منابع مشابه
Motion event expressions in language and gesture: Evidence from Persian
How do people conceptualize motion events and talk about them? The current study examines how gestural representations of motion events arise from linguistic expressions in Persian, which has characteristics of both Talmy’s satelliteand verb-framed languages. We examined native Persian speakers’ speech and gestures in describing 20 motion events. We focused on two motion event components: path ...
متن کاملISO-TimeML Event Extraction in Persian Text
Recognizing TimeML events and identifying their attributes, are important tasks in natural language processing (NLP). Several NLP applications like question answering, information retrieval, summarization, and temporal information extraction need to have some knowledge about events of the input documents. Existing methods developed for this task are restricted to limited number of languages, an...
متن کاملTalmy’s Dichotomous Typology and Japanese Lexicalization Patterns of Motion Events
Talmy‘s (1985) crosslinguistic typology of lexicalization patterns of motion events have been extensively used in second language acquisition (SLA) research as a means to examine how second language (L2) learners map form, meaning, and function. These studies have yielded some conflicting results regarding the learnability of L2 lexicalization patterns arguably the oversimplification over and...
متن کاملnorms and ideology in translation of children literature in persian context
اهداف عمده ی این مطالعه دو دسته هستند:1) تعیین هنجار های اجتماعی فرهنگی مورد استفاده در ترجمه ی کتاب کودک برای کودکان ایرانی 2) بررسی مفهوم کودک در ایران و ائدئولوژی این جامعه در رابطه با کودک که مترجم را مجبور به بازسازی کتابهای داستان برای کودکان ایرانی میکند. به این منظور, ابتدا ,مجموعه ای از 30 کتاب داستان و ترجمه های فارسی انها بر اساس مدلlambert and van gorp(2006)مقایسه شد و سپس استراتژیه...
15 صفحه اولthe norms of localization in translating persian multimodal texts: the case of videogame demos
abstract هنجارهای بومی سازی در ترجمه متون چندوجهی فارسی:مورد دموهای بازیهای کامپیوتری چکیده اهداف عمده مطالعه حاضر به سه دسته تقسیم میشوند: 1) بررسی مشکلات احتمالی ترجمه دموهای (فیلمهای) بازیهای کامپیوتری،2) تعیین هنجارهای بومی سازی در ترجمه دموهای (فیلمهای) بازیهای کامپیوتری و 3) تعیین ایدئولوژیهایی که این هنجارها در جامعه نشان میدهند. به این منظور، ابتدا، مجموعه ای ازدموهای (فیلمهای) ب...
15 صفحه اولذخیره در منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ژورنال
عنوان ژورنال: Theory and Practice in Language Studies
سال: 2011
ISSN: 1799-2591
DOI: 10.4304/tpls.1.2.157-162