بررسی جایگاه عکس و عکاسی در تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس (مورد پژوهی: عکس رزمندگان یزدی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده ارزو علیزاده
- استاد راهنما فرهاد سلیمانی محمد خدادادی مترجم زاده
- سال انتشار 1394
چکیده
عکس به عنوان یکی از ابزارهای ثبت و ضبط، کار ویژه بازنمایی را انجام داده و از آغاز حضور پررنگش در عرصه هنر قرن بیستم، در خدمت مورخان و تاریخ نگاران بوده است. محققان تاریخ شفاهی با استفاده بهینه از عکس، به عنوان سند اجتماعی و برانگیزاننده حافظه، می توانند گام های بلندتر و موثرتری در درک و تفسیر بهتر تاریخ شفاهی بردارند. عکس از سویی در ایجاد شکل و قالب برای روایت های شفاهی، نقش تعیین کننده دارد و از سوی دیگر، در قالب های مستندسازی، از ثبات و تغییرناپذیری قابل اعتنایی برخوردار است. این پایان نامه تلاش دارد جایگاه و نقش هنر عکاسی در تدوین تاریخ شفاهی در حوزه ایثار و شهادت را مورد ارزیابی قرار داده و به واکاوی تاثیر آن به عنوان یکی از مهم-ترین ابزارهای ثبت و ضبط اطلاعات بپردازد؛ چرا که این هنر از جایگاه مثال زدنی در این حوزه برخوردار است که نمونه عینی آن را در دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد می باشیم.
منابع مشابه
در دفاع از عکس مستوی
با ظهور منطق صوری جدید و پیشرفت در متمایز کردن صورت از مادّه، مواردی از خلط صورت با مادّه در منطق قدیم آشکار شده است. عدهای معتقدند این خلط در قاعدۀ عکس مستوی که از قواعد صوری بسیار مهم است و در اثبات بسیاری از دیگر قواعد صوری هم به کار میرود، وجود دارد؛ چون در مواردی از اعمال قاعدة عکس مستوی، استنتاج وجودی از شرطی صورت میگیرد و اصل صادق، امـّا عکس کاذب است. علّت اینکه پیشینیان آن را معتبر می...
متن کاملنقش رزمندگان ازنایی در دفاع مقدس
شهرستان ازنا در شمال شرقی استان لرستان واقع شده است. در اواخر شهریور 1358 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه ازنا زیر نظر فرماندهی منطقه 8 خوزستان، لرستان تشکیل گردید. قبل از شروع جنگ تحمیلی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ازنا، در چهار مرحله به کردستان اعزام شدند.همزمان با آغاز جنگ تحمیلی،رزمندگان ازنایی طی سه مرحله به صورت گروهی عازم جبهه های جنوب شدند .با شکل گیری گردان ها و تیپ های نظام...
متن کاملروایت معماری در بیان عکاسی؛ مراتب معنا در عکس معماری
مقاله حاضر در رویکردی میانرشتهای، به مناسبات بین هنر عکاسی و هنر معماری پرداخته و طی بحثی مستدل، نقش عکاسی معماری به عنوان ابزاری در تهیه و تدوین اطّلاعات بصری از محیطهای معماری را تحلیل و تبیین نموده است. عکاسی معماری در واقع نوعی روایت معماری بر پایة تصویر میباشد که تاکنون منشأ خدمات بیبدیلی برای هنر معماری بوده است. اعکسهای معماری که محصول فرآیندهای عکاسی معمارانه هستند، آثاری برآمده از...
متن کاملدر دفاع از عکس مستوی
با ظهور منطق صوری جدید و پیشرفت در متمایز کردن صورت از ماد ّه، مواردی از خلط صورت با ماد ّه در منطق قدیم آشکار شده است. عده ای معتقدند این خلط در قاعدۀ عکس مستوی که از قواعد صوری بسیار مهم است و در اثبات بسیاری از دیگر قواعد صوری هم به کار می رود، وجود دارد؛ چون در مواردی از اعمال قاعدة عکس مستوی، استنتاج وجودی از شرطی صورت می گیرد و اصل صادق، امـّا عکس کاذب است. علّت اینکه پیشینیان آن را معتبر می ...
متن کاملتحلیل کنش عکاسی و خوانش عکس از دیدگاه نشانه شناسی
نوشتار پیش رو تلاش دارد کنش عکاسی و خوانش عکس ها را از طریق رویکرد نشانه شناسی به توصیف و تحلیل بکشاند. کنشی که دو قطب اصلی سازنده آن گذاشتن قاب بر موضوع و انتخاب لحظه مناسب ثبت عکس می باشد و اساسا هر عکس زاده ی وحدت قاب و لحظه است که عکاس در مقام هنرمند، سازنده آن است .بنابراین، اگرچه عکاسی پیوند و نسبت ناگسستنی با واقعیت دارد ، اما عکس متنی نشانه ای است و درحالی که وجودش در مناسبت با واقعیت و...
متن کاملتاریخ قاعدۀ عکس در منطق دورۀ اسلامی
«عکس» نام یکی از قواعد منطق ارسطویی است که بهاشتراک بر عکس مستوی و عکس نقیض اطلاق میشود. هدف از مقالۀ پیشرو ترسیم هندسۀ تاریخی این دو قاعده است، تا از این رهگذر قطعهای کوچک از جورچین بزرگ «تاریخ منطق دورۀ اسلامی» بهدست آید. به همین سبب، مطالعۀ کنونی، با کرانمندسازی خود به تاریخ و جغرافیای جهان اسلام، خط سیر تحوّلات را بلافاصله پس از ارسطو، در فارابی و ابنسینا پی میگیرد؛ آن را در ابوالبرک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023