تعاملات ریتمیک شعر و موسیقی در تصنیف های دوره ی قاجار
نویسندگان
چکیده
از سال 1360(ه.ش) به منظور تلفیق شعر و موسیقی قواعدی در قالب کتاب تدوین شد. پژوهشگران آن دوره به جای آنکه در پی کشف زیبایی شناسی حاکم بر تصنیف های قدیمی و تکامل آن باشند، بر اساس چارچوب هایی که خود تدوین کرده بودند، به محکوم کردن این قطعات پرداختند. مبنای نظری پژوهش در این دوره، ریتم گذاری کلام بر اساس قرائت متریک واژه ها بود، اما در تصنیف های دوره ی قاجار که پیش از تجویز این قوانین ساخته شده اند، بین کمیت هجا و کمیت لحن رابطه ای نسبی برقرار است، اگرچه در برخی موارد انعطاف هایی در تطبیق کمیت هجا و لحن دیده می شود. به طور طبیعی برای هجاهای کوتاه، در مقایسه با هجاهای بلند، کمیت لحنِ کوتاه تری انتخاب می شود و ما در این پژوهش این انتخاب را وجه غالب نامیده، مواردی را که در آن ها این نسبت رعایت نشده است، نبود انطباق نام گذاری کرده ایم. نبود انطباق ها ممکن است به واسطه ی ضرورت های کلامی، موسیقایی و زبانی ایجاد شده باشند. هجاهای بلند نسبت به هجاهای کوتاه و کشیده، انعطاف بیشتری برای پذیرش نبود انطباق دارند و کوتاه شدن هجای بلند بیشترین رواج را دارد. بلند شدن کمیت لحن انواع هجاها نیز تااندازه ای رایج است و در اعمال آن محدودیتی مشاهده نمی شود. نکته ی مهم این است که توالی هجای کوتاه با کمیت لحن بلند و هجای بلند با کمیت لحن کوتاه به ندرت دیده می شود و این همان نبود انطباق متوالی و معکوس است. تفاوت رویکرد نسبت به هجاهای باز یا بسته دیده نمی شود. تمپو و زمان لحن ها نیز در پذیرش نبود انطباق ها مؤثرند و محدوده ی 0.4 تا 0.80 ثانیه آمادگی بیشتری برای پذیرش تغییرات دارد. نسبت تغییرات لحن ها به وجه غالب نیز معمولاً نصف یا دو برابر است و نسبت های دیگر کمتر دیده می شود.
منابع مشابه
تعاملات ریتمیک شعر و موسیقی در تصنیف های دورهی قاجار
از سال 1360(ه.ش) بهمنظور تلفیق شعر و موسیقی قواعدی در قالب کتاب تدوین شد. پژوهشگران آن دوره بهجای آنکه در پی کشف زیباییشناسی حاکم بر تصنیفهای قدیمی و تکامل آن باشند، بر اساس چارچوبهایی که خود تدوین کرده بودند، به محکوم کردن این قطعات پرداختند. مبنای نظری پژوهش در این دوره، ریتمگذاری کلام بر اساس قرائت متریک واژهها بود، اما در تصنیف های دورهی قاجار که پیش از تجویز این قوانین ساختهشده...
متن کاملتعاملات اقلیت یهود یزد با مسلمانان در دوره قاجار
تاریخ دوره قاجاری به دلایل خاص درونی و بیرونی آن در سطح داخلی و بینالمللی، شاهد رخدادهای سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی متعددی شده که در هر دهه و مقطع خاص آن در این عصر، به وقوع پیوسته و بستر حیات زمینههای فوقالذکر و حتی حیات فیزیکی تاریخی- باستانی (وضعیت و سبک ساخت آثار و ابنیه)ی آن را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. در این میان، بررسی اوضاع تعاملی مردمان ایران زمین و منطقه مد نظر یعنی: یزد...
متن کاملمطالعه ی تطبیقی خواص مورفولوژیکی ساختار شهری تبریز در دوره ی قاجار و دوره ی پهلوی
پژوهش حاضر در رابطه با بررسی خواص مورفولوژیکی ساختار شهری در شهر تبریز است. سوال اصلی تحقیق این است که آیا خواص مورفولوژیکی در ساختار شهر تبریز در دوره قاجار و پهلوی موثر بوده است؟ پیچیدگی فرآیند تشکیل شهرها و ساختار مورفولوژی شهری شهر تبریز، مهمترین مسائل در این پژوهش است. نگاهی به تغییر ساختار و شکل شهرها به وضوح نشان می دهد که شهرهای ما به عنوان یک مطالعه جدی مورد توجه قرار نگرفته و آزمایش ن...
متن کاملتعاملات اقلیت یهود یزد با مسلمانان در دوره قاجار
تاریخ دوره قاجاری به دلایل خاص درونی و بیرونی آن در سطح داخلی و بین المللی، شاهد رخدادهای سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی متعددی شده که در هر دهه و مقطع خاص آن در این عصر، به وقوع پیوسته و بستر حیات زمینه های فوق الذکر و حتی حیات فیزیکی تاریخی- باستانی (وضعیت و سبک ساخت آثار و ابنیه)ی آن را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. در این میان، بررسی اوضاع تعاملی مردمان ایران زمین و منطقه مد نظر یعنی: یزد...
متن کاملموسیقی شعر در دو سوگ سروده ی سعدی
یکی از عوامل ماندگاری و درخشش نام و یاد سعدی شیرازی بر تارک ادبیات جهانی موسیقی زیبا و دلنشین اشعار اوست. به ویژه دو قصیده فارسی و عربی او در رثای خلیفه عباسی مستعصم بالله که از روی صدق باطن و انسان دوستی سروده شده و سرشار از انواع مختلف افزاینده های موسیقایی می باشد. او با برگزیدن دو بحر رمل و طویل که بهترین قالب ها برای بیان احساسات قلبی انسان هستند و با به کار بردن انواع مختلف صنایع بدیعی از...
متن کاملSurvey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نامه هنرهای نمایشی و موسیقیجلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۱۱۷-۱۳۶
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023