حسین کیانی
.
[ 1 ] - عزّ الدین المناصرة: شاعر الحبّ و المقاومة (عربی)
عزّالدین المناصرة شاعرٌ فلسطینی (یقیم فی الأردن)، وهو من أهم شعراء الستینات فی حرکة الشعر العربی الحدیث، ساهم فی إشباع الحداثة الشعریة، خصوصاً فی: فلسطین والأردن ولبنان ومصر وتونس والجزائر، بشکل مباشر، حیث أثَّر فیها، وتأثَّر بها. وهو (شاعر عالمی) إلى حدٍّ ما، کما عرفته الأوساط الثقافیة بإیران، منذ ترجمة مختارات من شعره بعنوان: (صبر أیّوب، 1996). وبالرغم من أنَّ شعر المناصرة، حظی بدراسات کثیرة، إلاَّ أنَّ ثمَّة ...
[ 2 ] - بررسی چگونگی توجه به حقوق کودک در داستان بچههای قالیبافخانه «با تأکید بر حقوق کاردر نظام حقوقی ایران و اسناد بینالمللی»
کار کودکان یکی از اساسیترین معضلات اجتماعی عصر حاضر است. این پدیده هرچند درگذشته نیز وجود داشته،اما امروزه به دلیل تغییرات نظامهای اقتصادی،اجتماعی و خانوادگی بیشتر مورد توجه است. در این میان ادبیات کودک بهعنوان یکی از ابزارهای مهم نشر و القای نیازهای کودکان میتواند مخاطب را با حقوق کودک تشویق کند . داستان «بچههای قالیبافخانه» نوشتهی هوشنگ مرادی کرمانی تلاش کرده است از این زاویه به کودک و...
[ 3 ] - بازتاب «سنت» و «تجدد» در قصرالشوق نجیب محفوظ
مصر، با تمدنی چند هزار ساله و سنتهای ریشهدار در پایان سدهی 18، به دنبال حملهی ناپلئون با تمدن نوین اروپایی آشنا شد. این آشنایی، مقدمهی رویارویی «سنت» و «تجدد» را در این کشور فراهم کرد. بازتاب تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ حاصل از این رویارویی را میتوان در آثار داستانی معاصر مصر بررسی کرد. قصرالشوق نجیب محفوظ، به عنوان دومین رمان از مجموعهی سهگانه، داستانی است که میتوان پیامدهای حاصل ا...
[ 4 ] - بررسی شیوه ی بیان و سبک نوشتاری کتاب « الجامع فی الأدویه المفرده »
سابقه و هدف: سبکشناسی، در اصطلاح علمی در حوزه زبانشناسی است که موضوع آن بررسی شیوههای گوناگون بیانی در متون است. از این دیدگاه شیوهای که از آغاز تا پایان متن یک اثر به شکل قابلتوجهی تکرار شده باشد، سبک نامیده میشود. مقاله حاضر به بررسی سبکشناسی کتاب «الجامع فیالأدویه المفرده» نوشته ابن بیطار پرداخته است. «ابن بیطار»، از جمله گیاهشناسان و داروشناسان اندلسی بوده که با نگارش کتاب خود، تأث...
[ 5 ] - معرفی مشاهیر طب سنّتی اسلام و ایران: عمادالدین محمود بن مسعود شیرازی
طب اسلامی در سیر تکاملی خود توسط پزشکان مختلف دچار تغییرات و تحولات فراوان گردیده است. تاریخ طب در ایران نیز پس از اسلام همراه طب اسلامی به روند خود ادامه داد و پزشکان نامآوری را به جهان هستی معرفی نمود. یکی از این بزرگان «حکیم عمادالدین محمود بن مسعود شیرازی» از مشهورترین طبیبان بزرگ و برجستهی ایران در دورهی صفویه و پزشک دربار شاه طهماسب است. مقالهی حاضر پس از مقدمهای کوتاه در تاریخ پزش...
[ 6 ] - فخریات قدسی در دیوان ابنعربی
The history of egotism is as long as human`s life. It shows that human being is interested in self-love which is expressing and praising his beauty. In the “poem of egotism”, the poet appreciates all his properties. One of the fundamental topics in the poem of egoism is praising religious beliefs and specific knowledge. One of the specific types of religious egotism is related to highly spiri...
[ 7 ] - دراسة مقومات أدب الخیال (الفانتازیا) فی حکایات کلیلة و دمنة (علی اساس ترجمة ابن المقفع)
إن قصص الحیوان تعدّ إحدی الأنواع الأساسیة من الفانتازیا. وجود السمات الکثیرة فی حکایات کلیلة ودمنه توحی بفکرة التشابه بین حکایات "کلیلة ودمنة" التی تعدّ من أدب الخیال القدیم و قصص فانتزیا فی الأدب الحدیث، نظراً إلی وجود هذه المشابهات بجانب أهمیة إحیاء التراث، اختارت المقاله دراسة مقومات أدب الخیال (فانتازیا) فی حکایات "کلیلة ودمنة "العربیة کموضوع لدراستها. تستهدف هذه المقاله تبیین مقومات أدب الخی...
