهران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023