مؤلفه های رئالیسم جادویی در رمان «تقریر میلیس» اثر ربیع جابر
نویسندگان
چکیده مقاله:
گونههای داستاننویسی نوین در غرب، در ادبیات داستانی امروز عربی نمود چشمگیری داشته است. از جملة آنها، «رئالیسم جادویی» است. رئالیسم جادویی بر گونهای از روایت رئالیستی اطلاق میگردد که از یک سو به یک داستان واقعگرا شباهت دارد؛ از سویی دیگر، وقوع رویدادهایی شگفت، اثر را از گسترة واقعگرایی خارج میسازد. بنابراین، رئالیسم جادویی، روایتی واقعگراست که در بافتی سحرآمیز و جادویی رخ میدهد. ربیع جابر، رماننویس معاصر لبنانی، از معروفترین نویسندگان ادبیات عربی است که این نوع داستانی در آثارش تأثیر فراوان داشته است. رمان تقریر میلیس که به روایت جنگ داخلی لبنان و ریشههای اجتماعی، سیاسی و روانی آن میپردازد؛ یکی از شاخصترین آثار داستانی ربیع جابر در حوزة رئالیسم جادویی است. در این پژوهش، پس از تعریف و تبیین مفاهیم رئالیسم جادویی، رمان «تقریر میلیس» ربیع جابر با روش توصیفی-تحلیلی، بر اساس مؤلفههای این گونة داستانی تحلیل گردیده و تأثیر این شگردها بر فرم و محتوای رمان مشخص شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق حاکی از آن است که جابر در این رمان از تمهیدها و تکنیکهای گوناگونی چون بزرگنمایی واقعیت، دهشت و توجیهناپذیری برخی وقایع، راویهای مرده، آفرینش جهانهای بدیل و غیرعقلانی، خموشی نویسنده و توصیفات اکسپرسیونیستی در آفرینش اثر خود بهره گرفته است تا تلخترین زوایای حیات اجتماعی را برای خواننده نمایان سازد.
منابع مشابه
کارکردِ برخی از تکنیکهای فراداستان در ساختِ معماریِ رئالیسم جادویی (خوانشی در رمان «رآلف رزق الله فی المرآة» از ربیع جابر)
رمانهای پسامدرن، به دنبال شکلهای جدیدی هستند که یک تفسیر خاص را بر نمیتابند؛ بلکه افقهای نوینی در برابر دیدگان دریافتکننده (خواننده) میگشایند. رئالیسم جادویی یکی از گونههای رمان پستمدرن است که به دنیای مجازی، غیرمعمول و معجزهآسایی اشاره میکند که با واقعیّت تعامل دارد، امّا واقعیّت محض نیست و در عین حال، معادلات دریافتکننده را در دنیای واقعی نیز بر هم میزند. از آنجایی که پیوند میان رمانِ...
متن کاملتحلیل و بررسی جنبه های فراداستانی رمان «الفراشة الزّرقاء»اثر ربیع جابر
فراداستان به عنوان یکی از شایعترین انواع داستانهای پستمدرنیسم، تکنیکی است که در آن راوی در خلال داستان به فرآیند داستاننویسی و به داستان بودنِ داستان اشاره میکند؛ نویسنده با ورود به عرصة داستان میکوشد خواننده را از غیر واقعی بودن آن آگاهکند. ربیع جابر نویسنده، رماننویس و روزنامهنگار برجسته و مبتکّر معاصر لبنانی است که در برخی رمانهایش دارای رویکردی پستمدرنیستی است و میکوشد با شگرده...
متن کاملرئالیسم جادویی در رمان های عربی
رئالیسم جادویی یکی از ژانرهای هنر، ادبیات و نمایش (پرفورمانس) است که در بافت رخدادها و صحنه های بسیار واقعی آن، رگه هایی از عناصر خیالی، نوعا بدون هیچ شرحی، نمود پیدا می کند واقعگرایی جادویی بر سه اصل اساسی تأکید میکند که عبارتند از: جنبه غیر طبیعی و عجیب که داستانهای هزار ویک شب و داستان های کهن مادربزرگ ها با تمام جنبه های خیالی که دارند، در آن قرار میگیرند، جنبه اسطوره ای که از اصول مهم ...
بررسی رئالیسم جادویی در رمان پریباد (اثرمحمدعلی علومی)
«رئالیسم جادویی» یا «واقعگرایی جادویی» شیوهای نو در داستاننویسی معاصر است که در آن، عنصر واقعیت و خیال درهم میآمیزد و اثری فوق انسانی را رقم میزند. در این گونه داستانها عنصر واقعیت و خیال به گونهای با هم ادغام میشود که به صورت طبیعی و باورپذیر برای مخاطب خود میشود. رئالیسم جادویی زیرمجموعۀ مکتب رئالیسم است و نمیتوان آن را یک مکتب مستقل دانست؛ چراکه چارچوب مستقل و تازهای ندارد و بسیار...
متن کاملچندمعنایی واژگانی بر اساس دیدگاه معنیشناسی واژگانی شناختی (تحلیل موردی رمان دروز بلغراد اثر ربیع جابر)
پژوهش حاضر، چند معنایی را در سطح واژگانی رمان دروز بلغراد؛ حکایة حنا یعقوب در سایة دیدگاه معنیشناسی واژگانی شناختی مورد بررسی قرار میدهد. هدف، تبیین چگونگی کارکرد این دیدگاه در تحلیل چندمعنایی، از طریق بررسی معانی برخی واژگان چندمعنای عربی است. بدین منظور ده واژه که در رمان با معانی متعدد به کار رفته است، انتخاب گردید و پس از تحلیل معانی آنها بر اساس اصول نظریة لیکاف و بروگمن، مشخص شد چندمعن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 15
صفحات 131- 149
تاریخ انتشار 2019-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023