بررسی نقوش ملیلهکاری زنجان و تطبیق آن با نقشمایههای هنر تزئینی اسلامی و مدل هندسی فراکتال
نویسندگان
چکیده مقاله:
یکی از هنرهای رایج در شهر زنجان ملیلهکاری بوده که شاخهای از هنر فلزکاری است و در ساخت آن اکثراً از فلز نقره با عیار بالا استفاده میشود. در ملیلهکاری شمشهای نقره را با دستگاه نورد به شکل مفتولهای چهارپهلوی باریک درآورده و نقشهای کوچک را با آن میسازند، سپس آنها را کنار هم قرار داده و لحیم میکنند. هدف از این جستار پس از معرفی ملیلهکاری، شناساندن نقوش و رایج در ملیلهکاری زنجان، میزان تأثیرپذیری نقوش ملیلهکاری از نقوش قبل از اسلام و دوره اسلامی و میزان مشابهت نقوش ملیلهکاری با نقشمایههای هنر اسلامی بر اساس نظریه هندسی فراکتالهاست. مقاله حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش هاست که 1- ریشههای برخی نقوش ملیلهکاری زنجان کدامند؟ 2- چه نوع نقشمایههایی در ملیلهکاری زنجان و هنر تزئینی اسلامی مشترک و کاربرد دارند؟ 3- آیا نقوش ملیلهکاری با نقوش هنر اسلامی بر اساس نظریه فراکتال قابل تطبیق هستند؟ روش تحقیق این پژوهش تحلیلی- توصیفی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای است. نتایج نشان میدهد ریشههای برخی نقوش ملیلهکاری از نقوش ایران باستان، برخی نقوش از مهاجمان شرقی ایران و نقوش هندسی گیاهی و سادهشده (استلیزه) دوره اسلامی است. این نقوش با سایر عناصر ملیله یک نظام معنایی کاملی را شکل میدهند. همچنین یافتهها نشان داد که در نقوش فراکتالی طبیعت تعادل وجود دارد. نقوش هنر اسلامی و ملیلهکاری علیرغم تکرار، بی نظمی، بیانتهایی، ناهمواری و غیره در کل از نظمی خاص پیروی میکنند و دارای تعادلاند (کثرت در عین وحدت). نقوش ملیلهکاری، نقشمایههای هنر تزئینی اسلامی و فراکتالها از طبیعت بهره گرفتهاند به عبارت دیگر هر سه منشأ طبیعی دارند.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملتحلیل ریشه ها و مفاهیم نقوش هندسی معماری دوره اسلامی در هنر کهن ایرانی
یکی از رازآمیزترین و گسترده ترین تزیینات آثار معماری دوره اسلامی به ویژه مساجد، نقوش هندسی است. مطالعه پیشینه پیدایش نقوش هندسی در هنر ایران سابقه شش هزار ساله را نشان می دهد. تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که ریشه های تاریخی پیدایش نقوش هندسی در آثار دوره اسلامی چیست و این نقوش می تواند حاوی چه مفاهیمی رمزی و سری باشد. هدف از تحقیق، بیان پیشینه تاریخی نقوش هندسی در هنر ایران و بررسی مفا...
متن کاملبررسی خاستگاه و انواع نقوش واق در هنر اسلامی
درباره نقوش واق و افسانه درخت سخنگو، تحقیق و پژوهش بسیار اندکی انجام شده است. پژوهش در این موضوع، سبب میشود این نقش در تاریخ هنر اسلامی و ایرانی بیشتر شناخته شود. این مقاله درپی پاسخ به این سؤالات است: خاستگاه درخت سخنگو و نقوش واق چیست؟ انواع نقوش واق کداماند؟ حیطه نمایشی نقوش واق در چه گسترهای از هنرهای اسلامی است؟ برای یافتن پاسخ این پرسشها، به افسانههای درخت سخنگو بهاختصار پرداخت...
متن کاملمطالعه نقوش سفال و منسوجات دورۀ سامانی و آلبویه در تطبیق با هنر ساسانی
همزمانی تاریخی حکومت سامانی و آلبویه، نوزایی فرهنگی و هنری عمدهای را سبب شد. در این دوران، سامانیان و آلبویه در آثار هنری خود از هنر ساسانی تأثیر پذیرفتند، لکن تأثیرات آنها از جهاتی با یکدیگر متفاوت است. هدف پژوهش حاضر مطالعة شباهتها و بیان علل تفاوتها در تأثیرپذیری هنر سامانی و آلبویه از هنر ساسانی است. از آنجا که هنر دوره سامانی و آلبویه در تحولات هنر دورههای بعدی سهم بسزایی دارند،...
متن کاملنقوش"حیوان-گیاه" در هنر ساسانی و تاثیر آن بر هنر اسلامی و هنر رومی وار فرانسه
چکیده در این مقاله، موجود ترکیبی ای مورد بررسی قرار می گیرد که ترکیبی از بدن یک حیوان واقعی یا تخیلی و اجزای گیاهی است، گروهی بزرگ از موجودات افسانه ای و ترکیبی به نام " حیوان- گیاه" . هنر ساسانی گونه های مختلفی از این موجود ترکیبی را با شیوه هایی متفاوت خلق کرده که در هنر کشورهای اسلامی، کشورهای کرانه دریای مدیترانه و بویژه هنر رومیوار فرانسه نیز ظهور پیدا کرده است. ساختار این موجود بر چه مبن...
متن کاملبررسی خاستگاه و انواع نقوش واق در هنر اسلامی
درباره نقوش واق و افسانه درخت سخن گو، تحقیق و پژوهش بسیار اندکی انجام شده است. پژوهش در این موضوع، سبب می شود این نقش در تاریخ هنر اسلامی و ایرانی بیشتر شناخته شود. این مقاله درپی پاسخ به این سؤالات است: خاستگاه درخت سخن گو و نقوش واق چیست؟ انواع نقوش واق کدام اند؟ حیطه نمایشی نقوش واق در چه گستره ای از هنرهای اسلامی است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها، به افسانه های درخت سخن گو به اختصار پرداخته ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 50
صفحات 0- 0
تاریخ انتشار 2019-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023