اجرت بر واجبات
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
- نویسنده عباس رضایی استخروییه
- استاد راهنما علی محامد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1377
چکیده
مباحث این رساله در چهار فصل تهیه و تنظیم شده است . در فصل اول طی دو گفتار به بررسی و توضیح مفردات بحث پرداخته شده است . در فصل دوم: اصل مسئله و اقوال در آن و همچنین نظر مشهور فقهاء و ادله آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و در گفتار آخر آن موارد نقض نیز ذکر شده است . در فصل سوم: اهم مصادیق اجرت بر واجبات از قبیل: اجرت بر عبادات به نیابت از میت و اجرت بر تحمل و اداء شهادت و اجرت بر طبابت و اجرت بر قضاء بررسی شده است . در فصل چهارم: اجرت گرفتن به بعضی از مستحبات مثل، اذان گفتن و تعلیم قرآن، مورد ارزیابی قرار گرفته است .
منابع مشابه
حقوق رسمی قضات دادگستری و قاعده حرمت اخذ اجرت بر واجبات
یکی از مناصب حایز اهمیت اجتماعی، منصب قضاوت است که مرجع رفع مخاصمات بین مردم قرار میگیرد؛ در شریعت اسلام تصدّی این منصب بر کسانی که اهلیت دارند واجب است. مشهور است بین فقها که اخذ اجرت بر واجبات حرام میباشد. برای اثبات این حرمت به آیات قرآن تمسّک شده که استدلال به آنها تمام نیست. در کنار این آیات، برخی روایات در نکوهش اجرت بر قضاوت وارد گردیده که آن را سحت و حرام معرفی کردهاندکه میتوان این...
متن کاملاخذ اجرت بر واجبات از دیدگاه مذاهب اسلامی
با آنکه گفته شده عدم جواز اخذ اجرت بر واجبات نزد فقهاء مشهور یا اجماعی است، ولی تبیین وجه آن با توجه به این که در آیات و روایات مطلبی جز در بعضی موارد خاص وارد نشده، از پیچیدگی های فقه به شمار می رود و این با مشاهده ی فتوای فقها به جواز اخذ اجرت بر واجبات نظامیه مضاعف می شود. مباحث مطرح شده در این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و کارایی زیادی در ابواب فقه علی الخصوص معاملات دارد. بدین منظ...
15 صفحه اول:« کاوشی نو در مساله اخذ اجرت بر واجبات(عبادی و تشکیلاتی)»
چکیده :این پایان نامه به یکی از موضوعات چالش بر انگیز فقه المعاملات یعنی اخذ اجرت بر واجبات اختصاص یافته است. در فصول مختلف پایان نامه وجوه ادله عقلی و نقلی حرمت اخذ اجرت بر واجبات در بخش واجبات عبادی و نظامی مورد تحلیل و نقد واقع شده است و نارسایی آن ها در اثبات مدعای کلی حرمت اخذ اجرت به اثبات رسیده است. حاصل اینکه حرمت اخذ اجرت بر واجبات به رغم آنکه مورد توجه فراوان فقهای عظام واقع شده است، ...
15 صفحه اولبررسی احکام فقهی اخذ اجرت بر واجبات براساس کتاب«بلغه الفقیه»، تألیف علامه محمد بحرالعلوم
چکیده مساله ی اخذ اجرت بر واجبات از زمان قدیم در میان فقها مطرح بوده و می توان دیدگاه های آنها را نسبت به جواز و عدم جواز به سه دسته ی کلی تقسیم کرد،که عبارت است از: الف) اخذ اجرت مطلقاً جایز نیست.(محقق ثانی، شهید ثانی، مقدس اردبیلی و...) ب)اخذ اجرت مطلقاً جایز است.(محقق خویی) ج)میان واجبات(عبادی و توصلی،کفائی و عینی، نفسی و غیری و...)تفصیل قائل شده اند.(شیخ انصاری، امام خمینی، فخرالمحققین و....
15 صفحه اولبررسی آرای فقها در مورد منافات اخذ اجرت با قصد قربت با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی(ره)
:یکی از موضوعهای فقهی که از دیر باز در فقه مطرح بوده و همزمان با تکامل فقه رشد کرده قاعدة حرمت اخذ اجرت بر واجبات است. از جمله ادلهای که موجب حکم به تحریم اخذ اجرت شده است، ناسازگاری اخذ اجرت با قصد قربت است. این مسأله تأثیر زیادی در بینش فقهی فقیهان دارد تا جایی که بسیاری از آرای ایشان درباره این قاعده بر محور همین سازگاری یا ناسازگاری شکل گرفته است. اغلب فقها اخذ اجرت بر واجبات توصل...
متن کاملکیفیت اعتبار« قصد قربت» در واجبات تعبدی
مطابق تعریف مشهور از واجب تعبدی که «قصد قربت» بهعنوان وجه امتیاز این نوع واجب از سایر اقسام آن در نظر گرفته شده است، نحوۀ اعتبار قصد قربت و لحاظ کردن آن در مأمورٌبه، همواره یکی از مهمترین خاستگاههای اختلاف نظر علمای بزرگ اصول و جولانگاه تضارب آرا و اندیشههای اصولی در این زمینه شده است، بهطوری که عدهای به استحالۀ ذاتی اخذ قصد قربت در متعلق امر و عدهای به استحاله بالغیرآن قائل شدهاند. در ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023