شناسایی مواد و رنگدانه های به کار رفته در تابلوی رنگ روغن دوره قاجار (منسوب به ابوالقاسم اصفهانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف: بررسی رنگ و مواد تابلوی رنگروغن، اثرِ ابوالقاسم اصفهانی، و پاسخ به این دو پرسش 1. تکنیک و مواد بهکاررفته در تکیهگاه، بستر، رنگ، بست، و لایۀ محافظ این تابلو چیست؟ و 2. آیا مواد شناساییشده در این نقاشی، با مواد بهکاررفته در سایر نقاشیهای سهپایهای دورۀ قاجار مطابقت دارد؟ روش: روش پژوهش توصیفی است. با استفاده از روشهای مکمل، مواد و رنگدانههای آلی و معدنیِ بهکاررفته در تابلو شناسایی شد. از دستگاه[1]FTIR مدل Tensor 27 ساخت شرکت Bruker آلمان با عدد موجی Cm-14000 _400 در محدودۀ Mid IR، دستگاه[2]XRF پرتابل مدل S1 TRACER ساخت شرکت Bruker آلمان، دستگاه[3]SEM–EDS مدل MIRA3 TESCAN ساخت جمهوری چک و دستگاه PLM[4] مدل BK-POL ساخت شرکت jenuse ژاپن استفاده شد. یافتهها و نتیجهگیری: این اثر دارای چهار لایۀ تکیهگاه، بستر، رنگ، و ورنی است. الیاف تکیهگاه پنبه است و لایۀ بستر، ترکیبی از گچ و رنگدانههای حاوی سرب (سرنج و سفیدسرب) است. مواد و رنگهای به کار رفته مشابه همان موادی است که مطالعات پیشین نشان داده در سایر تابلوهای قاجار استفاده شده است. از کربنات کلسیم و اخرا برای ترمیم تابلو استفاده شده است. در تمامی طیفها گچ مشاهده شد. ضعف تکنیکی در بسترسازی مشهود است. اغلب هنرمندان سبک قهوهخانهای خودآموخته بودند؛ درنتیجه از مواد سازگار برای ساخت بستر مناسب، اطلاع چندانی نداشتند و همین عامل باعث تخریب بستر این نوع آثار در گذر زمان شدهاست. [1]. Fourier Transform Infrared Spectroscopy [2]. X-Ray Fluorescence Spectroscopy [3]. Scanning Electron Microscopy coupled with Energy-Dispersive X-Ray [4]. Polarized Light Microscope
منابع مشابه
شناسایی چوب های به کار رفته در اجزای سازه ای هفت بنای تاریخی مربوط به دوران صفوی و قاجار
Characterization of structural woods in historical buildings has a great importance in technological study of applied details. Herein, seven historical buildings located in Alborz, Isfahan and eastern Azerbaijan provinces related to Safavid and Qajar periods have been assessed. Samplings were done from structural woods of the buildings. Samples were prepared, sectioned and evaluated by transiti...
متن کاملشناخت فناوری رنگ های به کار رفته در نقاشی قاجار
دوره قاجار در تاریخ نقاشی ایران دورانی پر اهمیت و قابل بررسی است؛ چراکه فصل نوینی از نقاشی در این دوره تاریخی آغاز می شود، که با خود نگرش ها و رویکردهای جدید و خاصی را به همراه دارد. دورانی که به شدت متأثر از مضامین و شیوه های اروپایی بوده و مملو از شیوه ها و سبک های متنوع در نقاشی می باشد. هدف اصلی این رساله بررسی و معرفی شیوه های مختلف نقاشی، اعم از کلیه نقاشی های پایه روغنی و پایه آبی این ...
شناسایی رنگینهها و رنگدانههای به کار رفته در تزیینات و مرکب نسخ خطی قرآنی دوره صفوی
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی رنگینهها و رنگدانههای بهکاررفته در تزیینات نسخ خطی قرآنی دورة صفویه با روشهای دستگاهی و مقایسة آنها با مواد ذکرشده در رسالههای کتابآرایی است. برای اهداف حفاظتی و مرمتی نیز باید مواد رنگدهنده شناسایی شود تا فرایند فرسایش و چگونگی پاکسازی و درمان آنها معلوم گردد. روش و رویکرد پژوهش: این پژوهش از نوع آمیخته است که گردآوری دادهها بر اساس اطلاعات حاصل از مطا...
متن کاملشناسایی مواد و رنگدانه های به کار رفته در نقاشی های دیواری مجموعه باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد بیرجند
This paper presents the results of the Identifying the binder and pigments used in the mural paintings in RahimAbad Historic Garden and Mansion in Birjand. Birjand was one of the most important governmental strategic cities in Qajar era (1789–1925A.D) and an important branch area of ancient Silk Road which connected India to Europe. Though many monuments, especially historical gardens rem...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملفن شناسی و آسیب شناسی ده تابلوی رنگ روغن منسوب به کمال الملک در موزه ی ملک
در سال های اخیر در سراسر جهان مطالعات فنی گسترده ای بر روی نقاشی رنگ روغن بسیاری از هنرمندان نامدار جهان انجام شده است. اغلب این مطالعات در دو باب فن شناسی و آسیب شناسی می باشد و علاوه بر آن که فنون به کاررفته توسط هنرمند را مورد بررسی قرار می دهد، به آسیب های ایجادشده در اثر مواد به کاررفته در ساختار، تأثیر عوامل محیطی و مرمت های صورت گرفته بر روی نقاشی های مورد مطالعه نیز می پردازد. در ایران ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 28 شماره 1
صفحات 152- 174
تاریخ انتشار 2018-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023