سینما و هویت ؛ بررسی بازنمایی هویت کُردها درآثار سینماگران کُرد و غیر کُرد در سینمای ایران بعد از انقلاب 1357

پایان نامه
چکیده

در پژوهش حاضر به بررسی بازنمایی هویت کردها در آثار سینماگران کُرد و غیر کرد پرداخته شده است. در این پژوهش از روش نشانه شناسی که یک روش کیفی است استفاده شده است. تعداد شش فیلم برای تحلیل نشانه شناختی انتخاب شده است که سه عدد آن مربوط به سینماگران کرد و سه عدد دیگر آن مربوط یه سینماگران غیر کُرد (عمدتاً فارس) است. برای تحلیل این فیلم ها از دو رویکرد «تحلیل رمزگان فیسک» و «تحلیل روایت» که هر دو جزو روشهای نشانه شناسی به حساب می آیند، استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بازنمایی صورت گرفته از کردها در آثار سینما گران غیر کرد (عمدتاً فارس)، منفی و سوگیرانه است. از جمله این موارد منفی و سوگیرانه می توان به روستا نمایی کُردها، لهجه نمایی زبان کردی، تجزیه طلب بودن کردها، منفعل بودن کردها، شرور و جنگ طلب بودن کردها اشاره کرد. اما در آثار سینماگران کرد بازنمایی صورت گرفته از کردها مثبت و بدون سوگیری است. کردها در آثار سینماگران کرد انسان هایی صبور، اهل هنر و موسیقی، شجاع، تحت ستم، بی سرزمین، رها شده، دارای شرایط اقتصادی بد و مورد تبعیض واقع شده به تصویر کشیده شده اند.

منابع مشابه

بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی

مقالة پیش رو کوششی است که با در نظر گرفتن سه مولفة اساسی (خدا، فرد دین‌دار و دین‌داری) و با توجه به نظریة هویت و نظریة بازتابندگی آنتونی گیدنز انجام شده است. سینما نیز به‌عنوان یکی از اثرگذارترین ابزارهای رسانه‌ای در جهان معاصر، متن اصلی این بازنمایی است. سوال اصلی، توجه به چگونگی بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب است. هدف از این مقاله، توصیف چگونگی بازنمایی هویت دینی (سنتی/ بازتابنده) ...

متن کامل

بازنمایی هویت زنانه در سینمای ایران

اهمیت نهاد خانواده در جامعه و نقش انکارناپذیری که در انتقال فرهنگ و نظام‌های ارزشی به نسل بعد دارد، پژوهشگران را به مطالعه و شناخت این نهاد اجتماعی واداشته است. اهمیت این نهاد به حدی است که جامعه‌شناسان آسیب‌شناسی و تلاش برای حل‌وفصل معضلاتی را که دامنگیر آن می‌شود، رسالتی بر عهدة خود می‌دانند. از سوی دیگر زنان نقشی بنیادین در این نهاد ایفا می‌کنند و سلامت اجتماعی و رفتاری زنان بر سلامت خانواده...

متن کامل

تحلیل روایی دگرگونی ارزش ها، هویت ها و سبک های زندگی در سینمای بعد از انقلاب

تامل جامعه شناختی در روایت های سینمایی تحولات اجتماعی، در سه بعد ارزش ها، هویت ها و سبک های زندگی، در ایران پس از انقلاب دغدغه محوری این پژوهش است. چارچوب مفهومی پژوهش نخست موضع آن را درباره تعامل اثر هنری و جامعه تبیین می کند و سپس مضامین میانجی تحقیق، یعنی تحول ارزش ها و هویت ها و سبک های زندگی را مفهوم پردازی می کند. روش شناسی تحقیق، کیفی است: نخست با بکارگیری روش «تحلیل روایت نشانه شناختی»،...

متن کامل

رابطه ی هویت ملی و هویت قومی در بین دانشجویان آذری، فارس، لر، کرد و عرب در دانشگاه های ایران

در عصر حاضر وجود قومیت های متعدد در ایران و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر، یکی از مسائل مهم در هر کشور است. باورها و نظرات مختلفی در زمینه ی افزایش گرایشهای قومی وجود دارد. از سوی دیگر این اعتقاد نیز وجود دارد که این گرایش های قومی در تعارض با هویت ملی افراد نیست. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هویت ملی و هویت قومی دانشجویان آذری، لر و فارس دانشگا ه های ایران در سال 94 بر روی 400 نفر از دا...

متن کامل

بازنمایی مردم کرد در سینمای داستانی ایران: مطالعه ای در نشانه شناسی فرهنگی

اقوام مختلف ایرانی از نخستین سال­های ظهور صنعت فیلم­سازی در سینمای داستانی ایران حضور داشته‌اند، با این حال به نظر می­رسد که تا­کنون مطالعه نظام­مندی در مورد چگونگی بازتاب فرهنگ و زبان آن‌ها در سینمای ایران وجود نداشته است. این پژوهش با تمرکز بر فیلم‌های داستانی شاخص سینمای ایران که به آیین، رسوم و فرهنگ­های قوم ایرانی می‌پردازند، تلاش می­کند تا بازنمایی و تصویر‌سازی­ فرهنگ­ کردهای ایران را در ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023