گرشاسب در اساطیر ایرانی

پایان نامه
چکیده

گرشاسب در اوستا بزرگترین پهلوان میباشد. وی در اوستا اعمال پهلوانی زیادی انجام میدهد از جمله کشنده اژدهای سرور، گندرو، پسران پثنه و از بین برنده پلیدیها و یاران پلیدی و پلشتی میباشد. با وجود بزرگی و عظمت گرشاسب . وی توس پری(خن ثئیتی)فریب خورده، مرتکب گناه میشود. گرشاسب به سبب اعمال پهلوانیش به دوزخ نمیرود و بخاطرگناهش به بهشت هم نمیرود بنابراین، پس از مرگ تا رو تن پسین در عالم همتگان میماند. در متون پهلوی اعمال، گناه و نقش گرشاسب در جهان آخرت به تفصیل بیشتری بیان شده است . روان گرشاسب پس از گناه در نزد اهورا مزدا، زرتشت و ایزد آذر محاکمه میگردد و بالاخره به عالم همگان میرود. در پایان جهان ضحاک از بندمی گریزد و به ویرانی جهان و نابودی انسان و چهارپای سودبخش می پردازد . مقدر است تنهاگرشاسب کشنده ضحاک باشد، پس در روزتن پسی نیروی زیاد و گرز معروف خود ضحاک را از بین میبرد و انسان و چهار پا را برای همیشه از گزند ضحاک آسوده میسازد. در متون فارسی نواسطوره گرشاسب ، دچار تحول میشود و شخص گرشاسب ، که در اوستا نامش سام گرشاسب نریمان است به سه شخصیت جدا تبدیل میشود. در منابع تاریخ عمومی بعد از اسلام، معمولا نظرات مختلفی در مورد گرشاسب آمده است که بیشتر یا از شاهنامه و یا از ترجمه خداینا استفاده کرده اند در شاهنامه هر سه شخصیت گرشاسب آمده است که البته بیشتر اع و کارها در وجود سام خلاصه میشود همچنین در شاهنامه به وجود سه نفر بنام گرشاسب اشاره شده است که به نظر میرسد اعمال و کردار یکی از آنها نمایانگر گرشاسب اوستا باشد. در مورد نریمان سخن فردوسی بسیار کوتاه است . کتاب گرشاسب نامه اسدی طوسی تنها بشرح اعمال گرشاسب پرداخته است که چند مطلب آن نوشته های اوستا و متون پهلوی شباهت دارد. درگرشاسب نامه، نریمان برادرزاده گرشاسب و سام پسر نریمان است . کتاب سام نامه که از لحاظ حماسی از بار بسیار کمتری برخورداراست بشرح اعمال س پرداخته است . پهلوانیهای سام در واقع در راه رسیدن به معشوق که دختر خاقان چین است ، صورت میگیرد. در سام نامه، سام فرزندنریمان میباشد.

منابع مشابه

ضحاک، مارِ گرگسان در اساطیر ایرانی

در اساطیر ایرانی اهریمن و ضحاک از جهات گوناگون با هم قابل مقایسه هستند. مهمترین جنبه­ای که این دو را بیشتر به یکدیگر شبیه می­کند، کالبد «مار» است. مار اولین و مهمترین کالبد اهریمن و ضحاک است. به علاوه، «گرگ» نیز در وجود و نام ضحاک تبلور یافته است. نام ضحاک (aži.dahāka) به دلایل متعدد «مارـ گرگ» یا «مار گرگسان» معنی می­دهد. Dahāka به معنی «گرگ» و از ریشه هندواروپایی dhau به معنی «خفه کردن» است. ...

متن کامل

آهن و پیدایی آن در اساطیر ایرانی

پیداییِ آهن در اواخر هزارة دوم پیش از میلاد بر جنبه‌های گوناگون زندگی قوم ایرانی تأثیر گذارد. بازنمودِ این امر را می¬توان در آیین¬ها و نبردهای ایشان مشاهده کرد. این مقاله به کشف آهن و بررسی تأثیر این رویداد در روایات اساطیری ایرانی می¬پردازد. نخست از میزان نفوذ آهن در اساطیر هر دوره و چراییِ آن گفت‌گو می¬شود. در همین راستا، ابتدا گاهان به عنوان کهن¬ترین متنِ دینیِ ایرانی بررسی و سپس به متون اوستایی ...

متن کامل

خویشکاری آتش در اساطیر ایرانی

ایرانیان از کهن ترین دوران برای آتش اهمیت، قداست و خویشکاری های خاصی را قائل بوده اند. به طوری که نه فقط امور زندگی دنیوی خویش، بلکه سرنوشت اخروی را نیز به نوعی تحت تأثیر خویشکاری آتش می دانسته اند. به اعتقاد ایشان آتش به دلیل برخورداری از گونه های مختلف، در خویشکاری های خود با دو حالت متضاد مادی (مانند حضور در مراسم دینی) و مینوی (حضور در اجزائ جهان) تجلی کرده و موجب سامان دهی اوضاع جهان می گر...

متن کامل

ضحاک، مارِ گرگسان در اساطیر ایرانی

در اساطیر ایرانی اهریمن و ضحاک از جهات گوناگون با هم قابل مقایسه هستند. مهمترین جنبه­ای که این دو را بیشتر به یکدیگر شبیه می­کند، کالبد «مار» است. مار اولین و مهمترین کالبد اهریمن و ضحاک است. به علاوه، «گرگ» نیز در وجود و نام ضحاک تبلور یافته است. نام ضحاک (aži.dahāka) به دلایل متعدد «مارـ گرگ» یا «مار گرگسان» معنی می­دهد. dahāka به معنی «گرگ» و از ریشه هندواروپایی dhau به معنی «خفه کردن» است. ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023