گروتسک در آثار صادق هدایت
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده خدیجه حیدری
- استاد راهنما منیره احمد سلطانی
- سال انتشار 1394
چکیده
گروتسک ،طنز سیاه و چرایی و چگونگی ارتباط آن با جامعه، مساله ای بوده است که همواره ذهن مرا به خود معطوف نموده است .این امر باعث شد تا به موضوع گروتسک در آثار داستانی کوتاه نویسندگان معاصر بپردازم به دین سبب موضوع« گروتسک در آثار صادق هدایت»راباتوجه به جامعه ای که هدایت در آن می زیست انتخاب وبررسی نمودم ونیز به نوع نگاه و نگرش بزرگان ونویسندگان مطرح روزگار به وی پرداختم. پژوهش انجام شده نشانگر این موضوع است که صادق هدایت بیش از دیگر نویسندگان به جنبه های گوناگون گروتسک در آثار خود پر داحته است زیرا این موضوع بیان کنند? ذهنیت انتقادی وی از جامعه و گلایه مندی او از خرافاتی است که با عنوان اعتقادات دینی به شکل ناخودآگاهانه در باور های مردم جا گرفته است. ودلیلی است براین که گروتسک هدایت اعتراض اوبه خرافات تزریق شده توسط نظام حاکم بر جامع?وی می باشدودر بخش عناصر داستان بیشتر به مقوله هایی چون پیرنگ وعناصر ساختاری پیرنگ وتحلیل شخصیت های داستانی پرداخته شده است که در این میان بعضی از داستان های آن دارای دو بحران ودو اوج ودو گره گشایی می باشدشخصیت های داستانی وی شخصیتی ایستا هستندوهمچنین بیشتر پیرنگ داستان های وی ازلحاظ ظاهری گرچه بسته می باشند ولی درواقع ذهن خواننده رامدتها در گیر خودمی کند. وودر بخش معنا شناسی،مجاز وکنایه، ضرب المثل ،کلمات عامیانه وتشبیه از بسامد بالایی برخوردار می باشد. ونیز این پژوهش مبین آن می باشد که صادق هدایت یکی از نویسندگانی است که گروتسک ر ا ، در جامع?زمان خود به بهترین شکل درک کرده و درآثارش به تصویر کشیده است.
منابع مشابه
نقد شخصیت در آثار داستانی صادق هدایت
چکیده شخصیتهای داستانی از طریق انتساب خصیصههای فردی، اجتماعی، سیاسی و ... در یک متن معرفی میشوند و در جریان کنشها و واکنشها، بازتاب دهندۀ افکار، آمال و ناگفتههای درونی خود، خالق اثر و ویژگیهای محیطی هستند. هدف از مقالۀ حاضر، تحلیل ساختار شخصیت و امکانات محیطی در ایجاد و شکلگیری شخصیتهای داستانی در آثار داستانی «صادق هدایت» است. حضور شخصیتهای تیپیک «هدایت» در محیط داستانهایش به رکود...
متن کاملبازتاب جلوههای معناباختگی در آثار صادق هدایت
تحت تأثیر رواج اندیشههای پوچگرایی متأثر از وقایع و تحولات فلسفی، علمی، تاریخی و اجتماعی عصر مدرن، در ادبیات قرن بیستم، سبکی با عنوان ادبیات معنا باخته (Absurd literature ) پدید آمد که با تأکید بر فقدان منطق در طبیعت و انزوای انسان در جهانی فاقد معنا و ارزش، به بیان اندیشههایی همچون بیهدفی و پوچی، بیایمانی، از خودبیگانگی، بیهویتی، تنهایی، مرگاندیشی و... در زندگی انسان عصر مدرن میپرداخت....
متن کاملمؤلّفه های نهیلیسم در آثار صادق هدایت و زکریا تامر
بدبینی به هستی و مناسبات آن، همواره در طول تاریخ بشر مطرح بوده است؛ لیکن رویکرد به آن به صورت یک مکتب فکری رسمی و با نام نهیلیسم از ثمرات مدرنیسم میباشد که به موازات ادامۀ حیات در آثار فیلسوفان و متفکران در اشعار شعرای زبان فارسی و عربی بازتاب یافتهاست. از آنجا که یکی از بهترین روشهای تبیین یک مسأله، مقایسة آن با نمونهای هم شأن و همجنس است، نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، عناصر و مؤلّفه...
متن کاملنقد شخصیت در آثار داستانی صادق هدایت
چکیده شخصیتهای داستانی از طریق انتساب خصیصههای فردی، اجتماعی، سیاسی و ... در یک متن معرفی میشوند و در جریان کنشها و واکنشها، بازتاب دهندۀ افکار، آمال و ناگفتههای درونی خود، خالق اثر و ویژگیهای محیطی هستند. هدف از مقالۀ حاضر، تحلیل ساختار شخصیت و امکانات محیطی در ایجاد و شکلگیری شخصیتهای داستانی در آثار داستانی «صادق هدایت» است. حضور شخصیتهای تیپیک «هدایت» در محیط داستانهایش به رکود و...
متن کاملگاهنگاری آثار روایی صادق هدایت بر پایهی «تاریخ تحولات بشر»
علاقهی صادق هدایت به درنگ در تاریخ و فرهنگ بشری در بسیاری از گفتهها و نوشتههای او بازتاب یافته است. از همین رو در بیشتر آثارش بهگونهای آشکار یا پنهان، سایهای از تاریخ زندگانی انسان را میتوان یافت. در مقالهی پیش رو نشانههای تاریخی در یک اثر بررسی نشده، بلکه برای نخستین بار، نشانههای یک مسیر ممتد از مراحل گوناگون حیات بشری در شانزده اثر هدایت بازشناسی شده است. بر پایهی این واکاوی، «افس...
متن کاملمناسک تدفین و آیینهای گورستانی در آثار داستانی صادق هدایت
کانون توجه این مقاله، ترکیب ویژهای از مرگاندیشی و فرهنگشناسی در آثار داستانی صادق هدایت است. بازپردازی شیوههای مختلف تدفین و سازههای گورستانی، به یاری دانش باستان شناسی و مردم شناسی و برحسب فرهنگ، تمدن، سنن، آیینها و مناسک مختلف، نشان دهندۀ درنگ شایستۀ او در اینگونه باورهاست. هدایت در داستان پدران آدم، روایتگر مرگ یک انسان ـ میمون و در داستانهای تاریکخانه، بوف کور، تخت ابونصر، آفرین...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023