نیما و سبک هندی؛ چالش یا آشتی
نویسنده
چکیده مقاله:
ادبیات ایران در میدان تحولات فکری و اجتماعی، فراز و نشیبهای متعدد و متفاوتی را در متن شعر تجربه نموده است. در این میان، مطالعة قیاسی دربارة دورههای مختلف ادبی، چشمانداز مؤثری است که سبب زایش اندیشهها میشود. تکامل زبان و دریافت ویژگیهای سبکی، حاصل نقد و بررسیهای تقابلی آثار است. در همین رهگذر، واکاوی همانندی ها و ناسازگاریهای سبک نیما و شعر سبک هندی، کمتر مورد توجه پژوهشگران ادبی قرار گرفته است. در مقالة حاضر، پس از ذکر تعاریف کوتاه از «سبک» و سنجش نظرها در این مورد، برخی ویژگیهای لفظ و معنی این دو سبک، تحلیل و بررسی شده است. در این گفتار اندک، مجال برابری جزء به جزء و بحث های بنیادی ساختار را – آن گونه که شایستة هنرنمایی های شاخص در هر دو سبک باشد - نداشته ایم؛ اما سعی کردهایم زاویههای برجستهای را با قلم نقد نشان دهیم.
منابع مشابه
پیچیدگیهای سبک اصفهانی یا هندی و زمینههای پیدایش آن
جریان غالب بر ادبیات عصر صفوی، به دلیل قرار گرفتن در متن حکومتی ایدئولوژیک، رگههای نیرومندی از فرمالیسم را در بطن خود نهفته دارد. فرمگرایی و نگرش غیر ایدئولوژیک و سنّت ستیزی و مبارزه به شیوههای غیر سیاسی و تساهل و تسامح و نگرش فرامذهبی و فراملّیتی که از خصوصیات این ادبیات است، در واکنش به رویّههای کاملاً وارونه با این گونه شاخصهها، در ادبیات این دوره مطرح گردیده است. بر اساس این ذهنیت و در واک...
متن کاملSurvey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملامیری و سبک هندی
امیری فیروزکوهی ‘متخلّص به ((امیر)) شاعر قصیده سرا و غزل پرداز معاصر ‘ از خاندانی است صاحب نام. او درمیان سخنوران معاصر چهره ای دارد شناخته شده با تمام ویژگیهای یک شاعر طراز اول. امیری نه تنها در حوزه غزل و قصیده‘بلکه در میدان انواع دیگر شعر طبعی دارد به روانی آب‘زلال و صاف. اگرچه غزلش در نازک خیالی غزل صائب را به یاد می آورد‘ اما شهرتش در پیروی از سبک هندی بیشتر به جهت دفاع توأم با هواداری و...
متن کاملمقیاسهای شاعرانه و سبک هندی
مقیاسهای شاعرانه، یکی از آرایههای زیبای ادبی است که تاکنون ناشناخته مانده و کمتر کسی به واجست آن پرداخته است. این آرایة ادبی در دستور زبان فارسی هم چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. برخی دستورنگاران متوجه آن شده و از آن با عنوانهای وابستههای عددی، روشنگر، صفت شمارشی مرکّب، ممیز، رابطهای کلّی عددی یاد کردهاند. در این مقاله، به بررسی مقیاسهای شاعرانه از قرن پنجم تا قرن دوازدهم، سبک خراسانی ...
متن کاملسبک هندی و مکتب اصفهان
برای لذت بردن و درک آثار ادبی و هنری متنوع، آشنایی با سنتهای ادبی و هنری هر عصر و ویژگی حاکم بر فرهنگ آن دوران ضروری به نظر میرسد و از آنجا که هیچ هنر کامل و جاودانهای در ظهور و تداوم خویش از مجموعه جریانات پیرامون خود بیبهره نیست، لذا با توجه به این امر میتوان شناختی کاملتر از هنر آن دوران را فراهم آورد. در این میان پیوستگی میان هنرها و از آن میان ارتباط انکارناپذیر میان شعر و نقاشی ایرا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 37
صفحات 107- 133
تاریخ انتشار 2008-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023