مطالعه رنگ- فرم فرش های دوره قاجار
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده ماهدخت امیری
- استاد راهنما کاترین چرخیان حسین مرادنژاد
- سال انتشار 1394
چکیده
هدف از ارائه این پژوهش تحقیقی شناخت جایگاه فرش در فرهنگ و هنر ایرانی است و شناخت عوامل تغییر دهنده جایگاه فرش در فرهنگ و هنر ایران و جهان همچنین شناخت و مطالعه سیر تاریخی و فرهنگی و اقتصادی در این زمینه که به آن پرداخته شده تا اطلاعات و آگاهی های لازم در این زمینه را بدست دهد. تحقیق حاضر تحت عنوان مطالعه رنگ- فرم در فرش های دوره قاجار در پنج فصل مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته که به اختصار عنوان می گردد. فصل اول شامل کلیات تحقیق در مورد قالی و فرش های دوره قاجار است. فصل دوم: به بررسی مطالعات نظری پرداخته شده است. فصل سوم: به معرفی ساختار- طرح- رنگ و نقوش قالی ها در مراکز مهم دوره قاجار پرداخته شده است. فصل چهارم: بررسی قالی های تصویری موزه فرش ایران بر اساس مضامین بکار رفته می باشد، و در ادامه فصل نهایی نتیجه گیری- تصاویر و منابع موجود ذکر شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش تحقیقی (کتابخانه ای- موزه عکاسی- روش تاریخی و اسنادی موجود در موزه ها از طریق مشاهده مستقیم قالی و فرش و جمع آوری عکس ها و در مواقع لزوم از مصاحبه هم استفاده شده است.
منابع مشابه
بررسی ادبیات غنایی در فرش های تصویری دوره قاجار (مطالعه موردی: داستان های بهرام گور)
قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند. در این میان تعداد قابلتوجهی از آنها تصویرگر ادبیات غنی ایران هستند؛ دسته گستردهای از قالیهای تصویری قاجار این مفهوم را با بهرهگیری از خط نگارهها، تجلی بخشیدهاند. این مقاله ضمن معرفی عوامل زمینهساز و مؤثر بر روند تصویرگری در قالیهای قاجار، به معرفی و بررسی دستهای از قالیهای تصویری با مضامین و موضوعات ادبی که ا...
متن کاملبازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار)
مساله هویت در هنر ، به عوامل گوناگونی چون اعتقادات و اندیشه های مذهبی ، جهان بینی ، روابط اجتماعی و سیاسی ، پیشینه و قدمت تاریخی و مواردی از این دست بستگی دارد . همچنین هویت موجود در اثر هنری ، هویتی تک بُعدی نیست بلکه دارای وجوه و لایه های مختلفی است که هر وجه از آن به عوامل متفاوتی باز می گردد . لذا هر اثر هنری می تواند دارای تعداد لایه های هویتی باشد که یک یا چند لایه در سطوحی پنهان از مخاط...
متن کاملبررسی قالیهای تصویری دوره قاجار (موجود در موزه فرش ایران)
قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند که تعداد قابل توجهی از آنها در موزه فرش ایران نگهداری میشوند. مطالعه و بررسی چنین مجموعه وسیع و گستردهای که در دوره قاجار، خلق شده و رواج یافت، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به تاریخ قالیبافی به ویژه در زمینه طرح و نقش قالیها است. پدیده تصویرگری در قالیهای قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره بهشدت هم ...
متن کاملبررسی ادبیات غنایی در فرش های تصویری دوره قاجار (مطالعه موردی: داستان های بهرام گور)
قالی های تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالی های دوره قاجار را تشکیل می دهند. در این میان تعداد قابل توجهی از آن ها تصویرگر ادبیات غنی ایران هستند؛ دسته گسترده ای از قالی های تصویری قاجار این مفهوم را با بهره گیری از خط نگاره ها، تجلی بخشیده اند. این مقاله ضمن معرفی عوامل زمینه ساز و مؤثر بر روند تصویرگری در قالی های قاجار، به معرفی و بررسی دسته ای از قالی های تصویری با مضامین و موضوعات ادبی که اخ...
متن کاملبررسی فرم و عملکرد ابزارآلات فولادی اصناف دوره قاجار
Although the flourishing of steel art is associated with the Safavid period, the Qajar era can also be considered as the summit of steel applications, particularly in making tools. Two groups of trades, producers and users, have used the tools. Diversity of the tools is representative of dramatic development in terms of form and function in this period. The characteristics of steel products in ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023