تاثیر نمادگرایی بر هنر ایران/عنوان پروژه عملی: نور و رنگ درمعماری ایرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده جواد علی محمدی اردکانی
- استاد راهنما حبیب الله آیت اللهی خشایار قاضی زاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
نمادها در تاریخ زندگی بشر و تحولات اجتماعی کاربردی ترین نقش را دارد. ویژگی آنها در هویت دادن به فرهنگ اجتماعی و فردی بشر بوده و هست. نقش نمادها در سیر تحول اجتماعی تا بدان پایه است که می توان گفت اگر نمادها و اسطوره ها نبودند. شاید هیچ هنری وجود نداشت و زندگی اجتماعی انسان تیره و تار می بود چرا که نمادها اندیشه آدمی را برمی انگیزند و انسان را به اعماق تفکر بدون گفتار می کشانند در واقع می توان گفت نمادگرایی کوشش بشر جهت یافتن و تجسم مفاهیمی است که از ورای ابهامات و تخیلات و تاریکیها او را احاطه کرده است. نماد از انسان فراتر می رود و به سطحی جهانی می رسد و در روان هر انسانی جا دارد . می توان گفت اصالتهای هنر و تمدن هر ملتی سرشار از نمادگرایی و نماد است و به واقع با شناختن نمادها می توان به شناخت فرهنگ و هنر قومی دست یافت. در این پایان نامه سعی برآن شده تا به اهمیت و جایگاه نمادها و تاثیراتشان د رهنر و فرهنگ ما خواسته هنر ایرانی توجه شود.
منابع مشابه
نمادشناسی رنگ سبز در فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی
بیان مسئله: نمادهای رنگی از بارزترین نمادهایی هستند که روان انسانها را متأثر میسازند. رنگها در ارتباطشان با طبیعت، فرهنگ، باورهای دینی و تجارب زندگی معانی ویژه به خود اختصاص میدهند؛ اما درهرحال تابع موقعیتهای زمانی، جغرافیایی، اندیشه، فرهنگ، سیاست، دین و سنت مردم هستند. هنرمندان و شاعران نیز برای ملموس کردن تصاویر شاعرانه و ذهنی خویش و توضیح مفاهیم بیان نشدنی، از نمادهای ...
متن کاملسمبولیسم نور و رنگ در عرفان ایرانی- اسلامی
Certainly, Gnosis and sufism- for its ethical values – is of the richest schools which play the most important role in communication of religion implicit message. The scope of the impacts and influence by mystical thoughts in Islamic community is to the extend that nobody can ignore it. As the words can not express mystics intuitional concepts ( abstract concepts) and as Rumi says" The words ...
متن کاملهماوایی نور و رنگ در فضای شهری ایرانی
چکیده: بازار یکی از ارکان اصلی اقتصادی، اجتماعی. فرهنگی و کالبدی شهر سنتی ایرانی است. فضای شهری ایرانی است که تعاملات اجتماعی را در بستری تاریخی فرهنگی پذیرا شده و واجد ارزش های کیفی و هنری والاست. نگرش علوم جدید در وهلة اول به جنبة کارآیی و عملکردی و کمّی امور نظر دارد تا جایی که آن جنبه را حتی الامکان از همة معانی ضمنی کیفی اش منتزع می سازد. جهان ما به مثابه نسجی است که از رشته های به هم تنید...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملنمادگرایی و تاثیر آن در فرش ایران
Symbolism and love of beauty are two fundamental particulars of human kind having special effects on his works of art. Carpet, particularly in Iran, has been one of the grounds of manifestation of symbols and carpet patterns represent symbolic designs. This study is an effort to study this issue, especially in the Safavid and Ghajrid eras which are considered to be the flourishing age of Irania...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023