هوره، یادگار اجداد کُرد با نگاهی بر هورۀ صیدقلی کشاورز
نویسندگان
چکیده
مردم کرد از روزگاران پیشین با نوای روحبخش موسیقی به آوازخوانی میپرداختند و بازتاب آن را در قالب «سیهچَمانه» در مناطق هورامی، «گورانی» در مناطق کردنشین کردستان و کرمانشاه، و «هوره» در میان ایل کلهر و طوایف سنجانی میبینیم. هوره بخش مهمی از فولکلور قدیم مناطق ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان را دربر میگیرد و در این زمینه میتوان به هورۀ شاعرانی همچون حسینی (ایلام)، علینظر (اسلامآباد غرب)، سلیمان (گهواره)، اَوْلْعزیز (عبدالعزیز از اسلامآباد غرب) و صیدقلی کشاورز (از روستای لالهوند بخش ماهیدشت کرمانشاه) اشاره کرد. صیدقلی یکی از هورهسرایان مشهور و نامی است که تاکنون صداهای ماندگاری از خویشتن بر جای نهاده است. وی در قالب هوره به بیان عشق خویش به معشوق، درد و تحمل هجران، گاهی «پایهموری» (هورۀ سوزناک و مرثیه) و نیز گاهی به اخوانیات پرداخته است. نویسندگان مقالۀ حاضر میکوشند با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بررسی نمونههای تصادفی از میان هورههای فراوان صیدقلی کشاورز، ضمن معرفی بیشتر این نوای سنتی، به تبیین و بررسی آنها از دیدگاه زیباییشناسی بپردازند.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملپیشنهادهایی دربارۀ خوانش برخی عبارات یادگار زریران
یادگار زریران متنی است اصلاً پهلوانی که در روند استنساخ و انتقال به الفبا و زبان فارسی میانه تصحیفها و تحریفهایی بدان راه یافته است. همین مسئله کار خوانش برخی عبارات آن را سخت دشوار کرده است. پژوهشگران در خوانش این عبارات راههای گاه مختلفی در پیش گرفتهاند. در این نوشته نخست این خوانشها بررسی و نقد شده و سپس در باب خوانش برخی از عبارات پیشنهادهایی تازه طرح گردیده است. اساس این پیشنهادات مقاب...
متن کاملزیباییشناسی آثار ناصر کشاورز
در زیباییشناسی شعر عناصر شکل، صورت و محتوا در ارتباط متقابل با یکدیگر قرار دارند. در نقد زیباییشناختی شعر کودک موزون و آهنگین بودن، صریح و گویا بودن اندیشهساز و خیالپرداز بودن از عناصر اصلی است. برای رسیدن به یک بینش درست و شناخت کامل از سرایندگان، میتوان از ابزار و دریچه زیباشناسی، به کنه و عمق افکار و عوالم درونی و احساسی سرایندگان دست پیدا کرد و از این طریق به زوایا و خبایای ذهن آنه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فرهنگ و ادبیات عامهجلد ۵، شماره ۱۳، صفحات ۱۵۵-۱۷۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023