تأثیر فرنگی مآبی (گلفرنگ ها) بر تزئینات معماری و قالی کاشان
نویسندگان
چکیده مقاله:
طرح و نقش گلفرنگ، یکی از نقوش پر کاربرد در حوزه هنرهای سنتی، و طراحی قالی است. نقوش موسوم به گل رز یا گل و مرغ، از هنر غرب نشأت گرفته است و اکثر پژوهشگران، این نقش را از نقوش فرنگی میدانند. نقش گلفرنگ از دوره صفویه با رواج فرنگیسازی وارد هنر ایران شده و عصر قاجار، دوره اوج آن بوده است. این نقش از همان ابتدا، در تمام زمینههای هنری مثل نقاشی و کتابآرایی، کاشیکاری و گچبری ورود پیدا میکند؛ ولی هنر قالی، آخرین حوزهای است که تحت تأثیر فرنگیسازی قرار میگیرد. شاید دلیل این امر، استمرار و پایداری سنتها در زمینه طراحی و بافت فرش باشد. دوره قاجار، نقش گلفرنگ در طراحی فرش کاشان وارد میشود؛ و در ابتدا، به صورت تلفیقی با نقوش سنتی مورد استفاده قرار میگیرد. در دوره پهلوی اول، تنوع گلفرنگها بیشتر شده و اصول طبیعتگرایی(ناتورالیسم) نیز در طراحی آن، رعایت میشود؛ در عصر قاجار، حوزه قالیبافی کاشان بیشتر تحتتأثیر هنر غرب بوده است؛ زیرا تأثیرات فرنگیمآبی در کاشان، بیشتر است و به همین دلیل، نقش گلفرنگ در کاشان، زودتر وارد طراحی قالی شد. طرح و نقش گلفرنگ، یکی از طرحهای نوزدهگانه در تقسیمبندی طرح و نقش قالی ایران میباشد؛ هدف از این پژوهش، بررسی طرح و نقش گلفرنگ در خانههای تاریخی و قالی شهر کاشان، به شیوه تطبیقی، و بررسی شباهتها و تفاوتهای آنها است. طرح گلفرنگ در کاشان بیشتر مورد استفاده واقع شده است؛ وجود منابع کثیری، مانند خانهها و بناهای تاریخی، از جمله خانه بروجردیها، خانه طباطباییها و ... که هر کدام مملو از نقوش فرنگی و انواع گلفرنگها هستند، از دلایل مهم تنوع گلفرنگها در این شهر است. در واقع، وجود نقوش گلفرنگ در خانهها و ابنیههای تاریخی، باعث انعکاس این طرحها در قالیهای آن زمان شد؛ در این میان، نقش نقاشان زبردست کاشانی را نباید نادیده گرفت که البته، در هر کدام از دورههای تاریخی قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم دستخوش تغییراتی شدند که مورد بررسی قرار دادیم. اهدافی که در این پژوهش، مورد بررسی قرار گرفتهاند: 1. بررسی نقشهای فرنگیمآبی(گلفرنگ)در قالیهای کاشان؛ 2. بررسی عوامل تأثیرگذار بر طرح گلفرنگ در قالیهای کاشان؛ 3. بررسی دلایل اجتماعی و فرهنگی شکلگیری طرح گلفرنگ(فرنگیمآبی) در تزیینات معماری کاشان.
منابع مشابه
تقی زاده، از تجددگرایی تا فرنگی مآبی
درک بینش روشنفکری تقی زاده همان قدر دچار کج فهمی است که درک شخصیت سیاسی او؛ با این تفاوت که تقی زاده خود، در ایجاد این کج فهمی بیش از هر کس دیگر نقش داشت. چرا که ایراد جمله «ایرانی باید ظاهراً و باطناً، جسماً و روحاً فرنگی مآب شود و بس» دیگران را به این بینش کشانید که وی با درک سطحی از مدرنیته، فاقد وجاهت روشنفکری بوده و به انداز ه ی یک فرنگی مآب نزول کرده است؛ در حالیکه بررسی مطالب و نوشته های وی،...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملویژگیهای بصری شاخص تزئینات گچبری معماری عصر ایلخانی
Ilkhanid, after Iran occupation, achieved Seljuq art and done some changes on it that improved Iran Islamic Art. One of the arts that considerate a lot in architecture was Stucco decoration. These stucco decoration are not identified as well as they are. Approximately the whole stucco are identified by archaeologists, they describe about relation between stucco place and architecture and the ti...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 2
صفحات 43- 52
تاریخ انتشار 2019-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023