مقایسه عملکرد وزارتی میرزا شفیع مازندرانی و صدر اصفهانی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده حسین عباس آباد عربی
- استاد راهنما محمد نبی سلیم احمد اشرفی
- سال انتشار 1394
چکیده
آنچه در این اثر مورد بررسی قرار گرفته تاریخ سیاسی اجتماعی کشور ایران طی 24 سال وزارت دو صدر اعظم فتحعلیشاه یعنی صدارت میرزا شفیع مازندرانی از سال 1215 ه . ق تا سال 1234 ه . ق به مدت 19 سال و بررسی سیاست خارجی این صدر اعظم که اساس و تفکر وی بر این پندار بود که در شرایطی که پای روس و انگلیس به امور سیاسی و داخلی ایران باز شده است. استفاده از نیروی سومی ، می تواند توازنی در رفتار و نفوذ ایشان ایجاد کند. و بررسی دوره صدارت صدر اصفهانی که از سال 1234 ه . ق تا 1239 ه . ق به مدت 5 سال که از ویژگی های دوران صدارت وی عبارت بود از آرامش در روابط با روس و انگلیس و کشش و کوشش با شرق و غرب افغانستان عثمانی بود . در این پژوهش سعی شده است با استفاده از روش تحقیق و مطالعه کتابخانه ای یعنی از طریق فیش برداری به کتابهای مختلف مراجعه با استفاده از کتابخانه های عمومی و مراکز دانشگاهی و بانکهای اطلاعاتی و الکترونیکی در قالب نوشتاری ساده و مختصر تهیه شود . به هر حال در این دوره از تاریخ در امور داخلی تغییر و تحولات و پیشرفت خاصی صورت نگرفت. بلکه بیشتر منافع و مطامع مقامات کشوری و لشکری و اطرافیانشان تامین می شد. و در امور خارجی هم قرار دادهای ننگین که با بیگانگان بسته شد همگی به ضرر و زیان مملکت ایران بود.
منابع مشابه
نفس و روح از نظر میرزا مهدی اصفهانی
در این مقاله دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی دربارۀ نفس و بدن نقل و بررسی میشود، در این راستا ضمن اشاره به مباحثی همچون معنا و حقیقت روح و نفس و تفاوت آن دو، راه شناخت و معرفت روح، اقسام روح و نفس، نیازمندی نفس به بدن و نقش روح و نفس در حقیقت انسان، به مراحل و چگونگی شکلگیری و خلقت انسان (موجود مرکب از روح و بدن)، جوهر اصلی وجود انسان (طینت روح و بدن)، خلقت روح و نقش آن پیش از بدن (عالم ارواح)، خل...
متن کاملعقل از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی و محمدرضا حکیمی
سئوال از چیستی عقل در نزد تفکیکان اصلیترین مسئله است. حاصل مقایسه دیدگاه دو شخصیت تاثیرگذار در مکتب تفکیک این است که اصفهانی با توجه به نوع انسان شناختی که دارد عقل را امری مجرد، مغایر با علم و نفس و متغایر با معقول میداند. و قائل است که قطع و یقین در صورتی که علم حصولی را ایجاد کند، معتبر است. همچنین اعتقاد به اینکه عقل و علم هر دو معرفت را به نفس میدهد، شبیه دیدگاه اشاعره است. اما حکیمی...
متن کاملروایتی دیگر از داستان نوفل و مجنون (بر پایه نوفلنامه کردی گورانی از میرزا شفیع)
داستان لیلی و مجنون از داستانهای عاشقانۀ پرآوازه در ادب پارسی و عربی است. نخستینبار در ادب فارسی، حکیم نظامی گنجوی این داستان را به نظم درآورد. در مقام جوابگویی و تقلید از او، شاعران بسیاری این داستان را منظوم ساختهاند. در میان این روایات، منظومۀ نوفلنامه یا نوفل و مجنون سرودۀ میرزاشفیع کُلیایی، شاعر کُردزبانِ سدۀ دوازدهم و اوایل سدۀ سیزدهم هجری، روایتی تازه است که ناشناخته مانده است. اهمیت ...
متن کاملتحلیل مقایسه ای آراء میرداماد، میرزا مهدی آشتیانی، فخررازی و میرزا مهدی اصفهانی درباره قاعده الواحد
قاعده ی «الواحد» یکی از قواعد مهم فلسفی و دارای فروع فراوانی است. میرداماد و میرزا مهدی آشتیانی در اصل این قاعده، اختلاف نظری با هم ندارند و آن را بدیهی و از امهات اصول عقلی می دانند، با این حال ادله عقلی فراوانی از باب تبیین این قاعده، اقامه می کنند و میرزا مهدی آشتیانی علاوه بر ادله عقلی، ادله نقلی فراوانی نیز بر این قاعده مطرح می کند؛ ولی این دو اندیشمند در صادر اول اختلاف نظر دارند. مرحوم م...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023