[ 9 ] - الظواهر الأسلوبیة فی سورة الأنعام
None
[ 11 ] - شاعریة ابن العمید
None
[ 12 ] - أبوالعتاهیة، حیاته وشعره
None
[ 13 ] - بررسی تطبیقی «طرح» و «توقیعه» در ادب پارسی و عربی
شعر «طرح » در فارسی و «توقیعه» در عربی یکی از گونههای شعر امروز ایران و عرب است که با معنایی ژرف در قالب کلماتی اندک بیان شده است. قالب شعرهای کلاسیک کوتاه فارسی و عربی جای خود را در شعر مدرن به «طرح» و «توقیعه» داده است و از اوایل دهه هفتاد قرن بیستم شاعران فارسی و عربی به آن رسمیت بخشیدند. تاریخ شعر کوتاه فارسی به شعر کوتاه قدیم و سپس به خسروانی ها و تاریخ شعر کوتاه عربی به توقیعات دوره ...
[ 14 ] - سبکشناسی ادبی نکوهشهای امام علی (ع) در نهجالبلاغه
سبکشناسی (أسلوبیة) در اصطلاح علمی است در حوزة زبانشناسی و ادبیات که موضوع آن بررسی شیوههای گوناگون بیانی در آثار ادبی است. نهجالبلاغه از جمله متونی است که شیوههای ادبی به کار برده شده در آن مطابق با مقتضای حال است. بنابراین با بررسی سبکشناسی نهجالبلاغه میتوان به معرفی الگویی مناسب در نوشتار ادبی، که راهگشای نویسندگان باشد، دست یافت. مقالة حاضر به بررسی سبکشناسی بیانات امام علی (ع...
[ 15 ] - جمالیات استدعاء الشخصیات التراثیة فی قصائد علی فودة
None
[ 16 ] - دراسة نقدیة فی توظیف الاسترجاعات فی قصة النبی یوسف(ع) (دراسة على أساس نموذج جیرار جینت)
None
[ 17 ] - جمالیات استدعاء الشخصیات التراثیة فی قصائد علی فودة
None
[ 18 ] - الإستعارة عند أحمد عبدالمعطی حجازی؛ دراسة علی ضوء الإستراتیجیة التلمیحیة
یعمد کلّ أدیب وشاعر إلی إختیار إستراتیجیة مناسبة علی أساس المقاصد وسیاق الکلام وحال المتلقّی. تنقسم هذه الاستراتیجیات إلی قسمین: الإستراتیجیة المباشرة والإستراتیجیة غیر المباشرة أو الإستراتیجیة التلمیحیة التی یعمد علیها المرسل عندما یفهم أنّ الإستراتیجیة المباشرة لایناسب السیاق. للإستراتیجیة التلمیحیة آلیات بلاغیة متعددة، منها: آلیة الإستعارة التی تلعب دوراً رئیساً لإنجاز مقاصد إقناعیة تأثیریة. بما ...
[ 20 ] - ارزیابی ساختاری مجلۀ «پژوهشهای ترجمه در زبان و ادبیات عربی»
ارزیابی و تحلیل انتقادی مقالههای علمی نقش بارزی در گسترش دانش و ارتقای کیفی پژوهشهای علمی دارد؛ از همین رو، ضرورت دارد نشریههای علمی براساس رویکردهای ارزیابی مقالههای پژوهشی نقد شوند. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی، مقالههای مجلۀ «پژوهشهای ترجمه در زبان و ادبیات عربی» از شمارۀ 6 تا 17 را براساس رویکرد ساختاری ارزیابی مقاله بررسی کند. بنابراین، با استفاده از پرسش...
[ 21 ] - کارکردِ برخی از تکنیکهای فراداستان در ساختِ معماریِ رئالیسم جادویی (خوانشی در رمان «رآلف رزق الله فی المرآة» از ربیع جابر)
رمانهای پسامدرن، به دنبال شکلهای جدیدی هستند که یک تفسیر خاص را بر نمیتابند؛ بلکه افقهای نوینی در برابر دیدگان دریافتکننده (خواننده) میگشایند. رئالیسم جادویی یکی از گونههای رمان پستمدرن است که به دنیای مجازی، غیرمعمول و معجزهآسایی اشاره میکند که با واقعیّت تعامل دارد، امّا واقعیّت محض نیست و در عین حال، معادلات دریافتکننده را در دنیای واقعی نیز بر هم میزند. از آنجایی که پیوند میان رمانِ...
[ 22 ] - عزّ الدین المناصرة: شاعر الحبّ و المقاومة (عربی)
عزّالدین المناصرة شاعرٌ فلسطینی (یقیم فی الأردن)، وهو من أهم شعراء الستینات فی حرکة الشعر العربی الحدیث، ساهم فی إشباع الحداثة الشعریة، خصوصاً فی: فلسطین والأردن ولبنان ومصر وتونس والجزائر، بشکل مباشر، حیث أثَّر فیها، وتأثَّر بها. وهو (شاعر عالمی) إلى حدٍّ ما، کما عرفته الأوساط الثقافیة بإیران، منذ ترجمة مختارات من شعره بعنوان: (صبر أیّوب، 1996). وبالرغم من أنَّ شعر المناصرة، حظی بدراسات کثیرة، إلاَّ أنَّ ثمَّة ...
نویسندگان همکار