بازنگری در گاه نگاری و سبکشناسی گوردخمه کیکاوس صحنه
نویسنده
چکیده مقاله:
گوردخمه کیکاوس صحنه دارای ایوانی با دو ستون آزاد و دو دهلیز است که یکی در زیر دیگری واقعشده است. مطالعات و بررسیهای میدانی انجامشده در این پژوهش نشان میدهد که دهلیز فوقانی در شکل اولیه خود تنها دارای یک چاله تابوت و فضای تدفینی بود که با توسعه بعدی آرامگاه از جای خود برداشتهشده است. سقف دهلیز فوقانی که بخش قدیمیتر آرامگاه بوده از نوع گهوارهای و مشابه و قابلمقایسه با تاق گهوارهای دهلیز آرامگاه خشایارشا است ولی نوع پوشش سقف دهلیز پایین که سپس تر الحاق گردیده از نوع خرپشتهای بوده و با سقف خرپشتهای آرامگاه داریوش بزرگ قابلمقایسه است. همچنین بررسی باقیماندههای شاه تیرهای فروریخته سقف ایوان گوردخمه که تاکنون پژوهشگران بدان توجه نکرده بودند و طرح بازسازی پیشنهادی آن توسط نگارنده نشان میدهد که سرستونهای فروریخته گوردخمه صحنه از نوع سرستونهای هخامنشی بوده است.
منابع مشابه
مطالعه و بازنگری در گاهنگاری و سبک شناسی گوردخمه های صخره ای منسوب به ماد
گوردخمه کیکاوس صحنه را باستانشناسانی مانند هرتسفلد، گیرشمن، واندنبرگ، متعلق به دوره ماد دانسته اند . و فون گال- که بیشترین نوشته ها را راجع به بحث گوردخمه ها ارائه داده است- آنرا با توجه به پایه ستونهایش مربوط به دوره هخامنشی د انسته است و هوف با مقایسه پایه های آن با نمونه های ده بوزان و موج سیر،آنرا متعلق به اواخر دوره هخامنشی معرفی می کند. در این پژوهش ضمن بررسی دقیق و ارائه ابعاد دقیق از آن...
Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملعکاسی صحنه آرایی شده ی معاصر ایران((بازنگری واقعیت محیط))
با شکل گیری عکاسی صحنه آرایی شده در دهه ی80 وضعیت تازه ای برای عکاسان فراهم شد تا به نمایش دغدغه های هنرمندانه ی خود بپردازند؛ دیگر شکار اتفاقات و حالت های مبهم و تاثیرگذار در محیط بیرون، جذابیتِ همیشگی خود را برای آن ها از دست داده بود و شیوه ی عکاسی صریح که استیگلیتز بانی آن بود، تنها شیوه ی عکاسانه برای خلق هنری اندیشمندانه محسوب نمی شد. در ادامه با گسترش دیدگاه های هنر پست مدرن و کارآمدی شیو...
تبیین ساختار، کارکرد و گاه نگاری کورهی سفالگری مشکویه (مشکین تپه)
محوطهی تاریخی مشکویه که امروزه مشکین تپه نامیده میشود، در بخش شمالی فلات مرکزی بین دو شهر تاریخی ری (در شمال) و ساوه (در جنوب) قرار دارد. با جستجو در منابع تاریخی، روشن شد که مشکین تپهی امروزین همان مشکویه ی تاریخی بوده که استقرارگاهی در شاهراه خراسان به شمار میرفته است. دو تعبیر برای واژهی مشکویه میتوان در نظر گرفت: الف) مشکویه منطقهای بوده که شکار آهو و استحصال مشک در آنجا انجام میگرف...
متن کاملکارکرد هنری صحنه و صحنه¬پردازی در داستان حضرت سلیمان(ع) براساس سوره مبارکه نمل
صحنهی داستان، بیانگر زمان، مکان و محیطی است که عمل داستانی در آن به وقوع میپیوندد. صحنه در داستان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا داستان حتماً باید در جایی اتفاق بیفتد و در زمانی به وقوع بپیوندد. داستان حضرت سلیمان(ع) نیز نه تنها جزء داستانهایی است که در آن صحنه و صحنهپردازی اهمیت بسیاری دارد، بلکه از این منظر، هنریتر از داستانهای بشری، ایفای نفش کرده است؛ به طوریکه هم بر رفتار شخصیته...
متن کاملضرورت تصحیح دوبارة دیوان غیاث و سبکشناسی شعر او
غیاثالدین علی یزدی، متخلص به غیاث، شاعر و نقاش مشهور سدههای دهم و یازدهم هجری است که به سبب طراحی بر روی پارچههای زربفت به نقشبند معروف بود. غیاث افزونبر مهارت در هنر نقشبندی، در شاعری نیز توانا بود. دیوان او شامل مثنوی، قصیده، قطعه، رباعی، غزل است که تاکنون فقط یکبار به اهتمام حسین مسرّت در سال 1393 تصحیح و منتشر شده است. این جستار با بررسی این چاپ، ضعفها و نارساییهای آن را در چند بخش نش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 2
صفحات 139- 158
تاریخ انتشار 2018-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023