نسبت ماهیت سینما با دین و هویت ملی: رهیافتی انتقادی به دیدگاههای سید مرتضی آوینی
نویسندگان
چکیده مقاله:
پرسش از ماهیت سینما در فرهنگ غربی چندین دهه قدمت دارد. اما در ایران عمدۀ مباحث نظری این حوزه، ترجمه یا گرتهبرداری از آرای غربیها بوده است. از زمان ورود سینما به ایران، تأملاتی از جنس آرا و نظریات سیدمرتضی آوینی دربارۀ ماهیت سینما (بهویژه در نسبت با هویت ایرانی-اسلامی) طرح نشده بود. بنیاد فکری آوینی دربارۀ سینما، به پیش از دستهبندی گونههای سینما برمیگردد. او از «ذات سینما» آغاز میکند. او معتقد است که ذات سینما غربی است و نمیتوان آن را از ذات خود جدا کرد. با وجود این او در پی کشف ابعادی از سینما بود که قابلیت بیان مفاهیم دینی و بازنمایی هویت ملی را داشته باشد. این رویکرد، نقطۀ مرکزی برخی تناقضهای نظری است که در مقالات آوینی مشاهده میشود. پرسش کلیدی مقالۀ حاضر این است که اگر سینما «ذات غربی» دارد چگونه آوینی از امکان و ضرورت «تسخیر جوهر» سینما سخن می گوید و بر ضرورت کشف «قابلیتهای کشفناشدۀ سینما» تأکید میکند؟ نسبت «تکنیک» و «محتوا» در نقد و تحلیل سینمایی نیز یکی دیگر از حوزههای بحثانگیز در آرای آوینی است که در مقالۀ حاضر به آن پرداخته شده است. تأکید ایشان بر اولویت و اهمیت «نقد تکنیک» بسیاری از نظریهها و روشهای تحلیل فیلم معاصر که گرایش به محتوا دارند را نادیده میانگارد. در عین حال بسیاری از نقدهای بهجامانده از خود ایشان بهشدت درگیر محتوا است.به باور نویسندگان، شناخت آوینی از سینما در طی دوران فعالیت فرهنگی و هنری ایشان پس از انقلاب اسلامی در حال تغییر و تحول بوده است و برخی از تناقضها در آرای ایشان نیز باید در بستر ادوار فکری ایشان تحلیل شود. خوانش انتقادی آرای اندیشمندان تأثیرگذاری چون آوینی، افقهای تازهای پیشروی نظریهپردازان بومی سینما میگشاید. این پژوهش نظری که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته، میکوشد برخی از ظرفیتهای نادیدهانگاشتهشدۀ آرای آوینی را آشکار ساخته و با نگاهی انتقادی به بیان کاستیهای آن بپردازد.
منابع مشابه
رهیافتی پدیدارشناختی - هرمنوتیک نسبت به سینما
چکیده فهم پدیدارشناسانه سینما، در حوزه فلسفه سینما قرار می گیرد. در پدیدارشناسی متعارف، وابستگی سوژه و ابژه به یکدیگر مطرح می شود، اما در روش پدیدارشناسی هرمنوتیک هیدگر، به نوعی دوسویه سوژه ابژه کنار می رود و جای خود را به در عالم بودنِ دازاین می دهد. بر همین اساس، پدیدارشناسی هیدگر متقدم، راهی برای فهم امکانات وجودشناسانه دازاین می شود. پدیدارشناسی در نظر هیدگر متأخر، بدل به امکانی برا...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملرهیافتی پدیدارشناختی - هرمنوتیک نسبت به سینما
چکیده فهم پدیدارشناسانه سینما، در حوزه فلسفه سینما قرار می گیرد. در پدیدارشناسی متعارف، وابستگی سوژه و ابژه به یکدیگر مطرح می شود، اما در روش پدیدارشناسی هرمنوتیک هیدگر، به نوعی دوسویه سوژه ابژه کنار می رود و جای خود را به در عالم بودنِ دازاین می دهد. بر همین اساس، پدیدارشناسی هیدگر متقدم، راهی برای فهم امکانات وجودشناسانه دازاین می شود. پدیدارشناسی در نظر هیدگر متأخر، بدل به امکانی برا...
متن کاملبررسی موضوعی و محتوایی آثار مکتوب سید مرتضی آوینی
در این پایان نامه به بررسی موضوعی محتوایی 3 اثر سید مرتضی آوینی با نام های آینه ی جادو (3 جلد)، گنجینه ی آسمانی و فتح خون پرداخته شده است و ما به این دلیل که یکی از مراحل تحلیل محتوایی، تحلیل سبک شناسی اثر است و نوشته های آوینی در این زمینه بسیار جای کار دارد سعی کردیم همت خود را در این پژوهش به روی تحلیل سبک شناسی آثار این نویسنده بگذاریم و کتاب کلیات سبک شناسی دکتر شمیسا را الگوی کار خود قرار...
15 صفحه اولنسبت هویت ملی با هویت قومی در میان اقوام ایرانی
با توجه به دغدغهها و نگرانیهای موجود در خصوص تنوع فرهنگی و قومی در جامعه ایران و پیامدهای ناشی از آن، این مقاله که براساس یک طرح پژوهشی ملی تنظیم شده است به بررسی رابطه و نسبت گرایش به هویت قومی و گرایش به هویت ملی در میان اقوام ایرانی پرداخته است. براساس چارچوب تحلیلی انتخابشده که نظریه کنش متقابل نمادین و مشخصآ آرای مید و بلومر میباشد، فرض اصلی این نوشتار آن است که هویت ایرانیان چندبعدی ی...
متن کاملنسبت سنجی ابعاد دین و هویت ملی در فلسفه سیاسی آخوند خراسانی
یکی از مهم ترین نظریه پردازان طرفدار نظام سیاسی مشروطیت در عصر مشروطه، آیت الله محمد کاظم خراسانی می باشد. فلسفه سیاسی مرحوم آخوند خراسانی گویای تعاملی نظری میان مفهومی نوین چون هویت ملی با دین می باشد. تعامل میان دو مفهوم مذکور در ارتباطی مستقیم با سه پایه اساسی (اصولی، فقهی و فلسفی) در اندیشه سیاسی وی است. در نوشتار پیشرو پس از بررسی ابعاد دین و شاخصههای هویت ملی در یک بستر نظری و مفهومی، ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 18
صفحات 45- 60
تاریخ انتشار 2019-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023